המשטרה רוכשת רכבים ממוגנים מחברת פלסן ראם 

המשטרה הזמינה כ-70 רכבים ממוגנים על בסיס מרכב טויוטה | הרכב מיועד להסעת חמישה נוסעים, כולל תא דיפרנציאלי לעצור, מופרד מחלל השוטרים | על הפרק תכנון רכב דומה ל-8 נוסעים עבור שיווק בחו״ל

הרכב שרכשה המשטרה | צילום: דרור ארצי

היום (ה) פרסמה המשטרה את הרכב הממוגן החדש שצפוי להגיע לשורותיה. הרכב מיוצר על ידי חברת פלסן ראם, חברת בת של פלסן סאסא, על בסיס שאסי של טויוטה. המשטרה הזמינה כ-69 יחידות שצפויות להכנס לשירות בשנים 23-24. 

הרכב מיועד להסעת חמישה נוסעים, כולל תא דיפרנציאלי לעצור, מופרד מחלל השוטרים. על הפרק תכנון רכב דומה ל-8 נוסעים עבור שיווק בחו״ל. הרכב כולל חרכי ירי וניתן להתקין עליו גם עמדת נשק בהתאמה ייעודית. במכרז של המשטרה החברה מספקת שלוש שנות אחריות ותחזוקה ושש שנים אחריות על המיגון. 

קצת היסטוריה. המכרז של המשטרה פורסם לתעשייה הישראלית בשנת 2018 עם שלושה שלבים עיקריים. מיפוי טכני, העמדת דגם שעונה לדרישות והצעה כלכלית (איכות ומחיר). שלוש חברות ניגשו למכרז - שלדות, פלסן ראם וגלובל שילד. לאחר בחינה ראשונית של ההצעות, עלו להמשך בחינה הרכבים של פלסן ראם וגלובל שילד. 

החברות היו צריכות לספק למשטרה אב טיפוס לצורך ניסוי אג״מי, כולל ירי ישיר על הרכב באתר הניסויים נאסא של צה״ל בראשון לציון. גלובל שילד הגישה רכב על בסיס שאסי של איזוסו ופלסן ראם על בסיס טויוטה. המשטרה ערכה את הניסויים שלה והחליטה ששני הרכבים ראויים לרכש. המכרז עבר לשלב המחיר שבו ניצחה פלסן ראם ונבחרה כספקית הרכבים. 

[ניסוי ירי בנאסא | צילום: פלסן ראם]

בקיץ לפני כשנה, התקבלה הודעת הזכייה במשרדי פלסן ראם והחל החיפוש בעולם אחרי שאסי של טויוטה. אלו שעוקבים אחרי שוק הרכב העולמי, יודעים כי מדובר באתגר לא פשוט למצוא כאלו חדשים. החברה התחייבה לספק את כל הרכבים בשנתיים הקרובות, כאשר הפעילות כוללת הרחבת פס הייצור בארץ לכדי תפוקה צפויה של 4-5 רכבים בחודש. 

הידעתם? פלסן ראם ממוקמת בפארק תעשייה דלתון ומעסיקה 53 עובדים. הייצור כולו נעשה במפעל (חוץ מהשאסי שנרכש בחו״ל). הרכבים מגיעים לארץ בספינות ישירות לפס הייצור שמופרד לשני חלקים - ייצור והרכבה. בשל הזכייה במכרז, החברה נמצאת בתהליך התרחבות. 

חשבתם שזו סוף הכתבה? טעיתם. מסתבר, כי פלסן ראם מייצרת רכבים ממוגנים גם עבור רבש״צים ביישובי יו״ש. בשנה האחרונה סיפקה החברה כ-15 רכבים ממוגנים כאלו.

[רכבי רבש״צים | צילום: פלסן ראם]

אחד מהם היה מעורב בחיסול המחבל בפיגוע האחרון שהתרחש בקרית ארבע. בעוד המחבל יורה לכל עבר, הסתער עליו הרבש״צ שנהג ברכב ודרס אותו למוות. המחבל הספיק לירות שלושה כדורים לפחות לעבר החלון הממוגן של הרכב. 

[הרכב שחיסל את המחבל בקרית ארבע | צילום: דיתי שמעוני]

בנוסף, החברה סגרה שת״פ עם מד״א וכלמוביל, יבואן מרצדס המהווה קבלן ראשי בפרויקט, להחלפת ניידות נט״ן ממוגנות בחדשות (ספרינטר) ביו״ש. שניים כאלו כבר פעילים באריאל וקרני שומרון.

התכן הוכתב על ידי מד״א, המיגון יושם על ידי פלסן ראם. לאור ההצלחה, ישנם עוד שמונה בפס הייצור לטובת תושבי יו״ש. משרד הביטחון ראה את האבולנסים הממוגנים והחליט שהוא תורם ארבעה כאלו לטובת תושבי אוקראינה. 

[אמבולנס ממוגן | צילום: פלסן ראם]

פרויקט נוסף הוא רכבי הסעות ילדים ממוגנים יחד עם חברת כלמוביל. יחד, סיפקו החברות מעל 70 רכבים ממוגנים כאלו ליישובים ביו״ש. 

לחברה גם שיתופי פעולה בחו״ל, בפולין, צ׳כיה וגרמניה. בפולין החברה שותפה עם חברה מקומית בשם Zeszuta בדיגום האמבולנס והרכבת "קיט" המיגון בפולין. האמבולנס בנוי על מרכב מרצדס. 

בצ׳כיה יש שת״פ עם חברה מקומית לייצור סקודה קודיאק (ŠKODA KODIAQ) ממוגנת ירי למשטרה המקומית. בגרמניה יש שת״פ עם חברה מקומית לפיתוח מיגון תקני לטויוטה 300 החדשה. מדובר בדגם המחליף את הטויוטה 200, השאסי המוביל לרכבי אבטחת אישים בעולם.

״יש לנו תכנית להגדיל את הבקלוג עם הזמנות בחו״ל. יש לנו שיווק עצמאי וגם נסמכים על השיווק של פלסן״, מסבירה הדר אלחנתי בקר, סמנכ"לית בפלסן ראם. בחברה עובדים כעשרה מהנדסים המתכננים את מיגון הרכבים השונים, בעיקר עם תוכנת CATIA. 

[פס הרכבות רכבים | צילום: פלסן ראם]

קובי בן ארי, מנכ"ל פלסן ראם: "פלסן ראם גאה להית הספק של המשטרה בפרויקט. מדובר בהליך פיתוח ייחודי ומאתגר בשיתוף פעולה עם מחלקת התחבורה של המשטרה. פלסן ראם מוכנה לכל אתגר המאפשר לכוחות הביטחון להשתמש ברכבי המיגון הטובים ביותר בעולם.

״ברכבים אלה מותקנות מערכות שומרות חיים ויכולת תגובה באש שהוגדרה ע"י המפכ"ל. יכולות אלו פותחו באופן ייחודי בהתאם לדרישות תוך הקפדה על פרטים ושימוש בחומרי מיגון קלים.״ 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית