ארה״ב אפשרה החלטה באו״ם הקוראת להפסקת אש בעזה

בתגובה ביטל ראש הממשלה נתניהו את יציאתה לוושינגטון של משלחת ישראלית 

צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
 

שלב נוסף במשבר המחמיר ביחסים שבין נשיא ארה"ב לראש הממשלה נתניהו. ארה"ב נמנעה אתמול מהטלת וטו על החלטת מועצת הביטחון של באו"ם.

מועצת הביטחון אישרה החלטה הקוראת להפסקת אש מיידית במלחמה בעזה ושחרור כל החטופים. ארה"ב נמנעה, 14 החברות האחרות הצביעו בעד. באולם המועצה היו מחיאות כפיים כשאושרה ההחלטה. חמאס בירך עליה. 

בתגובה ביטל ראש הממשלה נתניהו את יציאתה לוושינגטון של המשלחת בראשות ראש המל"ל צחי הנגבי והשר רון דרמר.

ֿשר הביטחון יואב גלנט נותר עכשיו לבדו מול הצמרת של וושינגטון לשיחות בימים הקרובים, והוא הגדיר את החלטת מועצת הביטחון '"שערורייתית".  

הבית הלבן הביע אכזבה מביטול בואה של המשלח. ג'ון קרבי אמר על כך: "אנו מאוד מאוכזבים מכך שהם לא באים לוושינגטון כדי שנוכל לנהל שיח מלא על חלופות למבצע ברפיח".

ראש הממשלה הסביר שהימנעות מהטלת וטו אמריקני כמוה כנסיגה ברורה מעמדות קודמות ותפגע במאמץ המלחמתי של ישראל ובצעדים לשחרור החטופים.

דובר הבית הלבן ג'ון קרבי הכחיש: "בהצבעה שלנו אין שום, אני חוזר אין שום שינוי בעמדות".

שגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומס-גרינפילד, הסבירה שארה"ב תומכת בחלק מסעיפי ההחלטה הבלתי מחייבת של המועצה, אולם ההחלטה איננה כוללת גינוי חמאס. 

סוכנות רויטרס דיווחה שארה"ב נמנעה מהטלת וטו בהצבעה כדי לאפשר למועצת הביטחון לקבל החלטה שבה דרישה להפסקת אש מיידית בעיקר בתקופה זו באמצע חודש רמדאן. 

ביקור שר הביטחון 

"לישראל אין זכות מוסרית להפסיק את המלחמה בעזה עד שלא יחזרו כל החטופים. אם לא נשיג ניצחון מוחלט בעזה זה יקרב את המלחמה בצפון", אמר שר הביטחון יואב גלנט המקיים סדרת שיחות עם בכירי הממשל בוושינגטון. 

בשיחה עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן חזר המזכיר על תמיכת ארה"ב בהבסת חמאס, כולל ברפיח, אך הביע באוזני גלנט התנגדות למבצע קרקעי רחב ברפיח שיפגע ברווחתם של 1.4 מיליון אזרחים פלשתיניים.

"יש חלופה לפלישה קרקעית רחבה שתבטיח את ביטחון ישראל ותגם על האזרחים הפלשתינים", אמר בלינקן.

בפגישת גלנט עם מזכיר ההגנה לויד אוסטין, דיווח ניו יורק טיימס, ביקש גלנט תוספת נשק וציוד בימים שבהם נושא אספקת נשק נדון בקונגרס ויש חילוקי דעות.

לויד אוסטין אמר לגלנט שמספר הקרבנות בעזה הרבה יותר מידי גדול וכמויות הסיוע ההומניטרי קטנות מידי. הוא הזכיר את זכות ישראל להגן על עצמה "וארה"ב תהיה שם כדי לסייע".

עוד אמר יואב גלנט בוושינגטון: "אנו נפעל נגד חמאס בכל מקום, גם באיזורים שעדיין לא היינו בהם". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית