יצרניות המטוסים מתכוננות לחידוש הסנקציות על איראן

שתי יצרניות המטוסים הגדולות בעולם, בואינג האמריקנית ואיירבוס האירופית, מתכוננות לעידן שאחרי יציאת ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן והטלת סנקציות, אחרי שחתמו עם איראן על עסקאות של מיליארדי דולרים

צילום: AP

שתי יצרניות המטוסים הגדולות בעולם, בואינג האמריקנית ואיירבוס האירופית, מתכוננות לעידן שאחרי יציאת ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן והטלת סנקציות, אחרי שחתמו עם איראן על עסקאות של מיליארדי דולרים.

בהקשר לסנקציות כבר הודיע שר האוצר של ארה"ב סטיבן מניוצ'ין כי רישיונות יצוא של איירבוס ובואינג למכירת מטוסים לאיראן יבוטלו, אם יחודשו סנקציות, אך הוסיף ש"ייערכו שיחות על אודות מקרים שיוענקו פטורים".

העיתון "ניו יורק טיימס" כתב כי יציאת ארה"ב מההסכם שמה כנראה קץ לתכנית ולמו"מ בן שנתיים של איראן לרכוש בחברת בואינג 117 מטוס נוסעים. ביוני 2016 חתמה חברת התעופה הלאומית IRAN AIR על הסכם עם בואינג לרכש 80 מטוסי נוסעים, כולל 15 מטוסי בואינג B777 וחכירת 37 מטוסי בואינג B737. שווי העסקה 17.6 מיליארד דולר. לפני כחודש אמר נשיא בואינג דניס מולנבורג ש"החברה פועלת בהתאם למדיניות של ממשלת ארה"ב ביחסי הסחר עם איראן, וממילא אין החברה תלויה במטוסים אלו".

הקונסרוציום האירופי איירבוס חתם על הסכמים עם שתי חברות תעופה איראניות לרכש 100 מטוסי נוסעים בשווי של 19 מיליארד דולר. הבעיה טמונה בכך שלפחות אחוז אחד מכל מטוס שמיוצר באיירבוס כולל מרכיבים תוצרת אמריקנית וטעון אישור מכירה מטעם משרד האוצר בוושינגטון. מיד אחרי הכרזת הנשיא טראמפ סירבה איירבוס להגיב, אולם מאוחר יותר הודיעה החברה כי תמלא אחר הוראות אם יוטלו סנקציות אמריקניות, אולם "יקח לחברה זמן" להעריך את השפעת ההחלטה האמריקנית, אחרי שאיירבוס חתומה עם איראן על חוזי אספקה בשווי של מיליארדי דולרים.

גם יצרנית המטוסים האירופית ATR חתמה על הסכם עם איראן לאספקת 20 מטוסי נוסעים בשווי של 526 מיליון דולר, ושמונה מהמטוסים כבר נמסרו לאיראן אחרי קבלת אישור ממשרד האוצר של ארה"ב. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית