הסכם חדש בין סאב"א לבין איראן: יוחזר הפיקוח על ייצור צנטריפוגות בקראג'

ההסכם קובע שהוועדה לאנרגיה אטומית תעמיד לרשות איראן את המצלמות ואת הפרטים הטכניים שלהן לבדיקות ביטחון על ידי האיראנים. טרם ברור מה האיראנים מקבלים בהסכם

Rafael Mariano Grossi with Robert Malley | https://www.iaea.org/newscenter/multimedia/photogallery/2021-official-visits-to-the-director-general-and-the-iaea

הוועדה לאנרגיה אטומית של האו"ם ואיראן הגיעו ביום רביעי להסכם בדבר הצבה מחדש של מצלמות שניזוקו בחודש יוני באתר לייצור סרקזות קראג'. אולם ההסכם מטיל מגבלות על עבודת הפיקוח ונשארות במקומן מגבלות על עבודת פקחי האו"ם ומניעת גישה לחומר המצולם. 

על פי ההסכם יותקנו מחדש מצלמות בקראג' ומנכ"ל הוועדה רפאל גרוסי כבר הודיע שמדובר בהסכם חשוב, אולם הוא הזהיר בראיון ל-AP NEWS כי מתן גישה מוגבלת לפקחים בקראג' פוגם במאמצים הבינלאומיים לניטור תכנית הגרעין האיראנית. 

ההסכם קובע שהוועדה לאנרגיה אטומית תעמיד לרשות איראן את המצלמות ואת הפרטים הטכניים שלהן לבדיקות ביטחון על ידי האיראנים, ואילו איראן תשמור לעצמה את החומר הכלול בהקלטות של המצלמות. 

לקראת אפשרות של חידוש שיחות וינה בסוף השבוע הביעו האירופים דאגה מהעיכובים, ואמרו כי "ללא התקדמות מהירה ונוכח ההתקדמות המהירה בתכנית הגרעין האיראנית, עלול ההסכם שהושג השבוע להישאר ריק מתוכן". 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית