איזה מחיר ישלם באשר?

ניתוח מיוחד של תא"ל מיל' חנן גפן, לשעבר מפקד 8200

השימוש בנשק כימי מבטא מצוקה גדלה והולכת של המשטר הסורי, הנובעת מחוסר היכולת להשיג הכרעה צבאית ולהחזיר את המצב לקדמותו, מהתפוררות נאמנויות, מהתפוגגות החשש מהשלטון ומהפיכת סוריה לשדה מערכה בינערבי,  בינמוסלמי ובינלאומי.
 
שלטון שהיה רגיל לשליטה מרבית באינפורמציה המתפרסמת מצא עצמו לא מוכן לחשיפה שאמצעי התקשורת והרשתות החברתיות מאפשרים.

כל אלה הביאו לשחיקה  בגרעין התמיכה שנתן למדינה הסורית את שדרת השלטון והניהול.

לאורך עשרות השנים האחרונות נשען המשטר הסורי על מספר מנגנוני בטחון ששלטו בכל מגזרי החיים באמצעות הפחדה ודיכוי, לצידם צמחו מספר קבוצות שנהנו מתמיכת השלטון ותמכו בו, מעבר לעלאווים היו אלה מיעוטים,  נוצרים ואחרים, שראו בשלטון מרכזי חזק ערובה לקיומם בסביבה עוינת. נוצרה גם שכבה של אנשי עסקים סונים, עלאווים ואחרים ששגשגו במשטר "מנוהל" ומיטיב.

התמשכות המלחמה ואובדן מתמשך של  לגיטימיות המשטר הביאו להתרופפות הנאמנויות למשטר ולעריקה בפועל ובפוטנציה של אוכלוסיות תומכות.

השימוש בנשק כימי, נועד להחזיר  את המורא  ללב האוכלוסיה שהפסיקה להיות כנועה וצייתנית,. זוהי תמצית התורה המעוותת שפיתח ויישם בהצלחה  חאפט' אסד כאשר במבצע אחד חיסל עשרים אלף תושבים  בחמאת והרוויח שלושים שנות שלטון ושקט נוספות. זהו ההיגיון שהנחה את בשאר וחבורת מקבלי ההחלטות העלאווית שסביבו.

אך הפעם, בניגוד לפעמים הקודמות בהן הוא השתמש בנשק זה, הוא טעה בגלל ההיקף הגדול מדי של הנפגעים: לא רק בעולם המערבי הזדעזעו, גם ברוסיה,סין, בעולם הערבי ובאיראן. לדעתי, גם בני עדתו הבינו את הנזק שהוא גרם להם  בפזיזותו ונראה את תגובתם במוקדם או במאוחר. בעיני כל אלה הוא איבד את הלגיטימיות שלו.

ומכאן אני מעז להעריך כי  גם בקרב מחנהו של אסד מתחילים לחשוב על מתווה הסדר.

אסד לא יהיה חלק מההסדר. בני עדתו העלאווית  יוקיעו ויקיאו  אותו. לא אתפלא אם גם האיראנים וכן, למרבה הפלא גם חיזבאללה, חפשו דרכים להזיז אותו ממקומו.  כל הגורמים האלה יפעלו לייצב מדינת מיעוטים עלאווית - שיעית  באיזור החוף ולשמר אינטרסים חיוניים.

חריג  יכול  להתרחש אם אסד יורה להעמיד לדין  את מפקדי הצבא שחרגו מההנחיות והפעילו את הנשק הכימי במימדים שהפעילו. אזי הוא עשוי להרוויח עוד קצת זמן שלטון.


img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית