הפורום הכלכלי העולמי: האיום הגדול ביותר על מדינות דמוקרטיות - בינה מלאכותית

מידע מוטעה (misinformation) והטעיה מכוונת (disinformation) שמקורם ב- AI הם הסיכון הגדול ביותר למדינות דמוקרטיות (בהן מתקיימות בחירות חופשיות)

Photo by Lukas on Unsplash

בדו"ח שפורסם על ידי הפורום הכלכלי העולמי (WEF) צוין, כי האיום העולמי המשמעותי ביותר בטווח הקרוב, הוא ההשפעה על מערכות הבחירות באמצעות יכולות אינטליגנציה מלאכותית (AI). 

בשנת 2024 על פי הפורום, כמחצית מהאוכלוסייה הבוגרת של העולם תצביע בקלפיות. אפשר אף לציין בתוך כך את הודו שבמהלך מאי תערוך את הבחירות לפרלמנט, בחירות בהן פוטנציאל הבוחרים הוא למעלה מ- 600 מיליון איש.

השנה אף צפויות בחירות גם בטאיוון, רוסיה, ארצות הברית, דרום אפריקה, מקסיקו ומדינות נוספות באפריקה. 

הפורום מציין בדו"ח, שנכתב על ידי למעלה מ- 1400 מומחים בניהול סיכונים גלובליים, כי מידע מוטעה (misinformation) והטעיה מכוונת (disinformation) שמקורם ב- AI הם הסיכון הגדול ביותר למדינות, ומיקם את סיכון זה לפני סיכונים שמקורם בשינויי אקלים, מלחמות וחולשות כלכליות אחרות.

להשלכות השימוש ב- AI יש פוטנציאל ליצירת קיטוב חברתי ולשינויים משמעותיים על  אוכלוסיות גדולות. 

בעשור האחרון אנו רואים כי תהליכי בחירות במדינות שונות מושפעים ממבצעי השפעה רשתיים, במסגרתם מופעלות דמויות פיקטיביות (אווטרים ובוטים), אתרים, ואמצעים נוספים, שתכליתם השפעה על התודעה הציבורית, הטעיית תוצאות הבחירות, ואף השפעה וחבלה בהן באופן ישיר.  

השימוש ההולך וגובר ב- AI ישפיע לא רק על מדינות ותהליכי בחירות אלא גם על חברות וארגונים, וצפוי שיגרום להם לבצע פעולות שגויות ברמה הטקטית והאסטרטגית. 

במבט צופה פני עתיד, מאזן הסיכונים לעשור הבא עובר לכיוון תנאי מזג אוויר קיצוניים ושינויים קריטיים בסדרי העולם הפוליטיים, כאשר שני שלישים מהנסקרים צופים שעולם חדש רב קוטבי או מקוטע יתגבש.

עשרת הסיכונים הגדולים ביותר לשנים 2025-2024 שצויינו על ידי כותבי הדו"ח הם: מידע מוטעה והטעיה מכוונת. תנאי מזג אוויר חריגים. קיטוב חברתי. אי יציבות בממד הסייבר. מלחמות בין מדינות. חוסר בהזדמנויות כלכליות. אינפלציה. הגירה שלא מרצון. שפל כלכלי. זיהום אוויר. 

מחברי הדו"ח ניסו גם לאפיין את הסיכונים הגדולים ביותר בעשור הקרוב (ולא רק בשנתיים הקרובות), והעריכו כי בעשור הקרוב הסיכונים המרכזיים יהיו תנאי מזג אוויר קשים, שינויים קריטיים במערכות כדור הארץ, אובדן המגוון הביולוגי, התמוטטות המערכת האקולוגית ומחסור במשאבי טבע. מידע מוטעה והטעיה מכוונת הם סיכונים בדגה נמוכה יותר. 

המלחמות בין אוקראינה ורוסיה ובין ישראל וחמאס היוו אף הן מרכיב בהערכת הסיכונים שבוצעה לשנתיים הקרובות על ידי דו"ח ה- WEF. 

חברות נדרשות לנהל משא ומתן ולבחון את שרשראות אספקה שלהן, שנעשו מורכבות יותר על ידי גיאופוליטיקה, שינויי אקלים ואיומי סייבר ממספר הולך וגדל של גורמים זדוניים. יידרש מיקוד בתהליך קבוע ומתמשך, על מנת לבנות חוסן ברמה הארגונית, המדינתית והבינלאומית - ושיתוף פעולה רב יותר בין המגזר הציבורי והפרטי – על מנת לנווט בנוף הסיכונים המתפתח במהירות, קובע הדו"ח. 

מחברי הדו"ח קראו למנהיגי העולם לפעול במשותף וליצור שיתופי פעולה על מנת להתמודד עם סיכונים אלו. 

הדו"ח פורסם בשעה שמנהיגים עולמיים צפויים להיפגש בשבוע הבא בדאבוס, שוויץ לפסגה השנתית של WEF, במהלכה הם ידונו בסוגיות גלובליות כולל הסכסוכים המתמשכים באירופה ובמזרח התיכון, הכלכלה והטכנולוגיה, תחת הכותרת של "בנייתאמון מחדש". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית