פרשנות | הבית הלבן מפעיל את כל המנופים שלו למנוע מלחמה אזורית במזרח התיכון

פרשנות | הבית הלבן מפעיל את כל המנופים שלו למנוע מלחמה אזורית במזרח התיכון

REUTERS/Evelyn Hockstein/File Photo

ישראל, עזה, לבנון, מצרים ואיראן. כל הנקודות האלו מתחברות יחד כאשר חושבים על מלחמה אזורית. טנקים ישראלים שועטים לעבר ציר פילדלפי וכובשים את מעבר רפיח מצידו העזתי. מהלך שמעלה את הלחץ בצבא המצרי, שבינתיים מקבל הוראות לא להתערב בנעשה בצד הישראלי.

היחסים הביטחוניים עם מצרים אמנם טובים, אך המצב עלול להתהפך ברגע. גם נשיא מצרים אינו יכול להשאר אדיש לאורך זמן לכיבוש עזה בידי צה״ל, ללא תכנית מדינית ליום שאחרי. ואין כזו. הכסא של א-סיסי תלוי, במידה כלשהי, בלחצים שמפעיל הציבור מלמטה וגורמים בצבא.

בעוד מצרים היא הצד המתון במשוואה, איראן שמפעילה את חיזבאללה בלבנון, לפחות בצורה חלקית, טרם נתנה את ההוראה לדחייה להכנס לעימות כולל עם ישראל. גם בצד הישראלי עושים מאמץ להמנע ממלחמה בלבנון. לאחר 8 חודשי לחימה בעזה, צה״ל אמנם מוכן יותר, אך פתיחת זירה לבנונית לא תראה כמו עזה.

חיזבאללה קשר את פעילותו עם המתרחש בעזה. הארגון מסתייג ממאמצי התיווך של צרפת וארה״ב ומתנגד לכל עסקה בגבול לבנון. זאת, עד שאין הסכם לגבי עזה. גם אחרי צפויה דרך לא פשוטה, אך בלי הסכם בעזה, חיזבאללה יעדיף מלחמה עם ישראל. אין סולם שיוריד אותו מהעץ.

בישראל בן גביר וסמורטיץ׳ לוחצים על נתניהו להעיף את שר הביטחון בדרישתם להרחבת המלחמה בעזה. מה שני השרים חושבים על לבנון, לא ברור. עם זאת, נראה כי החשש לפתיחת חזית נוספת בצפון אינה מטרידה אותם.

בין כל הלחצים הללו מנסה ארה״ב למנוע מלחמה אזורית. לצד הקפאת משלוחי חימוש לישראל כצעד שחונק את ישראל בהיבט מלאים לצה״ל, בעיקר של חימוש התקפי, הבית הלבן מפעיל את כל המנופים המדיניים שלו. להלן חלק מהרשימה מהימים האחרונים.

מפקד פיקוד מרכז ארצות הברית מבקר במצרים
מצרים מנסה לקדם עסקה בין ישראל לחמאס סביב הלחימה בעזה. כרגע נראה שהעסקה לא יוצאת לפועל וצה״ל כבר נמצא בפאתי רפיח, כולל שליטה במעבר רפיח בצד העזתי. לאור האירועים, מפקד סנטקום מגיע למצרים.

בין ה-6 ל-7 במאי 2024, גנרל מייקל אריק קורילה, מפקד פיקוד מרכז ארצות הברית, ביקר במצרים כדי לקבל הבנה מעמיקה יותר של נקודות המבט של מנהיגי צבא מצרים על ביטחון אזורי ומעמד הסיוע ההומניטרי.

״בהיותו בקהיר, קיים האלוף קורילה פגישות עם הגנרל מוחמד זכי, שר ההגנה והייצור הצבאי, וסגן אלוף אוסמה אשקר, הרמטכ"ל של הכוחות המזוינים. המנהיגים מיקדו את דיוניהם בדאגות הביטחוניות האזוריות בעזה ובים האדום, בהקלה על הסבל ההומניטרי בעזה ובצורך לשקם את היציבות בעקבות הסכסוכים האזוריים הנוכחיים״, נכתב בהודעה.

"מצרים ממלאת תפקיד קריטי בביטחון האזורי והייתה מכרעת במתן סיוע הומניטרי לתושבי עזה", אמר הגנרל קורילה. "פגישות כמו של היום הן חיוניות לבניית הבנה עמוקה יותר של האתגרים האזוריים ולשמירה על היחסים הדרושים לשיפור האבטחה".

ראש ה-CIA הגיע לישראל, מצרים וקטאר
על פי דיווח של אתר Ynet, ראש ה-CIA וויליאם ברנס התארח בימים האחרונים במטה השב"כ ונפגש עם ראש השב"כ רונן בר. מוקדם יותר, נפגש ברנס עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש המוסד דדי ברנע. זאת לאחר שברנס פקד את מצרים וקטאר. ככל הנראה בהקשר ההסכם שעל הפרק.

סעודיה מתנה הסכם עם ישראל בהסכם סביב מדינה פלסטינית 
ביקורו של שר החוץ האמריקני, אנטוני בלינקן, בריאד בסוף אפריל וביקורו הממתין של היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, החדירו תחושה של דחיפות וציפייה להסכם אפשרי בין ישראל לסעודיה. עם זאת, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, התעקש שממשל ביידן יתקשר בהסכם הגנה עם סעודיה רק אם הממלכה תנרמל את היחסים עם ישראל, כך דיווח הפייננשל טיימס.

סאליבן אמר בראיון לעיתון ששני הנושאים היו חלק מ"חזון משולב" לשלום במזרח התיכון ולא ניתן לפרק אותם. הוא אמר כי הנשיא ג'ו ביידן יתווה בפומבי דרך לישראל בטוחה יותר ואזור שליו יותר בחודשים הקרובים, אמר ה-FT.

בלינקן מגיע ללחוץ את נתניהו 
אנטוני בלינקן הגיע לישראל לפגישה עם נתניהו. ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן נפגשו בארבע עיניים, בלשכת ראש הממשלה בירושלים. מהצד הישראלי ישתתפו בפגישה: השר לעניינים אסטרטגיים, ראש המל"ל, ראש הסגל, המזכיר הצבאי של ראש הממשלה והמזכיר הצבאי המיועד, היועץ המדיני ושגריר ישראל בארה"ב. מהצד האמריקאי ישתתפו בפגישה: שגריר ארה"ב בישראל, עוזרת מזכיר המדינה לנושאי המזה"ת והשליח המיוחד לנושאים הומניטריים במזה"ת.

לסיכום, לפחות על פי שר ההגנה האמריקאי בשימוע לסנאט האמריקאי בימים האחרונים, הוא אינו צופה מלחמה אזורית במזרח התיכון. עם זאת, במצב מתיחות ביטחונית כזו גבוהה מצד כל השחקנים המרכיבים את המשוואה המזרח תיכונית, מספיקה טעות אחת בשיקול הדעת בשביל להצית כאן מלחמה כזו. גם אם אף אחד לא רוצה בה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית