הישג לטורקיה: טיסת בכורה של מטוס קרב חדש תוצרת בית

פרויקט המטוס TF-X הוא שיתוף בין התאגיד התעופה הטורקי TUSAN לבין התאגיד הבריטי BAE טכנולוגיות

By Dimir - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=129795734

שני הישגים חשובים לטורקיה: טיסת הבכורה של מטוס הקרב הראשון תוצרת טורקיה KAAN והסכם "הסטורי" עם סומליה המעניק לאנקרה למעשה זכויות הגנה על המים הטריטוריאליים של סומליה.

סומליה אישרה אתמול הסכם לעשר שנים עם טורקיה שמעניק לה ריבונות מלאה על המים הטריטוריאליים של סומליה, מעביר לטורקיה את האחריות לביטחון באזור, וכן כולל ההסכם סעיפי בנייה, אימון וציוד של הצי של סומליה, כל זה נוכח המתיחות עם אתיופיה.

ראש ממשלת סומליה חמזה עבדי בארה אמר כי זה הסכם הסטורי "שישים קץ לפחד מטרור, מפיראטים, מדיג בלתי חוקי, מהרעלות ומאיומים מחו"ל". ההסכם טעון אישור סופי של הפרלמנט הטורקי והנשיא.

ובבסיס צבאי צפונית לאנקרה בוצעה טיסת הבכורה של אב-טיפוס של מטוס הקרב הטורקי הראשון תוצרת בית לKAAN. סוכנויות רויטרס ו-MIDDLE EAST EYE מדווחות שהמטוס המריא ונחת בשלום, ולדבי מנהל התעשיות הביטחוניות הלוק גורגון מדובר במטוס דור 5, טכנולוגיות מתקדמות ומנוע F-110 של ג'נרל אלקטריק.

פרויקט המטוס TF-X הוא שיתוף בין התאגיד התעופה הטורקי TUSAN לבין התאגיד הבריטי BAE טכנולוגיות, והוא חלק ממאמץ לשדרג את חיל האוויר הטורקי למטוס הדור הבא. שלב הייצור הסדרתי של המטוס KAAN נאמד בשנת 2040 ומדובר על ייצור 300 מטוסים. 

במקביל חתמה אנקרה באחרונה על הסכם לרכש 40 מטוסי קרב F-16  ו-79 ערכות שדרוג למטוסי F-16 בחה"א הטורקי. טורקיה מעוניינת גם לרכוש 40 מטוסי קרב 'יורופייטר טייפון' תוצרת תאגיד גרמני, בריטי, ספרדי ואיטלקי בביצוע איירבוס. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית