פרשנות | דחיית וועדת חקירה למחדל ה7.10 - קלישאה תעמולתית

לא מפתיע שנשמעים קולות כנגד ההקמה של אלה שלא רוצים שהאסון הנורא ייבדק. לא מפתיע שאלו הם קולות שיוצאים מהממשלה והעומד בראשה, לאמור - אנחנו בעת מלחמה ויש להמתין עד הניצחון

test

חובה לאומית ומוסרית מוטלת על ממשלת ישראל להקים לאלתר, ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת אסון השביעי לאוקטובר- טרם התרחשותו, תוך כדי ובמהלך החודש שלאחר.

לא מפתיע שנשמעים קולות כנגד ההקמה של אלה שלא רוצים שהאסון הנורא ייבדק. לא מפתיע שאלו הם קולות שיוצאים מהממשלה והעומד בראשה, לאמור - אנחנו בעת מלחמה ויש להמתין עד הניצחון.

זוהי קלישאה תעמולתית. משמעותה, לא צריך שתהיה ועדה כי האמת מזיקה לנו. בינתיים נצרוב את התודעה הציבורית, באופן עקבי ומתמשך, בהאשמת ראשי מערכת הביטחון כנושאים הבלעדיים באחריות למחדל ולנקות את הדרג המדיני מכל וכל.

״מכונת הרעל״ התעמולתית פועלת כך מזה חודשים כנגד הרמטכ״ל ועוד בכירי מערכת הביטחון בהתמדה ובערמומיות ולאחרונה בתאוצת יתר. ככל שנוקף הזמן ״המכונה״ ממשיכה לנעוץ את הסכין בגב הרמטכ״ל בעיצומה של הלחימה שהוא מנהל בהצלחה.

מדינת ישראל נמצאת יותר ממאה וחמישים ימים במלחמה. קרוב לוודאי שמצב הלחימה יימשך עוד זמן רב. אנחנו נמצאים כמעט בשגרת לחימה, אולי ״בין לבין״ כאשר מרבית כוחות המילואים ששרתו שוחררו לעת עתה.

ייתכן שמצב הלחימה יורחב לכדי מלחמה של ממש בצפון וביהודה ושומרון. זהו אולי יהבם של התנועות המשיחיות, שלטעמם מלחמת גוג ומגוג היא תכלית החזרת האימפריה היהודית המשיחית והקמת בית המקדש.

החזון המסוכן הזה עולה, לכאורה, בקנה אחד עם האינטרס של נתניהו לשרוד בכיסאו. לא בכדי הממשלה בראשותו ממשיכה לדשדש ולהימנע באופן מבהיל מהגדרת היום שאחרי.  מבחינתו של נתניהו יש לדחות ועדת חקירה לנצח ואיתה את חשיפת האמת ואחריותו.

תחקירי צה"ל כבר החלו ויש להניח שתוך זמן קצר יסתיימו. צה״ל יוכל וצריך להפיק את המסקנות והלקחים הטקטיים והאופרטיביים. יישום המסקנות האסטרטגיות , שוודאי שיצופו בתחקירים הללו, לא נכון שיהיו המכתיבים הבלעדיים להחלטות המדינה בנושא תפיסת הביטחון ובנין הכוח.

הבדיקה המוזרה של מבקר המדינה את מערכת הביטחון שהחלה בינתיים, נזקה במוגבלותה עלול להיות גדול מתועלתה. בינתיים רבים וטובים או טובים פחות נחפזים ומצהירים  מה צריך לתקן בתפיסת הביטחון, בחזית הצבאית ובחזית האזרחית (העורף)-כמה אוגדות, מטוסים, טנקים, אוניות ועוד מני וביה צריכים לקנות, לבנות, לייצר, להקים.

הכרח שהחלטות שתשפענה מהותית על עתיד המדינה וביטחונה תעוגנה בבדיקה האמינה, המקצועית והשלמה ביותר שמדינת ישראל יכולה להעמיד.

השעה הזאת והעת הזו מחייבות ונכונות לפתיחת ועדת החקירה.

זכות הציבור לדעת היא אבן יסוד בדמוקרטיה. בהעדר מתמשך של בדיקה ממלכתית ראויה ובואקום הקיים הציבור חשוף וקשוב עד כדי אובדן חושים לשטף של תחקירים עצמאיים, רציניים יותר ורציניים פחות, וביניהם גם מוטים ומטעים. תחקירים מרתקים שלכאורה תועלתם מוגבלת ביותר שהרי אין בהם יכולת יישום אמיתית.

מאידך יש והם מעצימים את הבלבול, את אי האמון, או מה שיותר גרוע- לעיתים את ההטיה המובהקת שאליה מכוונים אישים או גופים אינטרסנטים על מנת לעצב תודעה ציבורית פוליטית וערכית.

חרושת השמועות עושה לעצמה כנפיים ואוכלת כל חלקה טובה. יש הכרח להפסיק, ולו חלקית, את מחול השדים הבלתי נשלט הזה דרך הקמת ועדת חקירה אמינה, כאן ועכשיו.

הקמת הוועדה תכווין גם את המידע למקום אחד שהכרח וחובה חוקית ומוסרית להביאו לשם. יתרה מזאת, מרגע שיובא החומר ע"י מי שיביאו לוועדה, חל עליו האיסור להוציאו לציבור ולהדליפו. 

אני ער לכך שהקמת ועדת חקירה ותהליך הבדיקה הם עניין של זמן ארוך יחסית. עצם ההקמה הוא תהליך של כמה שבועות ועצם הבדיקה הינה תהליך של כמה חודשים , במקרה הטוב.

אשר על כן יש להחליט על הקמתה לאלתר ולא למשוך זמן בטענות שווא. חשוב יותר להחזיר לאזרחי המדינה את האמון ביכולת ובאומץ לבדוק בדיקת אמת את מי שמופקד על ניהול חיינו וביטחוננו.

האמון הזה הוא תנאי הכרחי להתמודד עם האתגרים המיוחדים שישראל ניצבת בפניהם. 

הקמת ועדת חקירה כאן ועכשיו היא חובה לאומית ומוסרית לחטופים ומשפחותיהם, לאלה הגיבורות והגיבורים שנתנו נפשם בלחימה על הגנת המולדת - להם ולבני משפחותיהם, לכל המפונים לכל משפחות המפונים שחלקם איבדו את בתיהם ואת פרנסתם ומשלמים את מחיר המלחמה.

לכל הלוחמים והלוחמות סדיר ומילואים בצה״ל, בשירות הביטחון הכללי, במשטרת ישראל, במוסד ובשאר ארגוני הביטחון ולכל אזרחיות ואזרחי מדינת ישראל .

יש לנו את הזכות המלאה שהאסון הנורא הזה ייחקר עד תומו למען עתידנו. על ממשלת ישראל המדשדשת באין אונות, מוטלת החובה לממש את הזכות הזאת. בריחה מהקמתה של ועדת חקירה לאלתר תהיה עוד אות קיין שהיא תישא לנצח.


אלוף (מיל') יעקב אור (מנדי), לשעבר משנה מנכ"ל משרד מבקר המדינה והממונה על ביקורת מערכת הביטחון. חבר הנהלת התנועה לטוהר המידות. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית