צה"ל והקורונה: סיוע למשטרה ומעבדה עצמאית

צה"ל נערך לסייע למשטרה אם תוחמר האכיפה, מקים מעבדה לבדיקות קורונה של חיילים ומתכנן מערך היסעים למקרה של ביטול רחב של תחבורה ציבורית. 23 חיילי צה"ל חולים בקורונה. הצבא ממשיך בהיערכות במסגרת המאבק

הרמטכל רא"ל אביב כוכבי בביקור בפיקוד העורף. צילום: דובר צה"ל

דובר צה"ל תא"ל הדי זילברמן שוחח היום (ג') עם כתבים צבאיים בנושא וירוס הקורונה. על פי זילברמן, יש כיום 23 חיילים חולי קורונה, שכולם במצב קל. 16 מהם נמצאים במתקן באשקלון. כ-5,600 חיילים נמצאים בבידוד – מספר שנמצא בירידה על פי זילברמן, שהסביר כי חיילים שחזרו מחו"ל היו בבידוד ויצאו ממנו לאחר שתקופת הבידוד הסתיימה. 240 חיילים בודדים נמצאים בבידוד במתקן בגבעת אולגה. כל היחידות קרביות בצה"ל נמצאות בתקופה של סגירת חודש בבסיסים.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

לדברי זילברמן, הגיוסים לצה"ל נמשכים כרגיל, כשאתמול היה גיוס לשריון והיום (ג') לחילות ההנדסה הקרבית והאיסוף קרבי. ביום ראשון צפוי גיוס לחטיבות החי"ר גולני וגבעתי. גם אימוני החיילים בשירות סדיר נמשכיםזילברמן הודיע על שת"פ ראשון מאז עצירת האימונים בעקבות הקורונה: טיסות משותפות של מטוסי F-35 עם צבא ארה"ב. אם יהיו הגבלות קשות נוספות על תחבורה ציבורית – ואף ביטול שלה – צה"ל צפוי להפעיל רשת הסעים צה"לית פנימית.

זילברמן הודיע על חניכת מעבדה צה"לית לסיוע במאבק נגד נגיף הקורונה. המעבדה מבוססת על מעבדה קודמת של בדיקות דנ"א של הרבנות הצבאית. היא מיועדת לבדיקות חיילים. צה"ל יבדוק חיילים באמצעות חיל הרפואה בסדיר ובמילואים. הבדיקות ייעשו באופן ממוקד כדי לנקות יחידות ספציפיות מהקורונה. המעבדה צפויה לבצע 300 בדיקות ביום.

בנוסף לניהול המלוניות שמאכלסות חולי קורונה רבים בבידוד, צה"ל גם אחראי על שינוע בדיקות באמצעות 150 רכבי צה"ל שמסייעים למד"א. לדברי זילברמן, מורות-חיילות מסייעות בטיפול בילדי רופאים ב-28 מקומות שונים.

זילברמן הודיע כי אף שעדיין אין החלטה על החמרת האכיפה של הסגר על תושבי ישראל, במקרה שתהיה כזו צה"ל צפוי להקצות בשלב הראשון גדוד לכל מחוז בישראל – שמונה גדודים סה"כ. הפיקוד והשליטה על כוחות האכיפה יהיו של משטרת ישראל. כוחות צה"ל יתבססו על גדודי ההכשרות של צה"ל, כמו בא"ח גולני ובא"ח צנחנים, שיקבלו הכשרה ייעודית לאכיפת הסגר. פיקוד מרכז נערך גם לאפשרות של אכיפת סגר בשטחים, אם יידרש אליה.

החייל יהיו צמודים לשוטרים במודל שילוב זרועות. לשוטרים יהיו הסמכויות המשפטיות. לדברי זילברמן, "אין סיבה שחיילים יהיו חמושים במשימה כזו". בשלב השני של אכיפת הסגר, הבקשה של המשטרה היא ל-16 גדודים של צה"ל.

פיקוד העורף מתכונן לקליטת ישראלים שנמצאים בחו"ל ומתקשים לחזור, כנראה עקב מיעוט טיסות. הם יושמו ככל הנראה במלונות בידוד, מלונות שבהם מאוכלסים חולי קורונה, או בבידוד ביתי. צה"ל קלט לאחרונה 200 אנשים שחזרו מאיטליה במלון בצפון. ביממה הקרובה צפויה להגיע רכבת אווירית מהודו. בנוסף, גויסו כ-1,000 איש ליחידות הקישור לרשויות המקומיות של פיקוד העורף. צה"ל מתכונן לסייע במזון ובתרופות לאוכלוסיות בסיכון.

על פי זילברמן, אספקת האוכל לבסיסי צה"ל נמשכת כסדרה למרות עוצר היציאות מהיחידות הקרביות. לדבריו אין מגיפה בתוך צה"ל. הצבא נמנע מלגייס רופאים למילואים כדי לא להפריע למערכת האזרחית. צה"ל רואה את הקורונה כאלמנט מרסן במזרח התיכון מבחינה ביטחונית, ולדברי זילברמן, "לקורונה אין גבולות".

מערכת הביטחון תטפל באוכלוסייה המבוגרת

בדיון שנערך אתמול בעניין נגיף הקורונה, הטיל ראש הממשלה בנימין נתניהו על שר הביטחון נפתלי בנט את האחריות לטיפול באוכלוסייה המבוגרת בישראל. משרד הביטחון הודיע היום כי השר יגבש תוכנית לאומית בנושא, תוך מתן מענה לצורכי האוכלוסייה המבוגרת, בהם הזנה, צרכים רפואיים, שהות ממושכת בבידוד, אוכלוסייה ערירית ועוד.
 
בדיון ראשוני שנערך אמש בנושא, בהשתתפות מפקד פיקוד העורף, סגן הרמטכ"ל ועוזר שר הביטחון להתגוננות, סוכם כיוון הפעולה הראשוני: צה"ל יפעל מול הרשויות המקומיות למיפוי אוכלוסיית הזקנים וצורכיהם השונים, יגביר את ההסברה לציבור, יתגבר את המוקדים הלוגיסטיים בנקודות השונות ועוד. התכנית המלאה תוצג לאישור השר בימים הקרובים.
 
השר בנט מסר בנוגע למהלך: "צה"ל ומשרד הביטחון לוקחים אחריות לשמור ולהגן על האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל. אנחנו יוצאים למבצע 'משמרות זהב'. נגיף הקורונה פוגע בצורה הרבה יותר חריפה באוכלוסייה המבוגרת מאשר בצעירה,
ולכן בלב התכנית הלאומית - לשמור על האוכלוסייה המבוגרת ועל אוכלוסיית הסיכון. לצורך זה, פיקוד העורף, צה"ל ומערכת הביטחון נרתמים במלואם כדי לבצע את המשימה, ואנחנו נעמוד בזה".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית