ראיון מיוחד: מפקד פלגת סער-6 מדבר על ספינות הטילים החדשות

"סער 6 היא מערכת גילוי, יירוט ול"א נעה בים", מסביר סא"ל ברוך חביב מפקד פלגת סער 6.  עד חגי תשרי יהיו בבסיס חיל הים בחיפה כל ארבע הספינות החדשות 

ראיון מיוחד: מפקד פלגת סער-6 מדבר על ספינות הטילים החדשות

מימין סא"ל ברוך חביב מפקד פלגת סער 6

עד חגי תשרי השנה תתארך זרוע הים בצורה משמעותית כאשר בבסיס נמל חיפה יהיו קשורות  למזח ארבע ספינות סער 6, המתקדמות והמשוכללות ביותר של חיל הים, כלי לחימה ימית שיצעידו את החיל צעדים רבים קדימה.

ארבע ספינות סער 6 שייכות לפלגה 36, שהוא חלק משייטת 3, שייטת הסטי"לים. וזה הסטטוס הנוכחי של צי סער 6 של חיל הים: אח"י 'מגן' הגיעה לארץ לפני כחצי שנה ועוברת עתה הפלגות לשילוב מערכות לחימה תוצרת כחול-לבן שמורכבות בה. 

אח"י 'עוז' הגיע לנמל חיפה בסוף השבוע שעבר. חלק מהצוות שיאייש אותה כבר מוכן, והיא תתחיל לעבור את תהליך התקנת המערכות הישראליות. ספינות סער 6 אח"י 'עצמאות' ואח"י 'ניצחון׳ עדיין נמצאות בתהליך בנייה במספנות בעיר קיל שבצפון גרמניה, ממתינות למסע הארוך ארצה, כשיהיו מוכנות. פלגת ארבע ספינות סער 6 תהיה בארץ בהרכב מלא בסביבות חודש ספטמבר.

על הקו: גרמניה - ישראל 
סא"ל ברוך חביב הוא מפקד פלגת סער 6, המפל"ג. בשנים האחרונות הוא מחלק את ימיו בין חיל הים בארץ לבין המספנה בקיל, מנהל את הפרוייקט הגדול והמורכב של בניית ארבע ספינות, הבאתן ארצה, הכנת צוותים ואבזור הספינות במערכות הישראליות כדי להפכן לכלי מלחמה מודרניים. ארבע הספינות מגיעות מהמספנה כשהן "עירומות", וכאן בארץ במספנות ח"י מתקינים בהן מערכות תוצרת ישראל, וזו ליבת הסוד של כלי השיט.

בחיבה גדולה ל"ספינות שבדרך" משווה המפל"ג בשיחה עם ישראל דפנס את הפלגה לאבהות: "זה כמו ילד ראשון ושני. הבאת אח"י 'מגן' לארץ זה היתה כמו ילד ראשון, המון התרגשות ודברים נעלמים שאינך יודע. הבאת אח"י 'עוז' בשבוע שעבר זה כבר היה כמו ילד שני. אתה יודע, אתה אב יותר מנוסה ומבין לאן הולכים". 

אז לאן בדיוק הולכת פלגת סער 6 בת ארבע הספינות כשיהיו כולן בבית? סא"ל חביב: "המשימה הראשונה היא הגנה על המים הכלכליים של מדינת ישראל ועל הנכסים האסטרטגיים שלה, קרי בעיקר הגנת אסדות הגז הנוכחיות, ואולי יהיו עוד בעתיד. שדות 'לוויתן', 'תמר' ו'כריש' מוכרים לנו היטב. המשימה המקבילה היא לחימה, הגנה ותקיפה. לשם כך מצויידות ספינות סער 6 במיטב הציוד הקיים כיום בעולם, ויש להן תכונות שהן ייחודיות בציי העולם".

המפל"ג מדבר על מערכות גילוי, יירוט ול"א, שהם ליבת המערכות המבצעיות של הספינות, כאלו שהן תוצרת הארץ ולכן אינן חשופות לאויב. הגילוי מתבצע באמצעות מכ"ם, והמכ"ם של ספינות סער 6, תוצרת אלתא/תעשיה אווירית, כבד במיוחד ומתקדם ביותר. את היירוט יבצעו טילי 'כיפה ימית', היא הגרסה הימית של 'כיפת ברזל' (רפאל) ומערכת ברק-8 (תעשייה אווירית). 

"כלל המערכות כחול-לבן שאנו מתקינים על הספינות כוללו גילוי, ל"א, קשר וקישוריות בין-זרועית, יכולת לתקשר ולפעול בשת"פ עם זרועות צה"ל האחרות, כמו שמקובל ונדרש היום בכל צה"ל, וכך יש לנו חבילת לחימה רצינית ויעילה ביותר. מערכות ההנעה והבקרה, מנועי הספינה, מגיעים מוכנים, וגם המנועים הותאמו מלכתחילה לצרכים של חיל הים. 

״יש להם שלוש תכונות חשובות: חיסכון בדלק, טווח פעולה גדול במיוחד, הטווח הכי גדול בין כלי השיט של החיל, וגם גמישות מבצעית. ניתן לקבוע כי סער 6 היא מערכת גילוי, יירוט ול"א נעה בים".

הפלגות שילוב 
בצוות של ספינת סער 6 משרתים 80 אנשי סדיר וקבע ב-30 מקצועות שונים. צוות גרעין פרוייקט סער 6, שכלל מהנדסים, אנשי מספן ציוד של ח"י ומומחים, שהה כשנתיים בגרמניה, ליווה את בניית הספינות וכתב את התו"ל וספרות ההפעלה של הספינות. במקביל הוכנו בארץ הצוותים שמאיישים ויאיישו את ארבע כלי השיט. אח"י 'מגן' כבר מאויישת כמעט לחלוטין, ואח"י 'עוז' שהגיעה לאחרונה קולטת קבוצת לוחמים ראשונה וצוות מומחים למערכות השונות שיותקנו בה.  

המפל"ג מספר כי אח"י 'מגן', שהגיעה לפני כמה חודשים, כבר יצאה להפלגות שילוב לבחינת רמות השילוב של המערכות בפלטפורמה. "ליוויתי את ההפלגות", אומר סא"ל ברוך, "ומצאתי ספינה נהדרת. לא היו שום הפתעות, והכל פעל כמתוכנן. זכיתי לראות את הספינות כאשר הושקו למים במספנה בקיל והבאנו ארצה את אח"י 'מגן'. כל יום חג חדש". 

סא"ל חביב מילא תפקידים שונים בסטי"לים מדגמי 4.5 ו-5  ומרבה בשבחן של הספינות הוותיקות. הן עברו שדרוגים ושיפורים והשבחות והן היום כלי לחימה קטלניות שפעלו מצויין במבצע 'שומרי החומות' וממשיכות וימשיכו להפליג עוד שנים רבות.

חיל הים הוא אחד החילות המתקדמים ביותר בצה"ל בתעסוקת נשים. יש מפקדות כלי שיט, יש נשים במגמת מכונה בקורס חובלים, ושייטת 3 ופלגה 36 הן חלק מהמהלך המלא של קידום שרות נשים. היעד בפלגת סער 6 הוא להגיע ל-25 אחוזים בנות בכל המקצועות. "לוחמת מסוגלת למלא את כל מגוון התפקידים בספינה. באח"י 'מגן' משרתת לוחמת במחלקת המכונה".

כאשר יגיעו כל ארבע ספינות סער 6 לארץ, יפקד סא"ל ברוך חביב על הזרוע המבצעית החדישה, המתקדמת והקטלנית ביותר של ספינות  השטח של זרוע הים. זו המשמעות של פרוייקט 'מגן הדגל' של שייטת הסטי"לים.

[כל התמונות בכתבה - קרדיט: דובר צה״ל]