ראש רשות החדשנות ב-Tel Aviv Sparks Innovation: אנחנו מתכוונים להזריק כסף לטובת השקעה בחברות הזנק בשלבים הראשונים

״יש לאנושות הרבה אתגרים לפתור - רפואה, מזון, חקלאות, תחבורה, אנרגיה ועוד. חדשנות לא מסתכמת רק בתוכנה״, מסביר דרור בין, ראש רשות החדשנות בכנס Tel Aviv Sparks Innovation

 Copyright: Gilad Kavalerchik     

״עברנו בעבר מחזורים של עליות וירידות בשוק ההיי-טק. גם בתקופות שפל, נוצרו חברות טכנולוגיה מצליחות. אפשר לזכור את בועת הדוט-קום, מגיפת הקורונה, מלחמות.

״אני צופה ומאמין שנראה גם בתקופה זו, צמיחה מחודשת של חברות טכנולוגיה חדשות לאחר מלחמת חרבות הברזל״, אומר דרור בין, ראש רשות החדשנות ב-Tel Aviv Sparks Innovation. 

״ביום ראשון האחרון, אישרנו קרן יוזמה חדשה. הקרן הראשונה בשנות ה-90 הצמיחה קרנות הון סיכון בישראל. הרעיון כעת הוא לייצר קשרים בין משקיעים מוסדיים לקרנות הון סיכון ישראליות. 

״זו תכנית שאמורה להקצות מיליארד דולרים בשנתיים הקרובות לתוך קרנות הון סיכון ישראליות. אנחנו לא רוצים לראות ירידה בהשקעות הון סיכון בשלבי פרה-סיד וסיד ועד סבב A. זה מהלך אסטרטגי של ממשלת ישראל לתמוך בקטר הייצוא של ישראל. 

״בוא נדבר על תחום ה-Deep Tech. אנחנו רואים יזמים שלא מגייסים מספיק כסף להצליח. הם עוברים סבבים בסכומים קטנים רק כדי לשרוד. צריך לתת להם עוד כסף בשביל להצליח. אנחנו רוצים להוביל את תחום ה-Deep Tech בעולם. 

״יש לאנושות הרבה אתגרים לפתור - רפואה, מזון, חקלאות, תחבורה, אנרגיה ועוד. חדשנות לא מסתכמת רק בתוכנה. ישראל צריכה לספק פתרונות בתחומים מגוונים שיספקו פתרונות לאנושות. יש בזה הרבה פוטנציאל כלכלי. 

״לגבי בעיות האקלים, התרומה של ישראל יכולה להיות גדולה מאד, אם נפתח כאן טכנולוגיות אקלים. אנחנו לא מודדים את חסכון הפחמן של פתרונות ישראלים בעולם בגלל המורכבות. כל חברת הזנק שישית בישראל פועלת בתחום האקלים. 

״יש לנו יזמים וחוקרים מעולים בישראל, בשוק העסקי ובאקדמיה. יש לנו גם משקיעים מנוסים. אלו היסודות לבנות כאן מערך טכנולוגי בכל התחומים שהזכרתי. המשקיעים המתוחכמים מבינים שכעת זה זמן מעולה להשקיע בישראל. אתה יכול להשיג היום עסקאות שבימים אחרים בספק אם תשיג.״ 

אבי חסון, ראש רשות החדשנות לשעבר, הצטרף לבין, ואמר שרשות החדשנות עושה עבודה מעולה בהתמודדות עם המשברים האחרונים בישראל.

בדיון בין שני ראשי הרשות, הקודם והנוכחי, עלה כי ברמת המאקרו, הדברים לא כמו בעבר בשוק ההון סיכון. אם בעבר חברות הזנק נוצרו בעיקר בארה״ב או ישראל, עכשיו יש הרבה מדינות שמכשירות יזמים.

המשמעות שישראל צריכה להוביל במציאות יותר תחרותית. בשביל זה, צריך להשקיע הרבה במחקר אקדמאי. 

לגבי Deep Tech, הייתה תמימות דעים בדיון, שמשקיעים פחות אוהבים את התחום. זה תחום יותר מסוכן הדורש הרבה השקעה ולוקח הרבה שנים להגיע למוצר. כאן המדינה יכולה להכנס ולהקטין את הסיכון עבור המשקיע. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית