"יותר מדי תקלות במטוסי ה-F-35"

ראש פרויקט המטוס בפנטגון אמר בראיון בארה"ב כי בבדיקות התעייפות של המטוס נתגלו "נקוות חמות" שעלולות לגרום לסדקים. לטענתו יש לבצע בדיקות נוספות ועל כן ייתכן שקצב ייצור המטוס יואט
F-35 (צילום: לוקהיד מרטין)

תקלות שהתגלו בבדיקות התעייפות שמבוצעות באבי הטיפוס של המטוס החמקן מדגם F-35 מחייבות להאט את קצב הייצור של המטוס. הצהרה מפתיעה זו מפי סגן האדמירל דייויד ונלט ראש פרויקט המטוס בפנטגון, מדאיגה מאוד את חיל האוויר הישראלי.

בראיון לכלי תקשורת בארה"ב אמר ראש פרויקט F-35 בפנטגון כי בבדיקות התעייפות של המטוס התגלו "נקודות חמות", מקומות בהם עלולים להתפתח סדקים ולכן זה דורש בדיקות נוספות. "רוב התקלות שהתגלו קטנות, אבל כאשר כורכים אותן יחד ומחשבים כמה כסף וזמן יעלה לתקנן אחרי שהמטוס יכנס לשרות זה גורם ממש להלם", אמר האדמירל.

ראש הפרויקט העלה גם נקודה נוספת. לדבריו נעשתה טעות בתכנית הבסיסית של הפרויקט כאשר הושגה הסכמה כללית כי ניתן להתחיל בייצור הסדרתי במקביל להשלמת הניסויים. "זה היה חישוב מוטעה, אתה רוצה לקחת את המפתחות למטוס החדש והמבריק ולתת אותו לחיל האוויר כאשר יש לו את כל היכולות. מה שאנחנו עושים זה לתת את המטוס לחיל האוויר ואומרים לו - החזירו לנו את המטוס בעוד שנה כדי לבצע בו שינויי מבנה כי אם לא נעשה זאת, לא נוכל להטיס את המטוס יותר משלוש, ארבע או חמש שנים", הוא הוסיף.

האדמירל ונלט הדגיש כי התקלות לא מסכנות את בטיחות המטוס או את כשירותו המבצעית אבל עלולות להשפיע את אורך חייו המבצעיים המתוכננים. מומחים אומרים כי מדובר במטוס מתוחכם ובעל מבנה גוף מיוחד שנועד בין היתר להגביר את תכונות החמקנות שלו. לדבריהם תקלות כאלה בעת בחינות הן שגרתיות אבל הן יאטו ללא ספק את קצב המסירה של המטוס לחיל האוויר האמריקני וגם למדינות אחרות כמו ישראל שחתמו על עסקאות רכש שלו.

"עדיף לקבל מטוס מסדרת ייצור מאוחרת יותר שבה כל, או רוב, הבעיות נפתרו ולכן אין טעם ללחוץ על האמריקנים לקבל את המטוסים מוקדם ככל האפשר" אמר אחד המומחים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית