גלאי לאיתור נשק מטווח קצר

מבוסס על אנטנה רגישה לגלים תרמו - מילימטריים

לקראת כנס בנושא "מדע בשירות ביטחון המולדת - HLS", שיתקיים באוניברסיטת אריאל בתאריך 6.6.13, נחשף פיתוח חדש שפותח במעבדת ה-Homeland Security של האוניברסיטה.

הפיתוח הטכנולוגי החדש, יבצע מהפיכה בתחום האבטחה ויסייע בהתמודדות עם האתגרים הביטחוניים העומדים בפני אנשי הביטחון במקומות ציבוריים, דוגמת נמלי תעופה ורכבות, מרכזי קניות, מוסדות תרבות, ממשל ועוד.

הפיתוח העונה לשם "מיליסנסור", אשר עבר בהצלחה את השלבים הניסויים, הינו גלאי המסוגל לאתר ממרחק של עד 5 מטרים - וללא מגע עם הנבדקים - נשק חם וקר המוחבא על גוף האדם, ללא שימוש בקרינה הנפוצה ברוב הגלאים המצויים בשוק והדורשים מגע עם גוף הנבדק. המכשיר מכוון אל הנבדק מרחוק ובאמצעות הפקת צליל אזעקה ניתן לדעת האם הוא נושא על גופו בהסתר נשק כלשהו.

הגלאי מורכב למעשה מאנטנת קלט הרגישה לגלים תרמו- מילימטריים. האנטנה שנמצאת במכשיר, סורקת את גוף האדם, קולטת את הקרינה התרמית הנפלטת ממנו, מנתחת אותה ופולטת גל אודיו ברמה מסוימת. כאשר האדם נושא על גופו חפץ זר, רמת הקרינה התרמית המופקת מהגוף משתנה והגלאי מאתר למעשה את השינוי שחל בקבלת האות. דבר זה גורם לשינוי תדר גלי הרדיו הקולי שפולט הגלאי והוא משמיע צלילי התראה.

אחד החוקרים העומדים מאחורי הפיתוח, ד"ר משה עינת, מהמחלקה להנדסת חשמל ואלקטרוניקה באוניברסיטת אריאל, מסביר כי: "הבדיקות הביטחוניות של היום מלוות בחדירה לפרטיות ולמרחב הפיזיולוגי המאוד אישי. מעבר לכך, היות ויש צורך במגע פיזי עם כל נבדק ונבדק, נוצרים תמיד צווארי בקבוק בכניסה למקומות ציבוריים עמוסי אדם, היכולים להוות סיכון בפני עצמו".

"אנו למעשה מנצלים את העובדה כי הגוף האנושי הוא מקור לקרינה אלקטרומגנטית, שהיא קרינה תרמית. כל הפרעה בקליטת הגל התרמי הטבעי של הגוף תגרום להפעלה של מערכת ה"מיליסנסור" ולאיתור אמל"ח, לרבות נשקים, מכשירים חדים, חומרים זרים, כגון פלסטיק, זכוכית, מתכות, נוזלים, דיסקים, מכשירים אלקטרוניים, חגורות נפץ וכל דבר אחר הנישא על הגוף."

"ה"מיליסנסור" הוא גלאי פאסיבי ולא מכיל מקור קרינה, הגלאי יודע לזהות את הקרינה הטבעית של גוף האדם ולכן הוא בטוח לשימוש, לא מזיק עבור הנבדקים הנחשפים אליו ומפחית את הסיכון באופן משמעותי עבור הבודקים הביטחוניים. ניתן לבדוק באמצעותו כל אדם כולל נשים בהריון ללא כל חשש", אמר פרופ' בוריס קפילביץ'.

ה"מיליסנסור", אשר בפיתוחו לקחו חלק גם המהנדסים בוריס ליטבק ואלכס שולזינגר, נמצא בימים אלו לאחר השלב הניסויי ובשלב גיוס משקיעים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית