הגז ממאגר לוויתן יגיע לישראל ב-2019

היעד הוא להביא גז ממאגר לוויתן לישראל בשנת 2019 – הכריז מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו בהרצאתו בכנס חדרה אנרג'יטק וישראל דיפנס בתל אביב

צילום: ישראל דיפנס

קצין בכיר בחיל הים מסר פרטים על 6 ספינות המגן מדגם "סער 6" המיועדות להגן על אסדות הגז ולהבטיח את חופש השיט במזרח הים התיכון. ואילו ראש האגף המדיני בטחוני במשרד הביטחון, האלוף (מיל') עמוס גלעד ציין לשבח את הקשרים האסטרטגיים ההולכים ומתפתחים בין ישראל לבין מדינות ערביות סוניות שכנות הנחשבות מתונות. הדברים נאמרו בכנס חדרה אנרג'יטק המתקיים בתל אביב בארגון ישראל דיפנס ובשיתוף המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה, עיריית חדרה, לשכת המדען הראשי במשרד הכלכלה, המרכז הבינתחומי בהרצליה ומשרד החוץ.

ראש מספן ציוד בחיל הים תא"ל יוסי אשכנזי אמר כי שדות הפקת הגז ואסדות הגז מסומנים ביעד לתקיפות טרור ואחרות. האיומים הם שיגורי טילי חוף-ים, טילי קרקע-קרקע, איומים על ותת- ימיים ואיומי סייבר. מול איומים אלו, הנחת העבודה של זרוע הים היא כי כל האזור מאוים. המענה מורכב ממעטפת מודיעין ומהגנה על האסדות, על אניות המייצרות את הסחר הבינלאומי של ישראל ועל האזור כולו.

בגרמניה נבנות עתה 6 ספינות מגן מדגם "סער 6", קורווטות, שכל אחת מהן היא תחנת מכ"ם וגם מספקת הגנה מפני טילים למיניהם ומפני התקפות - כולל תקיפות צוללים תת ימיים. אחד הכלים לגילוי התת ימי הוא הסונאר האקטיבי לגילוי צוללים, שמתאפיין בזמן קצר מאוד לגילוי ולתגובה.

מנכ"ל דלק קידוחים, יוסי אבו, סיפר כי שותפי מאגר לוויתן השקיעו עד כה יותר ממיליארד דולר בפיתוח המאגר. לדבריו, כבר נחתמו הסכמים לאספקת גז ממאגר לוויתן לתעשייה הישראלית. מדובר על אספקה למצרים, לירדן ולרשות הפלסטינית ומתקיימים מגעים עם טורקיה, הזקוקה לכמויות גדולות של גז. בשלב א' של הפיתוח ללוויתן יש כושר הפקה של 21 BCM וכל הטיפול בגז יבוצע על האסדה, ללא צורך במתקן יבשתי לטיפול בגז. "ב-2019 נביא את הגז של לווייתן למדינת ישראל", בישר אבו. לדבריו, האופציה הטורקית היא מאוד ריאלית ויש דיונים וקשר שוטף עם גורמים רשמיים בממשלת טורקיה.

אלוף (מיל') עמוס גלעד, ראש האגף המדיני בטחוני במשרד הביטחון, אמר כי במדינות הסוניות השכנות ישנה הכרה בכך שישראל היא ישות ביטחונית, שראויה למערכת יחסים. לעומת זאת, לדעתו איראן היא עדיין האויב מספר 1 של ישראל, כמו גם של סעודיה. "זה משטר מרושע ואלים שקיבל מהעולם לגיטימציה לייצור נשק גרעיני".

מייקל בארון, יועץ לחברה המצרית דולפינוס, אמר כי מצרים כבר חתמה על חוזי אספקה עתידיים עם מאגר תמר ויש צעדים מוקדמים ליצירת קשר בין מצרים לישראל לספק גז לשוק המצרי. בארון הסביר שהשוק המצרי מתפתח, השימוש בגז הולך וגדל, צריכת האנרגיה גוברת, יש גידול בתעשיות פטרו כימיות ומלט ולממשלה יש גישה ליברלית למשק האנרגיה עם הרבה יוזמות פרטיות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית