"אפשר לשכוח מהאופציה הצבאית"

מומחים מה-INSS אומרים כי לא צריך לדחות כל כך מהר את ההסכם הנוכחי שנרקם בין איראן למעצמות

ד"ר אפרים קם, סגן ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי ומומחה לגרעין האיראני אומר כי ישנה מטרה ברורה בניסיון המעצמות להגיע להסכם בימים הקרובים. "יש איזשהו הגיון בהסכם הביניים שאותו מנסים לגבש כעת, הסכם לחצי שנה שאחריו אמור לבוא הסכם כולל יותר. להיכנס עכשיו למשא ומתן על הסכם כולל זה ייקח הרבה זמן, בינתיים המעצמות רוצות להגיע להסכם זמני שיקפיא לפחות לזמן הקרוב את תוכנית הגרעין האיראנית, בתקווה שבעוד מספר חודשים ניתן יהיה להגיע להסכם רחב יותר.

הבעיה שיש כאן מספר בעיות לא פשוטות שמעיבות על העסק , איראן כבר נמצאת במצב מאוד מתקדם בתוכנית הגרעין שלה, אז אולי מקפיאים כרגע פיתוח נוסף אבל לא פותרים את הבעיה האמיתית והיא עדיין מחזיקה ביכולות מתקדמות מאוד. במסגרת ההסכם שמתגבש איראן גם תוכל להמשיך להעשיר אורניום למעל 3%. אמנם האיראנים אומרים שהם ימירו את מאגר האורנים המועשר ל-20% למוטות דלק להפעלת כורי מחקר, אבל על פי המומחים גם מאוד קל להמיר את זה חזרה מחדש לאוראניום מעושר אחר כך.

אני חושב שאפשר לשכוח מהאופציה הצבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו אומר שאנחנו לא מחויבים להסכם, אנחנו לא מחויבים כי אנחנו לא צד בהסכם, לא נראה סביר שנוכל ללכת ולתקוף באיראן כשקיים כבר הסכם בין הצדדים.

ישראל מביאה את מחאתה ומנסה ליצור כרגע לחץ על האמריקאים והאירופאים וזה הצעד הנכון והדבר היחיד שביכולתה לעשות כרגע. בעוד מספר ימים צפוי להיפתח סבב שיחות נוסף, להערכתי, גם אם זה לא יקרה בסבב הזה, רוב הסיכויים שבזמן הקרוב יתגבש הסכם פחות או יותר בקווים האלה. אם בעוד מספר חודשים לא יצליחו להגיע להסכם רציני יותר אז אני מניח שהאמריקאים יחדשו את הסנקציות, יתכן שאפילו בצורה חמורה יותר מבעבר".  

גם חברו למכון, פרופ' זכי שלום, עמית מחקר ב-INSS וחוקר בכיר במכון בן גוריון לחקר ישראל, אומר כי עוד מוקדם לשפוט מה יהיו ההשלכות של ההסכם הנוכחי וכי בשלב הזה יש מסך עשן סביב השיחות. "כל הצדדים מפריחים ספינים ובלונים. המציאות שאנו רואים עכשיו והמו"מ האינטנסיבי היא תוצר של שתי התפתחויות: משטר הסנקציות פגע באיראן בצורה קשה מאוד ובאיראן מעריכים שאם זה ימשך יהיה לזה השפעות חמורות על כלכלת איראן, בנוסף לכך, ישראל הצליחה ליצור אצל האיראנים ובקרב המעצמות איום ממשי לשימוש באופציה צבאית. ההצהרות של ראש הממשלה השפיעו על שינוי מסוים בקו, ובינתיים מנסים לעצור את גלגלי תכנית הגרעין. האם יהיו לכך תוצאות, מוקדם לדעת. עם זאת, אם ממשיכים לאפשר להם להעשיר אורניום גם במידה מועטת לא נראה כאילו משהו ישתנה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית