בריטניה: הודעת בטיחות בנושא סיווג שגוי של תרמיטים

התערובת יכולה להגיב בטמפרטורה גבוהה בגלל נקודת ההיתוך הגבוהה של אלומיניום | השימושים שלה הם כמקור חום בריתוך ברזל ופלדה, בעבודות יציקה, וגם בפצצות תבערה

בריטניה: הודעת בטיחות בנושא סיווג שגוי של תרמיטים

By User:Nikthestunned (Wikipedia) - Own work - also at Flickr, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17277400

תרמיט היא תערובת אבקתית של תחמוצת מתכתית כמו ברזל עם אבקת אלומיניום. כאשר מציתים את התערובת, החומר עובר תגובה אקסו-תרמית, המכונה תגובה אלומינו-תרמית או תגובת תרמיט. במהלך התגובה הופכת התחמוצת למתכת.

אגף כימיקלים, חומרי נפץ וסיכונים מיקרוביולוגיים במינהל הבריאות והבטיחות התעסוקתית בבריטניה, Health and Safety Executive – HSE, פרסם לאחרונה הודעת בטיחות בנושא ייצור, אחסון והובלה של תרמיטים (Thermites) ושל פריטים נפיצים, המכילים תרמיטים.

קהל יעד של ההודעה: מגזר הים, מגזר חומרי הנפץ, מי שמובילים חומרים מסוכנים ברכבת, בכבישים, בים ובאוויר, ומי שעוסקים באספקת תרמיטים ופריטים נפיצים, המכילים תרמיטים.

כיוון שהתערובת יכולה להגיב בטמפרטורה גבוהה בגלל נקודת ההיתוך הגבוהה של אלומיניום, השימושים שלה הם כמקור חום בריתוך ברזל ופלדה, בעבודות יציקה, וגם בפצצות תבערה.

HSE זיהה בעיה, שתרמיטים ופריטים נפיצים, המכילים תרמיטים, שעומדים בקריטריונים לסיווג להובלה בבריטניה ובאזור ADR כחומרים מסוכנים בקבוצת סיווג סיכון 1 (חומרים ופריטים נפיצים) מועברים כיום כחומרים לא-מסוכנים או כחומרים מסוכנים בסיווג סיכון 4.1 (מוצקים דליקים).

טובין, הכוללים חומרים ופריטים העומדים בקריטריונים של UNMR ו-ADR לסיווג כחומרים מסוכנים, במיוחד חומרים שעומדות בקריטריונים להיות מסווגים כחומרים מסוכנים בקבוצת סיווג סיכון 1 (חומרי נפץ), אינם מסווגים כראוי.

סיווג לא-נכון של חומרים מסוכנים עלול לגרום לכך, שהמידע אודות סיכונים הקשורים לחומרים אלה לא יועבר כראוי לאנשים, המעורבים לאורך שרשרת ההובלה ולשירותי החירום, שעשויים להידרש להגיב לתקרית חומרים מסוכנים בהובלה.

סיווג שגוי עלול גם לגרום לכך, שאמצעי ההגנה הצפויים להיות זמינים כדי להגן על אנשים ומקומות, שבהם חומרים מסוכנים אלה מיוצרים ומאוחסנים, לא יהיו מתאימים.

ההיסטוריה הוכיחה לא אחת, שסיווג שגוי של חומרים מסוכנים שלא על פי פוטנציאל הסיכון "האמיתי" שלהם אלא לפי סיווגם בהובלה, עלול להוביל לתאונות קשות. מקרים, בהם עקב תנאי אחסנה לקויים עלתה רגישות החומר או שהוא איבד מיציבותו, ובעת אירוע חריג (שריפה חזקה למשל) הוא הפך לחומר נפיץ (למשל חומרים המוגדרים כמחמצנים לצרכי הובלה, שלפי פוטנציאל הסיכון שלהם נכון להגדירם כנפיצים).

לכן נדרשת פעולה וה-HSE כלל בהודעה את ההנחיה: אסור למי שאמונים על כך לאפשר לתרמיטים ולפריטים נפיצים, המכילים תרמיטים, להישלח או להתקבל להובלה בכביש או ברכבת מבלי שנקבעה להם קבוצת סיווג סיכון מתאימה על ידי הרשות המוסמכת של צד לחוזה ל-ADR.

יש להקפיד לייצר ולאחסן תרמיטים ופריטים נפיצים, המכילים תרמיטים, בהתאם לדרישות תקנות חומרי נפץ, 2014. פריטים, המכילים תרמיטים, צריכים להיות כפופים לדרישות תקנות הפירוטכניקה (בטיחות), 2015.

הודעת הבטיחות כאמור כוללת גם קישור להנחיות מפורטות על ייצור, אחסון והובלה של תרמיטים ושל פריטים נפיצים המכילים תרמיטים.

קישור לרשימת כל המאמרים שלי כאן

המידע שבהם הסתמך על פרסומים, שהופיעו בקבוצות ה-LinkedIn, שאני מנהל Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH, ו- Fireworks and Pyrotechnics OSH.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית