סרטון החטיפה: לקח לעתיד

סרטון החטיפה: לקח לעתיד

הסרטון של חטיפת רגב וגולדווסר לפני שש שנים לא שופך אור חדש על המצב בו הוצאו מהרכב הממוגן בו נסעו. אבל הוא מחזק דברים אחרים שהתגלו בעקבות התחקירים וזה מדאיג מאוד.

אנשי החיזבאללה נראים בסרטון נעים ללא הפרעה ועובדים לשטח הישראלי בקלות רבה. הם מצוידים היטב, ממש מדוגמים. הקלות שבה הם הפתיעו את רכב הסיור מעוררת שאלות רבות. ברור מהסרטון כי לחיזבאללה היה מידע על שטחים מתים לאורך דרך הפטרולים והוא ניצל אותו בצורה מלאה.

גם זה אינו חדש אבל כשרואים את התמונות, קשה שלא לתהות איך בצד שלנו לא הבינו שיש שם נקודות תורפה, ויותר מכך איך לא ננקטו הצעדים למנוע ניצול קל כל כך של נקודות תורפה אלה. הסרטון נעצר ברגע שאנשי החיזבאללה מתקרבים תוך ירי, לרכב ההאמר.

זה לא מסייע לקבוע מה היה מצבם של שני החיילים בשניות אלה. נראה כי חיתוך הסרט אינו מקרי אבל דבר אחד ברור - עבור החיזבאללה המבצע היה פשוט לגמרי, ממש מטווח. הם עקבו ללא ספק אחרי הנוהלים של סיורי צה"ל על דרך הפטרולים וגילו שגרה, חוסר הבנה של הבעיות בשטח בגלל השטחים המתים. רק אז החליט נסראללה לפעול וזה הלך לאנשיו בקלות רבה.

הסרטון הקצר מצביע גם על כך שהיו באזור כוחות נוספים של החיזבאללה שסייעו באש לכוח הקטן יחסית שביצע את החטיפה עצמה. מאז אותו יום שחור נאמר הרבה על הפקת לקחים. אני מקווה שזה נעשה . אני מקווה שהשגרה שוב לא השתלטה על האזור השקט יחסית.

מה שברור הוא כי התצפיות של החיזבאללה בנו אז תמונה מדויקת של פעילות צה"ל באזור. אין בכלל ספק שמאז שיכלל הארגון את אמצעי המודיעין שלו, הרבה באדיבות איראן וסוריה ולכן האיום לא רק שקיים אלא הוא גדל מאוד.

אפשר לכתוב אלפי מילים בניתוח לכאורה של סרטון. אבל לא צריך להיות מומחה צבאי כדי להבין את גודל המחדל שאירע אז. השאלה היא מה באמת השתנה והאם אין נקודות תורפה אחרות שחיזבאללה רק ממתין לנצל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית