האם חיזבאללה יבצע חטיפה ברמה"ג?

ניתוח מיוחד של תא"ל מיל' ניצן נוריאל, על רקע הדרמה בסוריה ובלבנון. מה משפיע על מהלכי החיזבאללה, וכיצד ינהג?

אירועי התקופה האחרונה בסוריה, כמו גם הבחירות הצפויות בקרוב בלבנון, מחייבים הערכת מצב באשר למהלכי חיזבאללה במרחב, תוך ניסיון לתת תשובה לשאלה: חיזבאללה לאן?ובעיקר מדוע?

כידוע לקוראי הטור, אני נמנע מסקירות היסטוריות ארוכות בעיקר מחשש שתתעייפו...וכן, גם הפעם אטען שחיזבאללה נושא על כתפיו שלוש משימות כבדות שמקיימת בתוכן סתירה.

חיזבאללה מוביל את ההתנגדות הכוללת למשטר הציוני ומשמש מודל לחיקוי, וככזה הוא מחויב מעת לעת לפעול באופן שיישמר אותו כארגון ההתנגדות המוביל, וכך גם להתעצם תוך התווית היכולות הנדרשות לצורך מימוש התנגדות יעילה (כטבמי"ם, נשק רקטי מדויק, סייבר ויכולות "בלתי קונבנציונאליות")

חיזבאללה, כשליח איראני ובמידה מסוימת כעושה דברו (מן המפורסמות שבעבר הלא רחוק נתגלעו ויכוחים ואי הסכמות בין טהרן לנאסראללה בדגש על פעילות נקמה), מחויב למוכנות רחבה להצטרף ולפתוח חזית צפונית משמעותית באם ישראל או כול גורם אחר ינקוט פעולה צבאית רחבה או מוגבלת כנגד האיראנים (באופן אישי אני לא סבור שזהו "נהג אוטומטי"-חיזבאללה ישקול את תגובתו ביחס ישר לעומק הפגיעה באיראנים ולמחיר שהוא עלול לשלם,כאשר זיכרון מלחמת לבנון השנייה עדיין צרוב במוחו).

עם זאת, חיזבאללה כמפלגה מרכזית בלבנון, משמר אג'נדה לבנונית עצמאית שנעה בין הצורך להגביר כוח עד כדי שליטה דה- פקטו לבין ניסיון שלא לחצות את הגבול שבו יאבד את מקורות כוחם, ויאלץ להשתמש בכוח כדי לשמר את מעמדם (כבר קרה בעבר הלא רחוק).

בתוך האילוצים הללו פעול חיזבאללה בסוריה, תוך תשלום כבד של נפגעים לצד שחיקה במעמדם בלבנון, וכול זאת כדי לשמר את צינור החמצן סורי –איראני שכל כך נחוץ לו הן להתעצמות הנדרשת והן כחצר אחורית לפעילות שלו.

מתוך מגוון האפשרויות של חיזבאללה, נוכח התמונה, לעיל נכון לציין שגבול הצפון הוא זירה בה פחות נוח לפעול בחתימה גבוהה.  בפעילות הטרור בחו"ל –חרף המאמצים הרבים המושקעים בו  מבחינתחיזבאללה, היקף ההצלחות הוא קטן יחסית (אירוע בורגאס). האפשרות לפעול בחזית רמת הגולן קורצת ומזמינה בכל מתאר מוכר, כולל חטיפת חיילים (ב"חתימה" נמוכה כול שניתן).

גם הקולות הנשמעים לאחרונה באירופה, להכליל את הזרוע הצבאית של חיזבאללה כארגון טרור, לא על רקע אירוע בורגאס אלא על רקע

תמיכתם הפעילה בשלטונו של אסד, איננה אירוע זניח אבל יעבור זמן עד שמהלך כזה ישפיע כלכלית על  הארגון, שחלק לא מבוטל מכלכלתו מבוססת על תעשיית הסמים בדרום אמריקה ובמערב אפריקה.

למען הסר ספק, אני אשמח מאוד ביום בו האיחוד האירופאי יכריז על חיזבאללה כארגון טרור ויפעל כנגדו באופן המתחייב מהגדרה זו.
לאור מכלול ההקשרים הסבוכים, שרק חלקם תואר כאן, עולה השאלה מה חיזבאללה יעשה בחודשים הקרובים כדי לשמר את מירב הגמישות מחד גיסא ולממש את כול משימותיו מאידך גיסא?

להערכתי, תימשך מגמת ההתעצמות, ויש סיכוי שההתעצמות אף תגבר  כדי לאתגר את המערכת הישראלית על הצהרותיה ואת המערכת הסורית על הצהרותיה.

נראה, כי תיפתח חזית טרוריסטית ברמת הגולן באופן שלא יחצה סף  - קרי פיגועים קטנים ,ספק זליגה...עד לרגע בו יהיה ניתן לייצר פיגוע משמעותי שעיקרו תיחזוק מעמד החיזבאללה כמוביל ההתנגדות.

חיזבאללה יילך "עד הקצה" תוך שימנע משימוש בכוח פיזי, כדי לוודא שבבחירות הקרובות ישמר הכלל: "לא משנה מי מצביע משנה מי סופר את הקולות...". כך, ימשיך לשלוט בנעשה מבלי לשאת באחריות.

דווקא בזירה זו נמצאת ההזדמנות לשינוי, שכן יכול להיות שאנו קרובים ליום בו כלל השחקנים בלבנון  (כל אחד משיקוליו הלא ממש פטריוטיים), ינסה להצר את צעדי חיזבאללה באופן שיחייב את חיזבאללה להשתמש בכל זאת בכוח פיזי שיצית את "האביב הערבי" בלבנון.

ועד אז אנו נדרשים לבצר את יכולתנו להתמודד עם טרור ברמת הגולן, להמשיך לסכל פח"ע חו"ל ולסכל התעצמות של חיזבאללה ככול שניתן, ולקוות שחיזבאללה ימשיך להקיז את דמו על אדמת סוריה כך שלא יישאר לו "דם " להילחם על מעמדו בלבנון.

שילוב בין היחלשותה של  סוריה "הבאשרית", בעיות כלכליות משמעותיות באיראן (עוד טרם תקיפה) וחזית לבנונית כנגד חיזבאללה והתנהלותו , יכול להביא לדחיית מלחמת לבנון השלישית.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית