כולם מדברים על צ'אד, אבל האם לצ'אד יש בכלל כסף (לאמל"ח ישראלי)?

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, טס לצ'אד לחדש את היחסים עם המדינה האפריקאית כאשר ברקע שמועות על עסקאות נשק דרך סיב"ט. אחת השאלות הנשאלות היא האם לצ'אד שמצבה הכלכלי לא משהו יש בכלל כסף למוצרי ביטחון ישראלים? 

צילום: קובי גדעון, לע"מ
 
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צ'אד אידריס דבי הכריזו, בנג'מנה, בירת צ'אד, על חידוש היחסים הדיפלומטיים בין המדינות. ההכרזה התקיימה במסגרת ביקורו ההיסטורי של ראש ממשלה בנימין נתניהו בצ'אד.
 
"אני מבקש להודות לך על קבלת הפנים החמה שהענקת לי ולפמלייתי. לכבוד הוא לי להיות ראש הממשלה הישראלי הראשון שמבקר במדינתך היפהפייה", אמר נתניהו בביקור. "זהו ביקור היסטורי שבא בעקבות ביקור היסטורי אחר – ביקורך בישראל לפני כחודשיים. אני מבקר כעת בצ'אד בפעם הראשונה, אני כאן כדי לכונן מחדש באופן רשמי את היחסים הדיפלומטיים בינינו. צ'אד היא מדינה מאוד חשובה לכשעצמה ומאוד חשובה לישראל.
 
"עתידה של אפריקה תלוי בעתיד הסאהל. מה שקורה כאן עשוי להשפיע על העולם כולו. אנחנו מבינים זאת, אתם מבינים זאת. אנחנו חייבים להבטיח שבני ברית חיוניים יבינו זאת, ולכן אנו שותפים למאמץ לעצב עתיד של ביטחון ושגשוג עבור מדינותינו, ובמובן הרחב יותר, עבור אפריקה ומעבר לה.
 
"דנו היום על כך בפירוט רב. אנו יכולים לעשות הרבה מאוד יחד. דנו בדרכים להעמיק את שיתוף הפעולה בינינו בכל תחום, מביטחון ועד חקלאות, מזון, מים, אנרגיה, בריאות ותחומים רבים אחרים. אני מאמין ששיתוף פעולה זה יוביל לבניית עתיד טוב יותר, בטוח יותר ומשגשג יותר עבור שני עמינו.
 
"הנשיא דבי, יש לך חזון כיצד להגדיל את האפשרויות עבור בני עמך, מדינתך והאזור שלך, ואני שותפך לתהליך זה. עבורנו, יש משמעות לכך שצ'אד היא מדינה בעלת רוב מוסלמי החותרת לידידות עם ישראל. ישנן מדינות רבות כאלה, אבל באפריקה יש לכך משמעות מיוחדת. אנו שואפים ליצור קשרי ידידות עם מדינות נוספות באפריקה, ואני שמח לראות שאחרים הולכים בעקבותיך.
 
"ביקורי באפריקה מתקיים כמה ימים אחרי פיגוע טרור נורא בקניה, והיו פיגועי טרור של בוקו חראם גם באזור זה. אני מסכים איתך, אדוני הנשיא, שאנו חייבים לחבור יחד כדי להילחם ברשע הזה. אנו מוכנים לעשות זאת תוך שיתוף פעולה מלא איתך, כפי שאנו משתפים פעולה עם מדינות אחרות שמבקשות למגר את הטרור. אני מאמין שזה לא מאבק אבוד ושאנחנו יכולים להביס את הכוחות הללו אם נשלב ידיים.
 
"אנו מאמינים בעתידה של צ'אד ובעתידה של אפריקה. זהו ביקורי הרביעי באפריקה בפרק זמן של שנתיים. אני חושב שזה אומר משהו, ואכן אנו מחויבים לעשות כל מאמץ, יחד עם ארה"ב, במסגרת תכנית Power Africa, להביא אור למדינות אפריקניות. תודות להחלטת ממשלה שהתקבלה לאחרונה, חברות ישראליות נוספות יצטרפו בקרוב למאמצי פיתוח באפריקה. בחודש מרץ תגיע לצ'אד משלחת מיוחדת של חברות ישראליות כדי לראות את האפשרויות השונות שהנשיא וממשלת צ'אד פותחים עבור חברות ישראליות, ואני חושב שהאפשרויות הן עצומות."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית