הגארדיאן: חברת רייזון הישראלית מספקת שירותי איכון מאיי התעלה

על פי הפרסום, רייזון רכשה גישה לרשת הסלולרית העולמית דרך חברת הטלקו Sure Guernsey

bigstock

פרסום של הגרדיאן הבריטי, שם דגש על יכולות האיכון של חברת רייזון הישראלית. אין מדובר בסוד, היות והחברה מפרסמת שירות זה באתר הרשמי שלה. החידוש בפרסום הוא כי רייזון השיגה גישה לרשת הסלולר העולמית באמצעות חברת הטלקו Sure Guernsey הפועלת באיי התעלה. 

"נראה כי חברת הביון הפרטית הישראלית Rayzone Group קיבלה גישה לרשת הטלקומוניקציה העולמית באמצעות מפעילה סלולרית באיי התעלה (Channel Islands) במחצית הראשונה של 2018, מה שאפשר לאפשר ללקוחותיה באותה תקופה לעקוב אחר מיקומי הטלפונים הניידים ברחבי העולם", נכתב בפרסום. 

"נקודות גישה כאלה, המכונות בתעשיית הטלקום global titles, מספקות גישה למערכת העברת הודעות עולמית בת עשרות שנים המכונה SS7, המאפשרת למפעילי הסלולר לחבר משתמשים ברחבי העולם. לא נדיר שחברות סלולר מחכירות גישה כזו."

רייזון הגיבה לכתבה והוסיפה כי פעלה על פי כל החוקים והתקנות, כולל תקנות פיקוח על יצוא תחת משרד הביטחון הישראלי (אפ"י). עוד נמסר כי כלי האיכון "הופעלו אך ורק על ידי הלקוחות (משתמשי הקצה) ולא על ידינו".

ובכן, בשני נושאים ראוי להרחיב. רייזון מפעילה, כאמור, שירותי איכון סלולריים כבר לפחות שמונה שנים באמצעות חברת בת בשם MTRX. אין בכך חדש. החברה הוקמה בשל תחרות עם חברת סירקלס, גם היא ישראלית. כיום סירקלס פועלת תחת NSO. בעוד הכתבה מפרטת על נקודת כניסה אחת לרשת הסלולר העולמית, סביר להניח שחברות כאלו מבוססות על כמה global titles לצורך יתירות. בעבר התפרסם אירוע דומה בבולגריה סביב סירקלס. פרסום עדכני יותר של סיטיזן לאבס אודות סירקלס מנה עשרות נקודות השקה כאלו. 

היבט אחר קשור למשרד הביטחון, או יותר ממוקד - אפ"י. מערכות איכון מבוססות SS7 דורשות הרצת שאילתות מצד הלקוח באמצעות מערכת שמספקת לו החברה. אז נכון, הלקוח מריץ את השאילתות בפועל, אבל העיבוד נעשה על ידי הספק. בשל המורכבות הטכנית של הפעולה, טרם ברור איזו מסגרת חוקית מצאו במשרד הביטחון המאפשרת מכירת שירותים כאלו. למרות זאת, רייזון וNSO מקבלות, כפי שטוענות שתי החברות, ובצדק, אישור למכור שירותים אלו. 

דובר הרשות לתחרות ולרגולציה של Guernsey אמר כי במדינות גרנזי קיימות "חובות רישיון" המחייבות מורשי טלקומוניקציה לנקוט "בצעדים סבירים" כדי למנוע את השימוש ברשתות שלהן בדרכים המנוגדות לחוק. ממשלת ג'רזי אמרה בהצהרה כי היא "מחויבת לביטחון רשתות הטלקום שלה".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית