הלחימה בסוריה: טורקיה ורוסיה במסלול התנגשות

טורקיה החלה באחרונה להגביר את מעורבותה בלחימה באידליב, ולהתעמת ישירות מול משטר אסד. המתיחות מול רוסיה עלולה לדרדר את האזור ולהרחיק את השקט. פסח מלובני משרטט את מפת הכוחות בעימות הבלתי נגמר בסוריה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. צילום ארכיון AP

בתקופה האחרונה אנו עדים להתפתחות חדשה במשבר בסוריה, והיא המעורבות הצבאית של טורקיה בלחימה המתנהלת במחוז אידליב שבצפון המדינה. זו החלה ביוזמה סורית ובסיוע רוסי, וגררה לתוכה גם את צבא טורקיה, המסייע לכוחות האופוזיציה הסורית ובכלל זה ל"צבא סוריה החופשי". לצד הצבא הסורי נלחמות מיליציות איראניות, במטרה להחזיר את המחוז האחרון שבשליטת האופוזיציה לידי המשטר בדמשק.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

טורקיה ורוסיה הסכימו להגדיר את המחוז כאזור של אי-הסלמה (de-escalation), שבו אסורות פעולות תוקפנות, דבר שמנע עד לאחרונה מהלך צבאי סורי בו. לאחרונה שינו הרוסים את מדיניותם, הפרו, לטענת הטורקים, את ההסכמים ואיפשרו לסורים לפתוח במתקפה על המחוז. בזמן מתקפה זו, כוחות רוסיים סייעו לטורקים בהפצצות אוויריות בלתי-מבוקרות על האוכלוסייה האזרחית, שגרמו עד כה לנפגעים רבים ולמאות אלפי אנשים לברוח מבתיהם ולהפוך לפליטים. אלה מנסים להגיע לטורקיה, בה יהיו בטוחים מפגיעתו של המשטר הסורי.

ארדואן, שהזהיר את הסורים, והציג בפניהם אולטימטום להוציא את כוחותיהם ממחוז אידליב עד סוף פברואר 2020, ועל רקע האבידות הרבות שספגו חייליו מידי הצבא הסורי בימים האחרונים, הורה לצבאו לפתוח במהלכים צבאיים כדי לממש זאת, הלכה למעשה.

"צריך לצפות לעימות ארוך"

המהלך כולו התפתח בהדרגה, ולאחרונה אף הואץ. טורקיה מסייעת לכוחות האופוזיציה בלחימתם נגד כוחות המשטר בסוריה, ויחסו של נשיאה רג'פ טאיפ ארדואן לנשיא סוריה בשאר אל-אסד ידוע, על רקע התבטאויותיו הרבות. הטורקים חדרו בתחילת 2018 לצפון סוריה בתירוץ של יצירת "איזור ביטחון" מול החבל הכורדי, שלדבריהם מסייע לאופוזיציה הכורדית שבמזרח טורקיה, ואף ניסו להשתלט על צפון-מזרח סוריה, אך נבלמו. מהלך זה גרם להחרפה ביחסי טורקיה–ארצות הברית, שהורעו לאחרונה הן בשל התמיכה האמריקאית בכורדים בצפון סוריה; הן על רקע רכש מערכת ההגנה האווירית המתקדמת 400-S על ידי טורקיה מרוסיה; והן בשל דרישת טורקיה להסגיר לידיה את איש האופוזיציה פתחי גולן, שמואשם על ידי נשיא טורקיה כמי שעמד מאחורי נסיון ההפיכה נגדו ב-2016.

אף שארדואן שותף בכל הדיונים על עתיד סוריה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא איראן חסן רוחאני, נראה כי הרוסים תומכים בעמדה הסורית, כפי שקיבלה ביטוי בפגישת שני ראשי המודיעין, עלי ממלוכ הסורי והקאן פידאן הטורקי, בינואר השנה. בפגישה, שנערכה במוסקבה, דרש ממלוכ מפידאן לכבד את ריבונותה של סוריה ואת עצמאותה, ולהוציא את כוחותיהם מכל שטחי סוריה, ואף הדגיש בפניו (לפי התקשורת) כי סוריה תמשיך במלחמתה נגד הטרוריסטים הפועלים במחוז אידליב כדי לשחררו משליטתם, ולהחזירו לשליטת המשטר. הטורקים לא נענו לדרישות הסורים.

למרות ההודעה המשותפת הרוסית-טורקית על השגת הפסקת אש במחוז במחצית הראשונה של ינואר 2020, ביקשו הטורקים מגורמי האופוזיציה הסורים השונים שעימם קיימו פגישת צמרת במחצית השנייה של ינואר באיסטנבול, כדי להתכונן לאפשרות של עימות חזיתי, מכיוון שכל המאמצים הדיפלומטיים להשיג רגיעה הגיעו למבוי סתום. תחושתם של הטורקים היתה שההבטחות הרוסיות ריקות מתוכן, והסורים אינם פועלים לפיהן.

גורמים טורקים בכירים שנטלו חלק בפגישה זו, ציינו כי "צריך לצפות לעימות ארוך", וכי "העמדה הטורקית בנושא היא עקרונית. טורקיה תמשיך לתמוך באופוזיציה הסורית עד למציאת פתרון שיתאים לכל הסורים. זו שאלה של הביטחון הלאומי הטורקי, וטורקיה לא תאפשר בשום דרך לשבור את המהפכה הסורית".

החשש: אלפי פליטים חדשים

נראה כי ארדואן הבין שהרוסים אינם מכבדים את ההסכמים שנחתמו עימו בוועידות אסטנה וסוצ'י לגבי מחוז זה, כי מה שקורה היום עומד בניגוד גמור לכך, וכי מאמציו לשנות זאת לא צלחו עד כה. הטורקים לא יכלו יותר להבליג, והתקשורת הטורקית תהתה אם השותפות בין ארדואן לפוטין בנושא הסורי הסתיימה. הטורקים מאמינים כי ההתקפה הסורית נועדה, בין היתר, לאלץ אותם להוציא את 12 התצפיות של הצבא הטורקי, שהציבו בשטח בהסכמה רוסית, וארדואן הזהיר כי טורקיה עשויה לצאת להתקפה נגד הכוחות הסוריים אם לא יימצא פיתרון מיידי למצב באידליב.

הרוסים מצידם מציגים את התקיפות נגד כוחותיהם בבסיס האווירי בחמיימים, המתבצעות מהמחוז, כאחת הסיבות להתקפה הנוכחית. עם זאת, אחד החששות הגדולים של הטורקים מהלחימה הנוכחית הוא היווצרות גלי פליטים סורים גדולים. רבים מתוך 3.5 מיליון תושבי המחוז עלולים לברוח ולחפש מקלט בשטח טורקיה, והטורקים ככל הנראה לא יוכלו למנוע זאת. שר ההגנה הטורקי הציע להקים "אזור ביטחון" עבורם בחלקו הצפוני של המחוז, אך הצעה זו נשארה בינתיים ללא כל מענה מהצד השני. הטורקים רואים בהגעת פליטים חדשים איום סורי ישיר כלפיהם.

במקביל החלו להתפרסם ידיעות על הזרמת כוחות של צבא טורקיה לאזור, ועל כניסתם למחוז. בעקבות הריגת ארבעה חיילים טורקים מאחת התצפיות על ידי הסורים בתחילת פברואר, הגיבו הטורקים בתקיפת מטרות של צבא סוריה באזור, והזרימו תגבורות נוספות למחוז. הנשיא ארדואן אף אמר בדרכו לאוקראינה, יריבתו של פוטין, כי מהלך זה מבטא את נחישותה של אנקרה להמשיך בפעילותה בסוריה,  "כדי להבטיח את ביטחונה של ארצנו ושל אחינו באידליב", וכי "מי שיבדוק אותה יעשה טעות גדולה". וושינגטון ולונדון גינו את ההתקפה על הכוחות הטורקיים והריגת החיילים, ומשרד החוץ האמריקני תמך "בזכותה הלגיטימית של אנקרה להגיב על תקיפת הכוחות הטורקיים במחוז אידליב". כזכור, טורקיה היא חברה בנאט"ו ובעלת בריתן.

שיחת הטלפון בין הנשיאים פוטין וארדואן בתחילת פברואר, שניזומה על ידי ארדואן, לא השיגה דבר למעט הסכמה על שיפור התיאום בין שתי המדינות בסוריה. ארדואן הדגיש את הצורך לדבוק בהסכמים שסוכמו בנושא, ואמר לפוטין כי טורקיה תשתמש בזכותה להגנה עצמית מול התקפות נוספות על כוחותיה בסוריה.

בנאום באנקרה נתן ארדואן ארכה לסוריה להסיג את כוחותיה אל מעבר לקו התצפיות הטורקיות שבמחוז, אחרת יצטרך הצבא הטורקי לאלץ אותו לעשות כך, והדגיש כי "ההתקפה על חיילינו באידליב היא תחילתו של שלב חדש לטורקיה בסוריה", וכי הצבא הטורקי יופעל "במידת הצורך". הטורקים המשיכו להזרים תגבורות נוספות למחוז, ולהפגיז יעדים  של צבא סוריה בשטח, בתגובה לירי סורי. בתגובה לדרישת טורקיה לרסן את צבא סוריה, הפועל נגד "הטרוריסטים" במחוז, דיווח משרד החוץ הרוסי על פגיעה בחיילים רוסים באזור, תוך האשמת "גורמים טרוריסטיים" בכך. לטענת הרוסים, דאגתם העיקרית נתונה להמשך "הפעילות הטרוריסטית" במחוז, בהתכוונם לתקיפות על בסיסם בחמיימים. הם הכחישו את הטענות בדבר פגיעה באוכלוסייה האזרחית.

נציג טורקיה באו"ם הודיע ​​כי ארצו לא תסיג את כוחותיה מאידליב ולא תהסס לממש את זכותה להגנה עצמית, והאשים את משטר אסד בהפרת כל הסכמי הפסקת האש ובניסיון לגרור את טורקיה למלחמה. משרד ההגנה הטורקי אף הזהיר שטורקיה תגיב בחוזקה על כל פגיעה בכוחותיה, ושיגר כוחות נוספים כדי "להגיב תגובה הולמת וחזקה, בהתבסס על הזכות להגנה עצמית". אך כל אלה לא הרתיעו את הסורים, וכוחותיהם המשיכו להתקדם בשטח, כשהיקף הפליטים הבורחים לעבר הגבול הטורקי הולך וגדל.

כוחות האופוזיציה הנלחמים לצד הצבא הטורקי צוידו באמל"ח חדש, ובכלל זה תותחים, טילי נ"ט וטילי נ"מ, ואף הצליחו להפיל שני מסוקי תקיפה סורים. הכוחות גם פתחו בהתקפה נגד יעדים שונים של הצבא הסורי ודיווחו על הצלחות. במקביל החלו להתנהל שיחות עם משלחת רוסית בכירה שהגיעה לטורקיה כדי לנסות ולהשיג הפסקת אש והסדר מדיני לסוגייה.

המגעים והשיחות בין שני הצדדים נמשכו במטרה להפחית את המתיחות במצב ובין שתי המדינות, אך בשטח נמשכת הלחימה. טורקיה המשיכה להכניס כוחות למחוז, ואף פרסה בו מערכות הגנה אווירית (כנראה כולל 400-S שרכשה מרוסיה) עבור כוחותיה, בנוסף לטילי הכתף (על פי הדיווחים, טילי "סטינגר" מתוצרת אמריקנית), וגם העלתה אפשרות לקבלת טילי קרקע-אוויר מדגם "פטריוט" מארה"ב, בשל איומים בשימוש בטילים נגדה. 

הכתבות הכי נקראות באתר:

במסגרת התר"ש: המינויים החדשים במטכ"ל

מסדר הקמה ליחידה הרב-ממדית

צו לתפיסת מיליוני דולרים מאיראן לעזה

כך הצליחה איראן לייבא רכיבי מל"טים

סיכה חדשה ללוחמי חטיבת הצנחנים

שר ההגנה הטורקי הכריז ב-21 בפברואר כי טורקיה אינה מחפשת עימות עם רוסיה, ואין לה כל כוונה לכך, וכי השיחות יימשכו בין שני הצדדים, ולמחרת אף שוחח עם שר ההגנה הרוסי בנושא. ארדואן הכריז באותו היום על קיום ועידת פיסגה מרובעת ב-5 במרס, עם נשיאי רוסיה וצרפת ועם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, במטרה להביא לרגיעה במצב. כאן ציפתה לטורקים הפתעה, כאשר דובר הקרמלין הודיע כי רוסיה אינה מתכוננת לוועידה כזאת, ואפילו לא לוועידת פיסגה בין פוטין לארדואן, כי אם לוועידה משולשת עם טורקיה ואיראן.

כדי להגביר את הלחץ על רוסיה, מנעו הטורקים מארבעה מטוסים צבאיים רוסיים לחצות את המרחב האווירי הטורקי, בדרכם לסוריה. מקורות שונים מסרו כי הרוסים תגברו לאחרונה את כוחותיהם בבסיס האווירי, וגם בכוחות קרקעיים שהובאו לסוריה בדרך הים. בנוסף נמסר כי הרוסים מבצעים הכנות בשטח, שיכולות להעיד כי הלחימה באזור עשויה להתגבר בקרוב. הרוסים חוששים גם מהאפשרות שטורקיה תחסום ותשבש מעבר כל שייט רוסיים במיצרים בדרכם לסוריה, בהמשך לסגירת המרחב האווירי הטורקי למטוסים צבאיים רוסיים.

פרשנים העוקבים אחר המתרחש בנושא ואחרי המגעים בין טורקיה לרוסיה ציינו כי המידע המועט שהתפרסם מצביע על מחלוקת עמוקה בין שני הצדדים, וכי העמדה הרוסית אינה לטובת הטורקים, הן באשר לפעילות התצפיות המופעלות בשטח, והן באשר לכוחות האופוזיציה החמושה במחוז, זאת בנוסף להאשמתם בתמיכה בארגוני טרור נוסח דאע"ש בעבר.

על פי בכירים בממשל הרוסי ופרשנים רוסיים כפי שבאו לידי ביטוי עד סוף פברואר, נראה כי רוסיה אינה מתרגשת מאיומי ארדואן, ומעריכה שמדובר בהפגנת כוח טורקית, שכל מטרתה לשמר את עמדת המיקוח של אנקרה בשיחות המתנהלות עם מוסקבה על מציאת פתרון למשבר. נקודת המוצא של הקרמלין היא שארדואן אינו מעוניין בשום אופן בעימות צבאי ישיר עם כוחות רוסיים. בנוסף, להערכתם אין סיכוי להתערבות צבאית של ממשל טראמפ ושל מדינות נאט"ו לצידה של טורקיה, אם אכן יתפתח עימות צבאי נרחב בין הצבא הטורקי לבין כוחות הצבא של אסד.

כמו כן, הרוסים מודעים לחוסר האפשרות של הטורקים להפעיל כוחות אוויר בלחימה בתחומה האווירי של סוריה. פרשנים צבאיים במוסקבה אף הצביעו בגלוי על כשירות מבצעית נמוכה של כוחות היבשה הטורקיים, ובכל מקרה מעריכים במוסקבה שהטורקים יעדיפו להפעיל מול צבא אסד כוחות הנאמנים להם בקרב ארגוני האופוזיציה באידליב, על פני הסתבכות בלחימה חזיתית מול הצבא הסורי. מבחינת מוסקבה, ההישגים האחרונים של הצבא הסורי במחוז יצרו מציאות צבאית ופוליטית חדשה בשטח, שנוטה בברור לרעת הטורקים, ומחלישה את טיעוניהם ודרישותיהם, הן כלפי הסורים והן כלפי רוסיה.

פרשנים טורקים מעריכים שלטורקיה יש את היכולת להתגבר על הצבא הסורי החלש, ולהחזיר את המצב באידליב לזה שהיה לפני ההתקפה הסורית, אך הממשלה נתקלת בקשיים מבית מצד האופוזיציה הפוליטית - המאשימה אותה בניהול שגוי של המשבר ו"בתיק" הסורי בכלל.

האתגר גדול על ארדואן

לדעת פרשנים, רוסיה מנהלת את המהלך הצבאי באידליב בתגובה לאירועים נוספים המשפיעים על מערכת היחסים בין שתי המדינות, ובכללן הדברים שאמר ארדואן בביקורו באוקראינה, המנוגדים לאינטרסים הרוסיים באוקראינה ובחצי האי קרים; והמעורבות הטורקית בלוב לצד הממשלה החוקית בה, מול התמיכה הרוסית בכוחותיו של הגנרל המורד, ח'ליפה חפתר. ארדואן אמר בראיון ב-22 בפברואר  כי מדיניות טורקיה בסוריה ובלוב "איננה הרפתקה ולא אופציה חסרת תוחלת", "ואם לא נאפשר לטורקיה לתפוס את המקום שהיא ראויה לו במאזן הכוחות המשתנה באזור, אז חיינו על אדמות אלה יהיו קשים מאוד בעתיד; האינטרסים שלנו מתנגשים לעיתים עם האינטרסים של מדינות מסוימות במהלך מאבק זה".

לאור כל זאת העלו הפרשנים את השאלה: האם טורקיה הולכת למלחמה? המהלך הסורי-רוסי טרף את הקלפים, והריגת החיילים הטורקים בתחילת פברואר העמידה בפני נשיא טורקיה אתגר הגדול על מידותיו. איום הגעת אלפי פליטים סורים לטורקיה עלה מחדש, והרג החיילים יצר תגובה קשה בציבור ובמערכת הפוליטית במדינה, הדורשים נקמה מכל מי שגרם לכך. פוליטיקאים בכירים קראו לארדואן "לפלוש לדמשק, להשמיד את אידליב ולשרוף את סוריה". לדעתם, לחצים אלה עשויים להביא בסופו של דבר את טורקיה לסגת מהסכמי סוצ'י ואסטנה, ולפתוח בפעולה צבאית נרחבת בסוריה, אם תחוש ברצינות התמיכה האמריקנית והאירופית במהלכיה. התעלמות רוסיה מההסכמים עם טורקיה מעלה שאלה רצינית: האם רוסיה דוחפת את טורקיה למלחמה, או שמא היא ממתינה לעסקה? למרות זאת, ארדואן מאמין כי בפגישה עם פוטין יצליח להביא לפתרון המשבר.

מנגד, נראה כי הממשל הרוסי עושה כל מאמץ שלא לנכר את הטורקים, מנסה לגמד ככל האפשר את ממדי המשבר שנוצר, ומקיים הידברות שוטפת עם אנקרה בכל הרמות, בתחום המדיני וגם בתחומים הצבאי והמודיעיני. הקרמלין מייחס חשיבות רבה לשמירת מארג היחסים עם הטורקים, בדגש על תחומי ביטחון ואנרגיה, ובמיוחד בטיפוח היחסים האישיים בין פוטין לארדואן.

הרוסים מודעים גם למאמץ האמריקני לחבל ביחסיהם עם הטורקים, על רקע משבר אידליב. הם נחושים להמשיך במאמציהם להרחיק בהדרגה את טורקיה מנאט"ו, ולחזק את זיקתה האסטרטגית למוסקבה. אף שהקרמלין אינו מוכן לקבל את דרישות טורקיה, ברור לרוסים שכדי לסיים המשבר ולהימנע מעימות מיותר, יש לבוא לקראתם של הטורקים, ולו זמנית. נראה שהרוסים יהיו מוכנים להקים איזור חיץ נוסף לאורך גזרת הגבול המערבית בין טורקיה לסוריה, ולהוריד את הלחץ של הצבא הסורי על עמדות התצפית הטורקיות במחוז. מכל מקום, ברור לחלוטין שמבחינת רוסיה מדובר בהפוגה טקטית וזמנית בלבד, לקראת השתלטות מלאה של הסורים על מחוז אידליב. נראה כי כעת, בעקבות המבצע הטורקי במחוז אידליב, עמדת רוסיה תיגזר משני אינטרסים: להימנע מהתנגשות  צבאית ישירה עם הצבא הטורקי, ובמקביל להביא לסיום מהיר של המתקפה הטורקית, כדי להקטין ככל האפשר ממדי הפגיעה בצבאו של אסד.

"מגן אביב"

כעת החל שלב חדש במשבר כאשר הטורקים פתחו במבצע "מגן האביב" נגד הצבא הסורי במחוז אידליב, בעקבות התקיפה האווירית הסורית על כוחותיהם הפועלים במחוז ב-27 בפברואר, בה נהרגו 33 מחייליהם, ורבים נוספים נפצעו. שר ההגנה הטורקי, שהודיע על כך, הדגיש כי המהלך נעשה במסגרת זכותה הלגיטימית של טורקיה להגנה עצמית, וכי אין לה "כל כוונה להתנגש עם רוסיה". טורקיה מצפה שרוסיה תעצור את ההתקפות הסוריות, ותאלץ את המשטר הסורי לסגת לגבולות "הסכם סוצ'י".  

קדמה למבצע תגובה טורקית ביום המחרת להרג החיילים, שכללה הפגזות ארטילריות כבדות ונרחבות ותקיפות של כלי טיס בלתי מאוישים על הכוחות הסורים ועל המיליציות האיראניות הפועלות לצידן במחוז, ובכלל זה גם כוחות חיזבאללה הלבנוני, שגרמו להם, לפי הדיווחים, לאבדות רבות. הדרדרות משמעותית זו בשטח, שהביאה להחרפה במצב, הגבירה את הסיכון לעימות חזיתי בין טורקיה לרוסיה, וזכתה להתייחסות מזכ"ל האו"ם, ולשיחת טלפון נוספת בין ארדואן לפוטין, בה הסכימו שניהם להיפגש בעיתוי קרוב. ארדואן אף דרש מפוטין להרחיק את כוחותיו מהמחוז, כדי שהצבא הטורקי יוכל להתעמת חזיתית עם הצבא הסורי, וכי כוחותיו באו כדי לסייע לעם הסורי, ואינם מתכוונים לצאת כעת מסוריה. פוטין אף קיים דיון חירום עם מועצת הביטחון הרוסית כדי לדון במצב במחוז אידליב לאור ההתפתחויות האחרונות.

שר ההגנה הרוסי האשים את הטורקים בכך שהחיילים שנפגעו נמצאו בקרבת יחידות של "הטרוריסטים", במקום שלא צוין במידע שהטורקים העבירו לרוסים במסגרת התאום בין שני הצדדיים, ולכן נפגעו בתקיפה שהתבצעה. הוא ציין כי המטוסים הרוסיים אינם פועלים באזור זה, ומרגע שנודע על האבדות הטורקיות, הם עצרו את התקיפה הסורית. שר ההגנה הטורקי דחה דברים אלה. עוד קודם לכן שלחו הרוסים שני כלי שיט נושאי טילי שיוט, מהים השחור לים התיכון בדרכם לחוף הסורי. יצוין כי כוחות האופוזיציה, הנתמכים על ידי טורקיה, הצליחו להשתלט מחדש על צומת הצירים החשובים 4-M ו-5-M העוברים במחוז, עם השתלטותם על העיירה סראקב שבמערב המחוז.

בשיחה באותו היום בין ארדואן לנשיא טראמפ, סוכם כי יש לנקוט בכל הצעדים כדי למנוע אסון הומניטרי במחוז. ארדואן קיבל כנראה גיבוי מטראמפ למהלכיו הנחושים בהמשך לסילוק הכוחות הסורים מאידליב, כפי שאיים לעשות. עם זאת, נאט"ו נשארה מחוץ למשחק, ודאגת חלק מהמדינות החברות בארגון היא בעיקר מהגעת גל חדש של רבבות פליטים לאירופה, בעקבות פתיחת הגבול הטורקי עם היבשת. יוון ובולגריה אף תגברו את אמצעי הביטחון שלהן בגבולות המשותפים.

בתוך כך, הגיעה משלחת לובית מאנשי הגנרל חפתר לדמשק, כדי לדון עם הסורים על שיתוף פעולה נגד הטורקים. כאמור, טורקיה תומכת בממשלה החוקית בלוב, הנלחמת נגד כוחותיו של הגנרל חפתר, הנתמך על ידי רוסיה וסוריה.  

הימים הקרובים עשויים לקבוע את ההמשך. האם הסורים יתקפלו ויסיגו את כוחותיהם מהמחוז, בין אם בשל המבצע הטורקי, ובין אם בשל לחץ רוסי, מה תהייה עמדת רוסיה במשבר לאור ההתפתחות החדשה? וכן, היכן נמצאת איראן באירוע זה?. אכן, הסיפור בסוריה טרם הסתיים.

נחמיה בורגין סייע בהכנת הכתבה

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית