מסר לאיראן? שייטת 13 וצבא ארה"ב בתרגיל משותף

על רקע המתיחות במפרץ והאירועים בהם הייתה מעורבת טהרן נגד ספינות סוחר, תרגלה יחידת העילית השתלטות על ספינה וחילוץ משטח אויב יחד עם כוחות מיוחדים של צבא ארה"ב. "רוב הסחר של ישראל הוא מהים, יש צורך בהיערכות", אמר גורם בשייטת 13. צפו בתיעוד 

מתוך תרגיל ההשתלטות המשותף. צילום: דובר צה"ל 

יחידת הקומנדו הימי שייטת 13 סיימה היום (ג') את תרגיל ״נובל רוז״, בו לקחו חלק כוחות מיוחדים של צבא ארה"ב, ובמסגרתו דימו הכוחות המשותפים השתלטות על ספינה וחילוץ כוחות משטח האויב.

צפו בתרגיל ההשתלטות המשותף:

מטרת התרגיל, שהובל על ידי שייטת 13, היא להעמיק את שיתוף הפעולה והשיח המקצועי בין הכוחות המיוחדים של צה״ל לאלו של ארה״ב ותוכנן כחלק מגרף האימונים השנתי. שיתוף הפעולה עם כוחות הצי האמריקאי החל כבר משלבי התכנון המקדימים ועד קיום התרגיל בהצלחה.

בצה"ל אומרים כי "בתרגיל באו לידי ביטוי היכולות הגבוהות והמגוונות של כוחות שייטת 13 וביניהן השתלטות על כלי שיט באמצעות הצנחה ממטוס, טיפוס, גלישה, צליפה ופינוי פצועים, בנוסף נעשה שימוש באמצעים וכלי שיט מתקדמים. תרגיל "נובל רוז" 2019 הוא עדות נוספת לשיתוף הפעולה העמוק בין צה״ל וצבא ארצות הברית גם ברמת המפקדות המטכ"ליות וגם ברמת היחידות הלוחמות".

גורם בכיר בשייטת 13 התייחס לתרגיל ואמר: "התרגיל הוא במסגרת מאמץ שאנחנו מנהלים לאורך השנה של שיתופי פעולה של השייטת וחיל הים לצי האמריקני ויחידות מסווגות בצי האמריקני. בתרגיל הזה התרחיש העיקרי הוא ספינת סוחר עם אמצעי לחימה ואמצעים מסוכנים שעברו מנקודה אחת לאחרת. בנינו תמונת מודיעין , תכנון המבצע, איתור האונייה וביצוע בפועל יחד עם האמריקנים".

"תורגלו לא מעט יכולות: צניחות, עצירת האונייה והשתלטות. אנחנו אחרי תחקירים. התרגיל בוצע בצורה טובה. היה ממשק הדוק עם האמריקנים. יש לא מעט אתגרים אזוריים ואנחנו משמרים יכולות לפעול ביחד. הים הוא תווך משמעותי. רוב הסחר לישראל נעשה בים. המטרה שלנו היא להיות ערוכים", אמר הגורם.

באשר לשאלה האם מדובר במסר לאיראן ענה הגורם: "איתות לאיראנים? אפשר להסיק מסקנות. אנחנו מתאמנים עם השותפים שלנו. זה תוכנן עוד לפני האירועים במפרץ. הצניחות לים הן עוד כלי בסל הכלים כדי להגיע רחוק יותר".

******

צילומים: דובר צה"ל

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית