"אולי אובמה יחליט להפציץ את סוריה"

בארה"ב מדווחים על תכנית סודית של צבא ארה"ב לאבטח את הנשק הכימי בסוריה, אבל יפתח שפיר מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, מאמין שמדובר רק בתכנית מגירה ולא הכנות למבצע עתידי. "כרגע התחושה היא שכל התערבות זרה יכולה להחריף את המצב", הוא אומר
משגר טילי סקאד (ארכיון: AP)

העיתון האמריקאי "הלוס אנג'לס טיימס" מצטט גורמים בוושינגטון הטוענים כי הפנטגון הכין תכנית מפורטת לאבטחת חירום של מאגרי הנשק הכימי בסוריה, ושוקל אפשרות להשמידם מהאוויר באמצעות נשק מדויק.

על פי הדיווח, במסגרת התכנית, צוותי קומנדו יונחתו בסוריה כדי להשגיח מקרוב על מאגרי הנשק, רובם מרוכזים בבונקרים ליד הערים חלב, חומס וחמה ולטקיה. לפי מומחים, צבא סוריה מחזיק בגז VX, גז סארין וגז חרדל. את ראשי הקרב הכימיים ניתן להרכיב על גבי פצצות מצרר, טילים בליסטים ורקטות לטווח ארוך. צבא סוריה חמוש בטילי סקאד, שאינם מדויקים במיוחד, אך השימוש בהם עלול - לדברי מומחים, לעורר בהלה ושמועות, שהשלכותיהן עשויות להיות חמורות יותר מהשימוש בנשק עצמו.

לפי גורמים רשמיים ששוחחו עם "לוס אנג'לס טיימס", אבטחת מצבורי הנשק עשויה לכלול את השמדתם. אחד מהגורמים אמר כי ארה"ב גבר "משגיחה מרחוק" על אתרי האחסון באמצעות מטוס בלא-טייס ובאמצעות לווייני תצפית.

ליפתח שפיר, חוקר בכיר, ראש פרויקט המאזן הצבאי במזרח התיכון, קשה להאמין כי תכנית זאת תצא אל הפועל. "זה שהפנטגון מכין תוכניות זה לגיטימי לגמרי, אם הוא לא היה מכין תוכנית זה היה מדאיג. צבא צריך להיות מוכן לכל תרחיש והצבא האמריקאי חייב להכין תוכניות גם לסיטואציה כזו.

"יש אנליסטים שחושבים שהכוחות של אסד אפילו ישתפו פעולה ויעלימו עין אם כוח בינלאומי יפעל במדינה על מנת לאבטח את המאגרים. כל עוד יש לאסד אופציה להשתמש בזה בעצמו הוא ישמור על זה, אולם הסכנה המידית היא שכוח קיצוני כגון אל-קעידה ישים ידיו על המאגרים. כרגע התחושה היא שכל התערבות זרה יכולה להחריף את המצב", מוסיף שפיר.

"בכל אופן הפנטגון צריך להתכונן, הסיכוי לכך קלוש אבל אולי אובמה יקום על צד שמאל ויחליט להפציץ את סוריה ולהרוג את אסד", הוא מסכם.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית