התעשיות הישראליות חוזרות למשחק

בהודו יפורסם בקרוב מכרז לרכישת מערכת הגנה קצרת טווח נגד מטוסים. על פי מקורות בתחום, מספר יצרניות טילים ישראליות ייגשו למכרז, שהיקפו עשוי להגיע לסכום של כמיליארד וחצי דולרים
מערכת "כיפת ברזל". בדרך להודו? (צילום: דו"צ)

משרד ההגנה ההודי יפרסם בקרוב מכרז לרכישת מערכת הגנה קצרת טווח נגד מטוסים, זאת אחרי שפרויקט משותף עם החברה הצרפתית MBDA לא הניב תוצאות. מדובר במכרז שהיקפו עשוי להגיע לכמיליארד וחצי דולר.

הצבא ההודי שכנע את משרד ההגנה בצורך המבצעי הדחוף במערכת כזו, ולא להמתין לפרויקט ההודי-צרפתי שהחל לפני כארבע שנים, אבל נתקע בגלל חוסר הסכמות בין הצדדים. אחרי ארבע השנים התברר להודים כי פרויקט "מייטרי" תקוע. להודו היה פרויקט לפיתוח מערכת הגנה אווירית קצרת טווח אבל הוא לא הושלם.

כדי למלא פער זמני, רכשה הודו מרפאל את מערכת ה"ספיידר" שבה נעשה שימוש בשני טילי אוויר -אוויר מתקדמים (הפיטון-5 והדרבי) כדי ליירט מטוסים בגובה נמוך. הודו משתתפת במימון הטיל נגד מטוסים וטילים מדגם "ברק -8 "המפותח על ידי התעשייה האווירית. טיל זה מפותח בעיקר עבור הצי ההודי אבל גם צבא היבשה יצטייד בו.

אבל לצבא הודו יש ביקוש מיידי למערכת טילים נגד מטוסים לטווח קצר והוא פרסמה בקשה למידע לחברות ברוסיה, גרמניה, קוריאה הדרומית, ארה"ב וישראל. החברות התבקשו להגיש הצעות בהקדם. מקורות אומרים כי שתי מערכות ירכשו מהחברה שתזכה במכרז ואילו היתר ייוצרו בהודו.

בישראל יש ידע עצום בכל הקשור למערכות של טילים נגד מטוסים. רפאל פיתחה את מערכת "כיפת ברזל" נגד רקטות שיעילה גם נגד מטוסים מנמיכי טוס. החברה מפתחת גם את מערכת "שרביט קסמים" ליירוט רקטות ארוכות טווח. התעשייה האווירית מפתחת כאמור את ה"ברק 8" עבור הודו.

אין ספק כי אחת או יותר מיצרניות הטילים בישראל יגשו למכרז. מקורות בישראל אמרו כי לפי מה שידוע רפאל תשתתף במכרז היות והתאמה לא מסובכת מדי של מערכת ה"ספיידר" תאפשר לה לענות על הדרישות. בין היתר יתכן שלטילים יוצמדו מאיצים שיגדילו את הטווח האפקטיבי שלהם.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית