בקרוב: פרידה סופית מהג'יפ המיתולוגי

"האמרים" מעודפי ארה"ב יחליפו את ג'יפ הסיור הוותיק, ה-M151, לאחר יותר מארבעה עשורים של שירות נאמן
מילואימניקים בג'פס (ארכיון: דו"צ)

צה"ל הזמין לאחרונה ג'יפים מדגם ישן יותר של ה"האמר", שנמצאו בעודפי הצבא האמריקני, במטרה להחליף את ג'יפ הסיור הוותיק, מדגם M151, המשרת בישראל כבר למעלה מארבעה עשורים. ה"האמרים" יירכשו, ככל הנראה, בכספי הסיוע הביטחוני שישראל מקבלת מארה"ב מדי שנה.

ג'יפ הסיור האהוב כל כך על חיילי צה"ל, נכנס לשירות בשנות ה-60 של המאה הקודמת. הוא פותח לראשונה מספר חודשים לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה. הוא תוכנן כך שיהיה צר מאוד וקל בכדי שניתן יהיה להעבירו בתוך מטוסי תובלה. אחד התנאים החשובים בתכנון הג'יפ היה שהוא יהיה קל לתיקון וקל לנהיגה.

הדגם שנכנס לשירות בישראל בשנות ה-60 היה ה-M151 של פורד. מדובר היה בג'יפ בעל מרכב אחוד ומתלים נפרדים לכל ארבעת הגלגלים. הוא שירת ככלי הרכב הקרבי העיקרי של צה"ל עד לשנות ה-90 של המאה הקודמת, אז החלו בצה"ל לרכוש "האמרים" וג'יפים מדגם סופה. אחד השינויים שהוכנסו בג'יפ בישראל היה התקנת מוט ברזל על גבי הג'יפ במטרה למנוע מחבלים שנתלו בין מבנים מלפגוע בחיילים בכלי הרכב.

במהלך השנים, מעבר לתפקידו כג'יפ הסיור הגדודי והחטיבתי הוא שימש כנושא נשק נגד טנקים מסוגים שונים, כרכב המפקדים הסטנדרטי בדרגים הזוטרים, כרכב ת"ש לקצינים צעירים, ובאינתיפאדה הראשונה קיבל דפנות פלסטיק שקופות והפך לממוגן האבנים הראשון שנסע בסמטאות עזה. רס"פים הובילו בו מזון ועיתונים למוצבים קטנים סטייל גבעת חלפון לאורך כל גבולות המדינה. הוא אפילו ביצע מספר "הופעות אורח" בסרטים ישראלים במהלך השנים.

בשנים האחרונות הג'יפ M151 כמעט ויצא מכלל שירות בקרב הצבא הסדיר ועושים בו שימוש כמעט באופן בלעדי בגדודי המילואים בצה"ל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית