עידן חדש?

כיצד ישפיע מותו של צ'אבס על יחסי הקרבה בין ונצואלה לאיראן וחיזבאללה? לדברי חוקרים ב-INSS איראן תהפוך לעוד יותר מבודדת אך לא מדובר כאן בשינוי משמעותי
הוגו צ'אבס ומחמוד אחמדינג'אד (צילום:AP)

נשיא ונצואלה, הוגו צ'אבס, הלך הלילה לעולמו, לאחר שנים רבות בהן שימש כשליט יחיד ומי שהכתיב את המדיניות האנטי מערבית במדינה הדרום אמריקאית. באותם שנים גם דאג לתחזק יחסי ידידות קרובים עם איראן וחיזבאללה.

כיצד ישפיע מותו על שיתוף הפעולה הקיים בין ונצואלה לאיראן אם בכלל? לדברי יפתח שפיר, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS וראש פרויקט המאזן הצבאי במזרח התיכון, למותו של צ'אבס לא תהיה השפעה משמעותית. "לא היו ביניהם יחסים אסטרטגיים, איראן כמה שהיא מבודדת הייתה לה קצת תמיכה, מישהו שדיבר בפורומים בינלאומיים בזכותה של איראן. זה לא שלוונצואלה היה משהו שלאיראן אין" אומר שפיר.

"אני לא יודע אם עבר שם כסף או אם היו מכירות נשק בין שתי המדינות, אולי לאיראן היה מה למכור לונצואלה, אך אם היו מכירות כאלו זה לא היה משהו בעל חשיבות אסטרטגית גדולה, לא לאיראן ולא לוונצואלה".

לעומת זאת, לדברי תא"ל (מיל') עוזי עילם, גם הוא חוקר בכיר ב-INSS, איראן תמצא את עצמה עוד יותר מבודדת כעת. "מה שראינו לכל אורך השלטון הבלתי מעורער של צ'אבס זה שזו הייתה מדיניות של איש אחד, בשונה ממקרים אחרים בפוליטיקה העולמית שבבסיס הקו המדיני באותה מדינה קיימים אינטרסים מסוימים מאוד ברורים ואז כשמתחלף ראש המדינה זה לא משפיע על האינטרסים אבל כאן ההשפעה של צ'אבס הייתה כל כך ניכרת אז אפשר לצפות למשהו חדש.

"אני חושב שהאינטרסים יהיו שונים ואיראן תמצא את עצמה עוד יותר מבודדת. זה ברור שהוגו צ'אבס ביחסיו מול איראן ובתמיכתו בחיזבאללה תרם מהעושר של ונצואלה למטרות שנראו לו חשובות. התמיכה הפוליטית הבינלאומית הייתה מאוד חשובה לאיראן ואנחנו מקווים שעכשיו זה ישתנה, השאלה היא עד כמה השלטון החדש בוונצואלה יתרחק מהקו של צ'אבס וכמה זמן זה ייקח".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית