רשות שדות התעופה בוחנת את ה"אמסטף" לאבטחה

כלי הרכב הבלתי מאויש כבר פועל באזור החיץ בין קוריאה הצפונית לדרומית
רכב ה"אמסטף" (צילום: תעשיות רכב רובוטי)

ברשות שדות התעופה בוחנים את האפשרות לשלב את ה"אמסטף", כלי רכב בלתי מאויש (כרב"מ), כחלק מאמצעי האבטחה שלהם, במסגרת מכרז שיפורסם בשנת 2012.

רכב ה"אמסטף" מונע בחשמל ווניתן לשליטה מרחוק עד לטווחים של כעשרה קילומטרים. הרכב פותח על ידי חברת תעשיות רכב רובוטי לישראל בשיתוף עם חברת תעשיות רכב נצרת, המתמחה בייצור רכבי שטח.

חברת תעשיית רכב רובוטי בע"מ מנצרת עלית הוקמה לפני כשנה על ידי עמוס גורן, ששימש בעברו כראש מערך האבטחה של שר הביטחון, וכן שירת במוסד ובשב"כ שם התעסק באבטחת אישים ומתקנים. לגורן יש שותפים מקנדה ומדרום קוריאה, והחברה אף עובדת בשיתוף עם חברת תוכנה קנדית בשם PRS, המתמחה ברובוטיקה לתחום האבטחה.

"האמסטף" הוא פלטפורמה שמסוגלת לשאת אמצעים כגון מצלמות, אמצעי זיהוי, סנסורים, מערכות נשק ועוד" מספר מייסד ומנכ"ל החברה עמוס גורן. "המרכב מסוגל לשאת בין 300-500 ק"ג וניתן להרכיב עליו מספר רב של אמצעים בהתאם לדרישת הלקוח. למערכת כושר עבירות מאוד גבוה והיא יכולה לנוע בתוואי שטח שונים, דיונות, אזור ההררי ועוד תנאי שטח קשים למעבר. הכלי מונע על ידי שני מנועים חשמליים שמספקים כושר תנועה שקט, זמן ההפעלה נע בין ארבע לשש שעות וקיים גם גיבוי טעינה מובנה עם גנרטור שמאפשר נסיעה של עוד 12 שעות, סך הכל כ-18 שעות.

"לפלטפורמה ישנם מספר חיישנים בסיסים המאפשרים זיהוי וגילוי מכשולים ומתן פתרונות של עקיפה והתגברות עליהם בהתאם לאיפיון הלקוח ולתוכנה תומכת. הרכב יכול להיות מופעל אוטונומית כרכב בודד וכן כחלק מלהקה שפועלת אוטונומית או בשליטה מרחוק".

לדברי גורן, ה"אמסטף" יכול להתחבר למערכות חיצוניות כמו גדר חכמה, חדרי בקרה, אמצעי תצפית ייעודיים או כל סנסור אחר המתריע על חדירה או סכנה. היעוד העיקרי הוא ביצוע משימות אבטחה והגנה על מתחמים מוגדרים, אך הכלי יכול לשמש גם להובלת ציוד, לזיהוי וגילוי חומרים מסוכנים וכן לחילוץ אנשים. הפלטפורמה נועדה לשמש גם יחידות מיוחדות.

ביוני האחרון הציגה "תעשיית רכב רובוטי" את ה"אמסטף" במסגרת תרגיל בנמל התעופה בן גוריון בפני כנס מנהלי שדות תעופה בצפון אמריקה.

תעשיות רובוטיות לישראל הציעה למשרד הביטחון גם להפעיל כ-50 כלים בלתי מאוישים במשימות אבטחה לאורך גבול ישראל-מצרים, וההצעה נבחנת בימים אלה. במקביל תיבחן שלובה באבטחת יישובים ישראליים ביהודה ושומרון. לדברי גורן, החברה נמצאת במגעים עם גורמים באירופה ובמזרח אירופה וכן במקומות אחרים ברחבי העולם לאבטחת שדות תעופה, מתקנים רגישים, חוות סולאריות ומתקנים נוספים.

לאחרונה התחילו בצבא קוריאה הדרומית בשימוש ניסיוני ברכבי ה"אמסטף" בשטח המפורז (DMZ) בינם לבין קוריאה הצפונית. בנוסף לניסוי של הצבא הדרום קוריאני ה"אמסטף" משתתף בניסוי של במשמר הגבול הקנדי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית