יישובי עוטף עזה חשופים להתקפות רחפנים

בתקופה האחרונה נראה כי חמאס מנסה את יכולות ההגנה של צה"ל מפני רחפנים ברצועת עזה. בשני אירועים עוקבים, במהלך החודש האחרון, הצליח חמאס להטיס רחפנים ובמקרה האחרון להגיע לתחום האווירי של יישוב ישראלי בצמוד לרצועה. צה"ל זיהה את הרחפן בעת הפעילות, אך לא הצליח למנוע ממנו לחזור למפעיל. דובר צה"ל אומר כי האירועים האלו לא מוכרים לו 

http://www.dji.com/phantom-4 - לתמונה אין קשר לכתבה

ביום ראשון האחרון, חמאס הצליח לבצע פעילות עם רחפן כאשר כוחות צה"ל ברצועה היו חסרי אונים. כמו בפעם שעברה מחודש דצמבר, הרחפן הגיע מהרצועה, וחזר לעזה ללא פגע. הפעם , הרחפן הצליח להיכנס למרחב אווירי של יישוב ישראלי. זאת, מבלי שצה"ל הגיב אליו בצורה קינטית ולא קינטית.

בדובר צה"ל אומרים שלא מוכר אירוע כזה.  

כפי שידווחנו בפעם הקודמת בסוף חודש דצמבר, גם הפעם כוחות צה"ל הצליחו לזהות ככל הנראה את הרחפן בעת פעולתו, אך לא הצליחו למנוע ממנו לחזור למפעילו ברצועת עזה.

המשמעות - יישובי עוטף עזה חשופים להתקפות רחפנים

העובדה שרחפן של חמאס הצליח להיכנס לתחום אווירי של יישוב ישראלי, מטרידה היות ורחפנים כאלו יכולים לשמש את חמאס ככלי התקפי ("רחפן מתאבד"). אם לצה"ל אין את האמצעים לאתר רחפן כזה מבעוד מועד, ולמנוע ממנו כניסה למרחב האווירי של ישראל, יישובי עוטף עזה צריכים לדאוג לעצמם.

האם זה אומר שכל קיבוץ צריך מערכת עצמאית לנטרול רחפנים? עד כמה שהתשובה נשמעת מוזר, כן. יש כיום מערכות מבוססת על RF שמסוגלות לנתק את הקשר בין הרחפן למפעיל ולמנוע מהרחפן לבצע את משימתו. בין שמדובר באיסוף מודיעין או תקיפה.

יתרה מכך, אם חמאס יצליח להכניס רחפנים כאלו מתחת לאף של צה"ל לתחום יישוב, ובאותו יישוב יש מנהרה שצה"ל לא יודע עליה, מדובר בשילוב יכולות קטלני שבו מפעיל הרחפן מעזה יודע לתת לחוליה שתצא במפתיע מהמנהרה סיוע מודיעיני בזמן אמת באמצעות ערוץ תקשורת.  

אי לכך, ולאור הקושי ביכולת לחסום רחפנים בגבול, יהיה נבון אם הרבש"צים ביישובים בעוטף עזה יטמיעו מערכות עצמיות ליצירת 'בועות מניעה' של רחפנים מעל היישוב.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית