המטרה: מל"ט ימי ארוך טווח

ב-DARPA, סוכנות המו"פ של משרד ההגנה האמריקאי, רוצים לפתח מל"ט ימי ארוך טווח למטרות תקיפה ומודיעין. השאיפה היא לפתח מערך תחזוקה אוטומטי למל"ט על גבי ספינות קטנות שיוכלו לספק מענה מבצעי לכל נקודה בגלובוס
Tactically Exploited Reconnaissance Node (TERN) program - via darpa.mil

תכנית מחקר צבאית של סוכנות המחקר לפרויקטים מתקדמים של משרד ההגנה (DARPA ) מבקשת לפתח מל"ט לגובה בינוני , ארוך טווח שאפשר לשגר אותו מספינות קטנות יחסית למטרות מעקב ימי. התכנית התרחבה בחודש ספטמבר האחרון לחמישה קבלנים שונים.

מומחי מל"טים מחברות קרטר טכנולוגיות תעופה מוויצ'יטה פולס, טקסס ; נורתרופ גרומן קורפ בארלינגטון , וירג'יניה ,ואורורה מדעי הטיסה בוירג'יניה. אלו החברות האחרונות שהצטרפו לתכנית הקרויה DARPA TERN (תכנית שחף) בחודש ספטמבר.

התכנית מבקשת להתגבר על מגבלות של כלי טיס לצרכי מודיעין הממריאים מסיפון אניית חיל הים. המגבלות כיום נובעות מכך שהמסוקים מוגבלים יחסית במרחקים המרביים ובזמני טיסה, ומטוסים מאוישים ולא מאוישים חייבים לפעול מנושאת מטוסים או בסיסים יבשתיים גדולים עם מסלולים ארוכים , למרות שהם יכולים לטוס רחוק יותר ממסוקים.

חברת קרטר, נורתרופ , ואורורה הצטרפו ל- AeroVironment Inc ממונרוביה, קליפורניה, ו- Maritime Applied Physics Corp. (MAPC) מבולטימור שהצטרפו לתכנית בשלב הראשוני בחודש אוגוסט. קרטר זכתה בחוזה של 2.2 מיליון דולרים, נורתרופ גרומן זכתה בחוזה של 2.9 מיליון דולרים, ואורורה זכתה בחוזה של 2.8 מיליון דולרים. בשלב הראשון של התכנית, מומחים מחמש החברות יפתחו עיצובים למל"ט מבצעי, ותכנית להצגת טיסה של אב טיפוס בשנת 2017 .

המראה אנכית למל"ט

קרטר טכנולוגיות תעופה פיתחה טכנולוגיה המאפשרת המראה אנכית של מל"ט (Slowed-Rotor/Compound (SR/C)) ומכפילה את המהירות, הטווח והיעילות של המטוס. מדובר בטכנולוגיה ישימה החל במל"טים קטנים מאוד ועד למטוסי תובלה גדולים. במסגרת התכנית, קרטר מציעה מל"ט לחיל הים עם טכנולוגיה זו שתאפשר טווח ארוך וסיבולת ביצועים גבוהה. גורמים רשמיים בחברה מצפים לאתגרים משמעותיים עם מתארים של ים סוער ומזג אוויר גרוע.

אורורה מציעה מל"טים בגדלים שונים שבמבט ראשון נראים כמו קופסת פיצה מעופפת. נורתרופ גרומן מפתחת כלי טיס בלתי מאויש למטרת תקיפה.

התכנית מבקשת לשלב את היתרונות של בסיסי מטוסים בים וביבשה, על ידי שימוש בספינות קטנות ובאתרי התאוששות עבור מל"טים (MALE) עם סיבולת גבוהה בגובה בינוני. המטרה הסופית היא להשיק מערכת איסוף מודיעין מתמשך ויכולות תקיפה עם מטענים של 270 ק"ג בטווחים של עד 1668 ק"מ מהספינה המארחת (900 מיילים ימיים. המרה לפי Nautical Miles).

המל"ט צריך להיות מסוגל לפעול מכמה סוגים קטנים יחסית של ספינות בים סוער, כולל ספינת LCS במשקל של 2,784 טונות בשטח של 127 מטרים אורך ו-32 מטרים רוחב. ספינות אחרות כוללות כלי שיט אמפיביים לתחבורה, ספינות נחיתה, וספינות משא ופיקוד צבאיות.

בדרפא מתכננים ליישם את התכנית בשלושה שלבים על פני שלוש או ארבע שנים, כאשר השיא יהיה בהשקה בקנה מידה מלא והפגנת יכולת התאוששות. השלב הראשון יכלול הגדרת מושגים ;השלב השני יכלול הבשלה של טכנולוגיות, עם עיצוב ראשוני והשלב האחרון יהיה להדגים אב טיפוס עובד. טכנולוגיות נוספות כוללות מערכות אוטומטיות לתחזוקה; סיפון רובוטי בתפעול אוטומטי, ומערכת בדיקת טרום טיסה אוטומטית.

על אף שהמכרז לא עוסק בכך, נראה כי מדובר בהכנה לקראת ספינות אוטונומיות קטנות שיישאו על גבן מל"טים תוקפים, כאשר כל התפעול של המל"ט יעשה באמצעות מערכות רובוטיות. כולל המראה-נחיתה, תחזוקה שוטפת ואפילו תיקוני אד-הוק מסוימים. אם לוקחים את הרעיון צעד אחד קדימה, אפשר לראות בעתיד מספר נחילי ספינות כאלו מפוזרים בעולם ומספקים לפיקוד הצבא האמריקאי יכולת התערבות בתוך דקות בכל נקודה על פני הגלובוס.

כיסוי גיאוגרפי של 98 אחוזים מהעולם

במתאר התכנית נאמר כי היא צופה מערכות מל"ט שישמשו למודיעין עומק יבשתי ומשימות תקיפה ללא בסיס קדמי או עזרה מהמדינה המארחת. רדיוס ארוך של פעולה יאפשר גישה לאזורים גיאוגרפיים מרוחקים, ואילו סיבולת ארוכה מאפשרת מודיעין עיקש ותקיפה של מטרות חולפות. "ספינה קטנה יחסית הפרוסה עם שני מל"טים או יותר, יכולה להציע יכולות מודיעין ותקיפה על בסיס צורך מידי", אומרים פקידי בדרפא לאתר militaryaerospace.com. יש לציין כי התכנית אינה כוללת מסוקים או ספינות אוויר.

מל"ט ימי בגובה בינוני, עם סיבולת גבוהה (MALE) ומערכת לשיגור ושחזור אוטומטי, שיהיה מסוגל להפעיל מטען של 270 ק"ג ולטוס 1450 ק"מ מהכלי המארח שלו - זו המטרה. התכנית חוזה יכולת "כמו בז שחוזר לזרוע של בעליו המצויד לקבל אותו, במקום לאותו מוט סטטי בכל פעם", אומר דניאל פת ,מנהל התכנית בדרפא.

"כ-98 אחוזים מהשטח היבשתי בעולם נמצאים בתוך אותם 900 מיילים ימיים מחופי האוקיינוס", מסביר פת. " הפעלת ספינות קטנות שמסוגלות לשלוח ולאחזר מל"טים על פי דרישה, תרחיב את המודעות המצבית שלנו ואת היכולת שלנו לעסוק במהירות ובגמישות בנקודות חמות על פני הקרקע או המים".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית