"לקבל תמונה מודיעינית מלאה בתא שטח מסוים"

אלביט מערכות מרחיבה את הפיתוח של מערכות המשמשות ל"אחיזת שטח". ש', מבכירי החברה, מסביר במה מדובר
הגדר בגבול מצרים (צילום: AP)

חברת אלביט מערכות מרחיבה את הפיתוח של התפיסה המכונה "אחיזת שטח", שמטרתה לאפשר שליטה מודיעינית מוחלטת בתא שטח שהוגדר מראש.

לדברי תא"ל (מיל') ש', האחראי על האפיון המבצעי בחברת אלביט מערכות, תפיסת "אחיזת השטח" (TERRAIN DOMINANCE) מיועדת לאפשר עליונות על שטח מסוים. המונח מתייחס לשני תחומים עיקריים: שליטה על גבול בין מדינות או על גזרה, שלגביה נקבע מראש כי יש צורך בשליטה מלאה על כל מה שמתרחש בה. כאשר מדובר בשליטה על גבול, למשל הגבול בין ארצות הברית וקנדה או הגבול בין ארצות הברית ומקסיקו, הבעיה היא של הגירה לא חוקית בעיקר. אבל, כאשר מדובר בגבולות כמו אלה של ישראל, השליטה על תא שטח מסוים מעברו האחר חיונית כדי לעצור טרור לפני שהוא מגיע לשטחנו, מציין ש'.

בהיבט של שליטה על גזרת לחימה מסוימת, "מג"ד או מפקד בדרג אחר, רוצה לדעת מה קורה ליד מחנה הקבע שלו או לחילופין בתא שטח סביב החניון הזמני של הכוח עליו הוא מפקד, וגם במקרה זה התפיסה יכולה לעזור לו", אומר ש'. "זה נשמע אולי פשוט אבל מדובר במשימה מורכבת. לא מספיק להשכיב תצפית או מארב לילי כדי להתריע על איום מתקרב. המאבק הוא בין סנסורים ובין האויב שרוצה להפתיע, למרות שהוא יודע שכל מיני 'עיניים' וגם 'אוזניים' אלקטרוניים בולשות אחריו".

מבט מלמעלה

ש' אומר כי למרות שתפיסת "אחיזת שטח" מתבססת על סנסורים שונים המותקנים על גבי פלטפורמות מגוונות, הרי שהמטרה היא ליצור את "התמונה הגדולה", זו שתתן התראה על כמה איומים, תתעדף אותם וגם תמליץ איזה אמצעי נגד להפעיל.

זו אחת הסיבות לכך שאלביט מציעה כיום את המל"טים שלה, כשהם מצוידים במערכת "רב סנסורית". מדובר במערכת אופטית המותקנת על מל"ט קטן או בינוני ומסוגלת להפיק מידע חזותי המעניק כיסוי שטח מעולה ומהיר. אבל חשוב מזה, התמונות הן כאלה שמתקבלות מעשר "קשיות" שונות, כלומר מעשר זוויות במרחב.

אבל, בכך לא מסתיימת התפיסה. אנשי המודיעין בכל הדרגים רוצים לקבל תמונה עדכנית אבל גם תמונה של אותה נקודה בכמה פרקי זמן. המערכות של אלביט אמורות לספק זאת. הן משגרות צילומים לתחנה קרקעית - לשימוש מיידי. אם צריך, ניתן במהירות רבה לאחזר צילומים שנעשו באותו שטח כמה דקות או כמה שעות קודם לכן. לעתים, ההשוואה בין הפרטים היא הגורלית ביותר לכוח שמקבל את המידע.

"למשל, במקרה של חוליה שמתכוננת לשגר רקטה או טיל, המערכת קולטת אותה ואז כמובן ניתן להשמידה באמצעים שונים. אבל, אם המערכת תיתן לך תמונות לאחור, כלומר של כל מה שקרה לפני הגילוי, מפקד הכוח יוכל להגיע לבסיס ממנו יצאה החוליה ולהשמיד גם את החוליות האחרות ואת מחסני הרקטות", אומר ש'.

לראות, לשמוע

אלביט מערכות מבססת את התפיסה גם על שורה של סנסורים קרקעיים. "יש כיום סנסורים אקוסטיים וסייסמיים שמסוגלים לגלות תנועות מטווח גדול יחסית, והם יכולים להשלים את התמונה הדרושה למפקד, כדי שתהיה לו אחיזת שטח ברמה טובה. הסנסורים הקרקעיים אמורים לגלות שמשהו 'זז'. כאשר יש אינדיקציה כזו, ניתן להפעיל את הסנסורים האחרים ואז כל 'קשית' אופטית ממטע"ד אווירי מאפשרת לעשות 'זום' כדי לראות את הפרטים ולקבוע עד כמה מדובר באיום רציני", אומר ש'. באלביט מערכות מעריכים כי הפוטנציאל העסקי הגדול ביותר של תפיסת 'אחיזת השטח', נמצא בתחום ההגנה על גבולות ארוכים.

***
הכתבה התפרסמה בגיליון השמיני של ישראל דיפנס

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית