פרשנות | במזה"ת מתנהלת מלחמה בין שתי קואליציות - ציר המערב וציר ההתנגדות

ישראל איננה מבודדת במזה"ת. מלבד הסכמי שלום עם שתי מדינות ערביות-מוסלמית מצרים וירדן יש לה שיח ושיג עם העולם הערבי המתון, הסוני ברובו

פרשנות | במזה"ת מתנהלת מלחמה בין שתי קואליציות - ציר המערב וציר ההתנגדות

צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בליל 13 במארס נפתח רשמית עידן מלחמת ק'  בק'. מלחמת קואליציה בקואליציה במזרח התיכון. איראן פתחה במלחמה נגד ישראל ולראשונה שיגרה חימושים משטחה, לא משליחיה באזור. להגנת מדינת ישראל נחלצה קואליציה שכללה את ישראל, ארה"ב, בריטניה, ירדן וצרפת. אחרים השתתפו בשקט.

ברית אזורית 

מול ישראל והקואליציה הזאת מתייצבת קואליציית ההתנגדות: איראן, חמאס, ג'יהאד, חיזבאללה, חות'ים, מיליציות פרו-איראניות בעירק ובסוריה. במעגל היותר רחוק טורקיה, ובמעגל הגלובלי רוסיה וסין. במלחמת ק' בק' זאת יש סיכונים גדולים למדינת ישראל, אך היא טומנת בחובה גם סיכויים, עד כדי אפשרות, דמיונית היום, להגיע אי פעם להסדרים עם הפלשתינים.  

למעשה ישראל כבר היום, עוד לפני ליל התקיפה האיראנית, קשורה בהסכמי הגנה באזור. ישראל נמצאת בתחום השליטה של פיקוד מרכז האמריקני CENTCOM ומפקדו אורח קבוע בירושלים ובצה"ל. 

ישראל שייכת ליוזמת ההגנה האווירית המזרח תיכונית MEAD שתפקידה בין היתר לשמש מטרייה אווירית ולספק לישראל התרעות. בין ההגדרות: לשמש רשת מבצעית אחת שתחבר את כל החיישנים לבניית תמונה אווירית מסונכרנת שכל אחת מהמדינות תוכל להשתמש בה להגנתה. מעין נאט"ו מזרח תיכונית. 

ישראל יזמה וחתומה על הסכמי אברהם. עדיין אין לכך השלכות צבאיות מעשיות, ובכל זאת מדובר בחופש תנועה וטיסה ושת"פים בתחומים רבים בין ישראל לבין מדינות ערביות מוסלמיות. במסלול הזה נמצאת בהמשך הדרך סעודיה. דרך איטית ומסורבלת, אך זה החלום הגדול של ארה"ב ושל ישראל. לאיראן ולמדינות ציר הרוע יחסים דיפלומטיים בין סעודיה לישראל הוא חלום ביעותים.

מסקנה: ישראל איננה מבודדת במזה"ת. מלבד הסכמי שלום עם שתי מדינות ערביות-מוסלמית מצרים וירדן יש לה שיח ושיג עם העולם הערבי המתון, הסוני ברובו. 

כאשר מצב זה בא לידי ביטוי גם בשדה הקרב, בפעילות צבאית, כפי שקרה בליל התקיפה האיראנית,  מותר לחלום שביום מן הימים ההשתלבות הישראלית חסרת-התקדים הזאת באזור תביא לתוצאות בתחום פתרון הבעיה הפלשתינית ביו"ש. זו הצלחה של ישראל, הצלחה שיש לנצלה בכיווני מחשבה, יוזמות ותכנון ל'ימים שאחרי אחרי'. 

חובה אסטרטגית-מדינית של ישראל היא לפעול לחיזוק יסודות הקואליציה החלומית הזאת של ישראל, סעודיה, מדינות המפרץ והחתומות על מסמכי אברהם, מצרים וירדן. בראש ובראשונה פיתוח וטיפוח היחסים המיוחדים עם ארה"ב, עם הממשל, עם המפלגות ועם הציבור האמריקני. זו  ברית הגנה אסטרטגית ראשונה במעלה לישראל. 

עוצמה צבאית

מרכיב חיוני בכל התקדמות בתחומים האלו הוא עוצמה צבאית. בחלק זה של העולם רע ומר גורלו של החלש, וישראל "עונה על הקריטריונים". חיל האוויר עבר ב-13 באפריל ב'הצטיינות יתרה' את המבחן הקשה ביותר: בלימה כמעט טוטלית של שיגור אלפי חימושים מאיראן למדינת ישראל. 

שוב בלטה העליונות של חיל האוויר. לא רק עליונות אווירית צבאית מבצעית אלא עליונות פיקודית, ניהולית, הנהגתית. פרח טיס ביומו הראשון בבית הספר לטיסה לומד את חשיבות התדרוך והתחקיר. 

הכנה מדוקדקת של המשימה, לא להחסיר שום פרט, לדייק עד הסוף. ואחרי האירוע – ניתוח קפדני של הטוב והרע. אין מסתירים ואין מטייחים. לדווח אמת גם כשהיא מרה. זו תרבות שלמה, שלמרבה הצער איננה נחלת הניהול ביותר מידי מקומות במדינה.

היום טסים בחיל האוויר חמישה דגמים של מטוסי קרב, F-35 אדיר, F-16 רגיל ודגם I המתקדם, F-15 רגיל ודגם I המתקדם. מטוסי התדלוק ישנים, והגיע הזמן לשנס מותניים ולזרז את תהליכי רכישת המתדלק החדיש של בואינג KC-46. 

שני סוגי המסק"רים אפאצ'י פתן ושרף מזדקנים, אך במלחמת אוקטובר הפליאו לעשות. שוב – יש לזרז הליכי רכש של הדגמים המתקדמים. הם קיימים בבואינג. מטוסי F-35 אדיר מגיעים כסדרם מלוקהיד מרטין, ויש הבטחות בממשל לזרז את השלמת שלוש הטייסות.

פרק ההצטיינות הגדול של חיל האוויר בהדיפת המתקפה האיראנית הוא במערכות הגילוי, הזיהוי ומענה של מטוסי הקרב. מטוסי F-35 יכלו הפעם למלא את משימתם העיקרית – סיוע בהשגת תמונה אווירית של מרחב מבצעי שמתקיימת בו תקיפה ואיסוף מודיעין והפצתו. בדיוק לכך נועדו האדירים.

מערך ההתראה של חיל האוויר שפעל ב"ליל החימושים"  הוא רחב ממדים. ציוד אלקטרוני מתקדם, חיישנים ומערכות שליטה ובקרה. 

הפעלת המערך הזה היא אופרציה גדולה, מורכבת, מסובכת ודורשת התמקצעות, קור רוח ושליטה של המפקדים מפעילי המערכות ממח"א וכל פקודיו.

הכחולים, חיילי סדיר, נגדים מומחים במקצועותיהם ומפקדים מצטופפים במרכז השליטה בבור של חה"א ומפעילים מערכת ענקית שהוכנה בעמל רב במשך שנים, תורגלה אלפי פעמים, עד שמגיעים לשלמות.

נכון שחיל האוויר שונה מיתר צה"ל, למרות שבמלחמת 7 באוקטובר שודרג השת"פ המבצעי בין הכחולים לירוקים בכמה רמות ונהפך לנכס לצבא כשאוגדותיו מתמרנות ולוחמות. האשימו את הטייסים שהם פריבילגים, סרבנים, בימים הרחוקים ההם של מחאות נגד המהפכה המשטרית. לא הבינו את משמעות הודעותיהם בדבר אי התנדבות. 

כל הפריבילגים הסרבנים האלו ישבו בקוקפיטים בליל 13 באפריל והדפו במקצועיות מתקפת כטב"מים, טילי שיוט וטילים בליסטיים שהיתה הגדולה ביותר בתולדות הלוחמה מהסוג הזה. אין ספק, זה היה הלילה הגדול של חיל האוויר.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית