פרשנות | הבינה מלאכותית תציל חברות קטנות ובינוניות

רוני צארום, מייסד ומנכ"ל חברת אבטחת הסייבר CyFox, במאמר על השפעת הבינה המלאכותית על שוק הסייבר

קרדיט תמונה - איליה מלניקוב

רק לפני חודשיים פרסמה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה כי 5% מהעסקים שנסקרו השיבו כי סבלו בשנה האחרונה ממתקפת סייבר, וחמישית מהם (20%) אף העידו כי נפגעו קשות ממתקפה זו.

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים קבעה כי מבין 650 אלף עסקים שפעלו בישראל בשנת 2023,33  אלף עסקים עברו תקיפה בשנה האחרונה וכ-7,00 עסקים נפגעו פגיעה משמעותית.  

ואין זה מפתיע. עסקים קטנים מתקשים להגן על עצמם ממתקפות סייבר הרבה יותר מארגונים גדולים. באין צוותים ייעודיים, מנהלי אבטחה ואנשי מקצוע שעיקר עיסוקם אבטחת מידע, מתקשים העסקים הקטנים להגן על פעילותם, על נתוניהם ועל נכסים אחרים. אז איך יכולים עסקים קטנים להצליח במשימות אבטחת מידע? 

ההתקדמות המהירה שנרשמה בשנה האחרונה בתחום הבינה המלאכותית (AI) מאפשרת היום לארגונים קטנים כמו סטארט-אפים וחברות קטנות ובינוניות להתקין מערכות אבטחת סייבר שעשויות בסופו של דבר אף להחליף חוקרי אבטחת סייבר ברמה גבוהה.

העלייה המהירה בהתקפות שרשרת האספקה, שבהן ניתן להגיע ולתקוף ארגונים גדולים דרך הקבלנים והספקים שלהם, פירושה שכדי להתחרות על חוזים עם לקוחות ארגוניים פוטנציאליים, אפילו ארגונים קטנים צריכים להוכיח שיש להם מערכות אבטחת סייבר יעילות לחלוטין.

אבל העלויות של גיוס חוקרי אבטחת סייבר ואסטרטגיית אבטחה יעילה הן יקרות לאין ערוך עבור ארגונים קטנים יותר. AI, לעומת זאת, באה לסייע להם על ידי אוטומציה של אבטחת סייבר עד לנקודה שבה ניתן לפרוס אותה על ידי צוות לא טכני בשבריר מהעלות של צוות אבטחת מידע פנימי.

אפילו חברות קטנות ובינוניות מתמודדות בדרך כלל עם כ-200,000 אירועים מדי יום, שיש לנתח ולסווג. באמצעות אינטליגנציה עצבית מלאכותית, מאומנת באלגוריתם גנטי, אנו יכולים לעבד באופן מיידי את הכמות העצומה הזו של נתונים, להצליב אותם עם התקפות סייבר גלובליות מתמשכות כדי לספק פתרונות מיידיים ומעשיים.

אנחנו ב-CYFOX מאמינים שבינה מלאכותית מגיעה כעת לנקודה שבה היא עשויה אף להתחיל ליצור בוטים אינטליגנטים שיחליפו את אותם חוקרי אבטחת סייבר שעובדים בחשאי ברשת האפלה כדי לגלות פגיעויות וחולשות חדשות, כמו גם צורות חדשות של התקפות נכנסות.

יתרה מזאת, בינה מלאכותית יכולה אפילו להקדים את פושעי הסייבר, לפתח וקטורי תקיפה חדשים לפני הפושעים עצמם ולחזות את אופי התקפות הסייבר העתידיות כדי להתגונן מפניהם לפני שהן מתרחשות.

כרגע, צורה זו של בינה מלאכותית נמצאת במבחן עם ארגונים קטנים כדי לספק אבטחת סייבר יעילה ביותר בעלות נמוכה. כבר כיום, היא יכולה לספק אבטחת סייבר מלאה, כולל מרכז הפעלה אבטחה (SOC)  שיציע הגנה מסביב לשעון 24/7.

עם זאת, ההתקדמות בתחום הבינה המלאכותית כבר מגיעה לנקודה שבה היא יכולה להחליף חוקרי אבטחת מידע מסורתיים בשבריר מהעלות, ועם יעילות משופרת משמעותית.

התקדמות הקרובה בתחום הבינה הגנטית המלאכותית (AGI) תאפשר לבינה מלאכותית לא רק לחקות התנהגות אנושית אלא גם להתחיל לחשוב כמו אדם.

אני מאמין שנראה את הדור הראשון של AGI בפרישה מסחרית עד סוף השנה הנוכחית. אבל AGI אמיתי ייקח לפתח עוד בערך עשור. בדיוק כפי שהמהפכה התעשייתית סיפקה למין האנושי תגבור פיזי באמצעות המכונות, AGI  תספק למוח האנושי תגבור מנטלי.

כבר כעת, בינה מלאכותית מתחילה לאפשר לחברות קטנות לא טכנולוגיות כמו מספרות, קמעונאים קטנים ואחרים להתקין אבטחת סייבר ברמה עולמית בשבריר מהעלות של שכירת צוות אבטחת סייבר ויועצים מומחים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית