"המטרה: נ“צ מדויק בזמן אמת"

ראש אגף התקשוב בצה”ל, אלוף עוזי מוסקוביץ, פרס את עיקרי האתגרים שעימם האגף מתמודד, ואת התכניות המרכזיות של צה”ל בשנים הקרובות בתחום התקשורת והמיחשוב
האלוף מוסקוביץ' בכנס האש, מאי 2012 (צילום: coming up)

האתגר הכי משמעותי כיום הוא להשיג טכנולוגיות שיאפשרו להעביר נקודת ציון (נ.צ) מדויקת מכוונת הנשק ולהטיל אותה באופן מדויק על עזר או על שכבת מיפוי, כך שאפשר יהיה להפוך אותה למטרה", אמר ראש אגף התקשוב בצה"ל, אלוף עוזי מוסקוביץ, בכנס הבינלאומי השני בנושא הפעלת אש משולבת.

"יש פה הרבה מורכבויות – זוויות שטוחות ולא שטוחות, זוויות הסתכלות שונות. יש לנו פרויקטים והתחלות, והתחום הזה הוא אולי האתגר הכי משמעותי בשבילנו. מה שצריך זה נ.צ מדויק ואחוד – 10 ספרות כרפרנס מינימאלי ו- 12 ספרות כמטרה רצויה. בעידן של לוחמה אורבאנית, אם אתה לא נמצא בעולם של נ.צ מדויק יש לכך השלכות מבצעיות".

אתגרי השו"ב

האלוף מוסקוביץ מונה לעמוד בראש אגף התקשוב של צה"ל לפני כשנה. קודם לכן מילא שורה של תפקידים בחיל השריון- מחייל מן השורה ועד למפקד אוגדה. מוסקוביץ ניהל באחרונה סדנא אסטרטגית במסגרת אגף התקשוב, שבה עוצבו יעדי האגף לשנים הבאות.

לדברי האלוף מוסקוביץ, האתגר המבצעי בתחום מערכות השליטה והבקרה, השו"ב, הוא ש"כל מערכת שו"ב מבצעית צריכה לתמוך בכל אחד מששת המאמצים מרכזיים: מודיעין, לוגיסטיקה, פיקוד ושליטה-פו"ש, מודעות מצב ושליטה, תמרון והפעלת אש. ברור שכל מה שקשור להפעלת האש והיכולת לעשות עיבוד, היתוך וסינון של מידע מודיעיני הוא חשוב, וכדאי להשקיע בו יותר מהמרכיב הלוגיסטי. "אני לא מזלזל בלוגיסטיקה, חשוב שנדע מה רמת המלאים ומה מצבנו כרגע ובעתיד, אך הרעיון המרכזי הוא שמערכות השו"ב צריכות לתמוך בכל המרכיבים שציינתי.

"בנושא מודעות מצב ושליטה, ישנם תנאים הכרחיים למערכת שו"ב מבצעית, שמהווים את הקומה הבסיסית של כל מערכת. בעולם שבו כל אחד משתמש בסמארטפון זה נשמע טרוויאלי לדעת קודם כל את תמונת המצב של כוחותינו, אבל בתווך הטקטי ובשטח אורבאני זו משימה מאוד לא פשוטה. וזה, עוד בלי לדבר על האויב, שאינו מוסר את מיקומיו בהתנדבות. די ברור לכולם שבמבצעים כדוגמת "עופרת יצוקה" (ינואר 2009), שהדרישה היום היא לקבל תמונת מצב של כוחותינו שתהייה מפורטת ככל הניתן. יש לזה השלכות בהיבט של רשתות התקשורת ויחידות הקצה. "בתחום הפעלת האש העולם מלא גם בטכנולוגיות מיפוי וגם בתקנים. העולם מתפתח מכיוון שישנם תמריצים אזרחיים מאוד חזקים שדוחפים לכיוון הזה. בנקודת הזמן הנתונה, לגבי מערכות השו"ב שלנו, צריך לקבל החלטה על מהי הטכנולוגיה והתקן שהולכים איתם שלוש-ארבע שנים קדימה. יש פה סיכון גדול, לכן זהו זמן הטמעה המשוער וזה זמן טוב. זו החלטה עם סוג של תסכול מובנה, כי אתה מחליט ומקבע לפרק זמן מסוים ויודע שהעולם ירוץ, ובעוד כמה שנים תהייה בפיגור.

"התנאים ההכרחיים למערכות השו"ב המבצעיות הן יכולות זיהוי והזדהות של כחול ואדום – עמית או טורף ,על אותה מערכת, שוב זה נשמע פשוט וטריוויאלי, אך מהווה את הבסיס. "בנוסף, צריך יכולת שיח ברמת התקשורת והאפליקציה בין החיילות השונים בתוך זרוע מסוימת: המערכות בתוך כל אחת מהזרועות והמערכות הזרועיות הן מערכות שפותחו כל אחת בזמן אחר, עם טכנולוגיה אחרת וממשקים שונים. אחד האתגרים המשמעותיים זו היכולת לחבר ולממשק את המערכות. המערכות צריכות להסתכל ברזולוציה כזו או אחרת על ששת המאמצים שציינתי קודם לכך.

"תווך תקשורת צריך להיות גם אמין וגם מספק. היכולות הניידות לעולם לא יהיו ברמה של היכולות הנייחות. כל מי שסוחב סמארטפון בכיס לא סוחב טלפון אלא מקמ"ש – יש לו מכשיר רדיו. כשאתה מדבר על מערכות רדיו, ההתלבטות הקשה מאוד למי שמתכנן הי בין רוחב הפס וההספק. על מערכות רדיו צבאיות צריך להוסיף הצפנה וחסינות, וכאן נכנסים למורכבות הנדסית לא פשוטה. מאוד מפתה לחשוב שמחר בבוקר כולם יכולים להיות עם מכשירים כמו אי פאדים ברמת החייל בודד– זה נראה פשוט, אך זה מאוד מורכב.

"דבר נוסף שצריך זו פשטות בתפעול: יש סיכוי לא רע שתהייה התנגשות מיידית עם אינטרסים מסחריים. יש לנו נטייה לשכלל את האפליקציה כל הזמן. הפירמות רוצות לעשות את זה וגם אנחנו, אך הגענו במערכות השו"ב המבצעיות שלנו, למצב שבו אני אעשה כל אשר ביכולתי להקפיא את הצורה ככל הניתן. הצבא הוא צבא מילואים ומספר רב מאוד של אחוזים מהמערך שישבו על מערכות השו"ב הם אנשי מילואים. הרעיון שהם "ישתלטו" על כל מערכת שו"ב בקלות רבה, כי זה דור אחר שמסתגל לשינויים – דור המידע, הוא לא נכון.

"אני מתכוון להקפיא את התצורה ואני מרגיש שאנחנו רודפים אחרי הזנב של השכלולים באפליקציה וביחס העלות לתועלת בין השכלול להטמעה, אני סבור שאנחנו בנקודה שאינה מאוזנת. "ככלל", מוסיף האלוף מוסקוביץ, "הרמה הראשונה של מערכות שו"ב היא למפקדות הנייחות: אנחנו נמצאים בה בצורה סבירה בסדר גודל של כמעט 20 שנה. היא הייתה שובל מלווה מאוד חיוני של התפתחויות בתחום האש והמודיעין המדויקים. יש לנו פה קשיי הטמעה, אך פה אנחנו עם יותר 'יש' מאשר 'אין'.

"העיקרון הוא שלשלושת הזרועות המרכזיות: יבשה/מטכ"ל, חיל האוויר ומודיעין יש מערכות שו"ב שפותחו בזמנים שונים עם טכנולוגיות שונות, ואנחנו מחברים את המערכות הללו כדי שהתקיימו התנאים ההכרחיים למערכת שו"ב מבצעית.

"בשכבה הזו של מערכות השו"ב, התקשורת היא באמת לא בעייתית. וכיצד עובד התהליך המבצעי? ישנו זיהוי של אויב והגדרתו או הגדרה של איתור מטרה פוטנציאלית במערכת שו"ב יבשתית, זה הולך לליבה שנמצאת איפשהו מאחור, בתוך הליבה הנייחת שלנו ומשם זה הולך למקום אחורי יותר ובסופו של דבר מגיע למערכת אחת מטכ"לית שממנה זה יכול להיות מופץ למערכות האחרות. יש לנו התלבטויות לא רבות באשר לכיווני הפיתוח שלנו ב- 4-5 שנים הקרובות. עיקר המשימה שלנו תהייה לוודא כיצד נוכל לקבל את השינויים - התפתחויות מאוד משמעותיות בתחומי היצרנים הללו.

"הרמה השנייה היא קישוריות טקטית: אנחנו נמצאים כבר היום בעידן שבו יש הרבה מאוד סנסורים ומידע בשטח, יש הרבה מודיעין בשטח. אנחנו רוצים להגיע למצב שבו נהייה מסוגלים לשגר בין פלטפורמות לוחמות בעיקר בין היבשה לאוויר, רשומות נתונים. אני לא מדבר כאן על הקשר בין דיבור ישיר. הסיפור הוא לשדר רשומות נתונים שמופקות מהאוויר ליבשה או להיפך. לתוך זה צריך לחבר את מה שאנחנו מסוגלים להפיק מאחורה בשדרה הנייחת.

"התהליך מאוד דומה למה שהצגתי קודם לכן עם הבדל סופר משמעותי שאין כאן ליבות – היבשה לא משגרת לאיזושהי ליבת יבשה שנמצאת במפקדה אחורית או במטה כללי – זה הכול מפלטפורמה לפלטפורמה. אנחנו מצפים שתהייה רשת אינטרנט טקטית, ניידת, אד-הוקית. לכל אחד מהמאפיינים הללו יש את המורכבות שלו והחיבור של שלושתם זה אירוע מאוד לא פשוט. זה אחד משלושת הדברים המשמעותיים שנעשה בשנים הקרובות.

מערכות השו"ב המבצעיות לאן?

"יש שתי התפתחויות מבצעיות ושתיהן כרוכות זו בזו. אנחנו צריכים לקחת אויב לא סדור ולהסיר את השכבות שלו. הדבר שצריך לקרות זה לקלף קילוף ספקטרלי את האויב. יכולות אלו, חלקן עתידניות, וחלק קיימות בהווה. זה יביא להיצף של מערכות המידע בנתונים וזו תופעה שרק תגבר. עולה הצורך בסיוע של מערכות מומחים מבצעיות. בעולם הולכים לכיוון של מערכות כאלו בעיקר מהצד השיווקי. לעולם הצבאי אין אינסנטיב מסחרי. הלקוחות הפוטנציאליים הם מעט הצבאות המודרניים שיש להם את המערכות המתאימות והנשק המדויק המתאים. אצלנו באגף, בהסתכלות פנימה ביחד עם זרוע היבשה, יש לנו בתי תוכנה גדולים ואני פונה לכל מי שהדבר הזה עשוי להועיל לו : זה הכיוון שאנחנו הולכים אליו".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית