פרשנות | בלי תקיפת תשתיות החות׳ים - תעלת סואץ תמשיך להשאר סגורה

התעבורה הימית הוסטה מתעלת סואץ דה-פקטו | כוח התגובה האמריקאי אינו פתרון אפקטיבי ללא ביטול יכולות החות׳ים באופן מלא 

U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 1st Class Peter Burghart

מזה מספר שבועות תוקף ארגון המורדים החות'ים התימני אוניות סוחר באזור מצרי באב אל-מנדב ומונע מהן לעבור בתעלת סואץ. יותר מעשרים כלי שיט הותקפו עד כה, כאשר מספר חברות שיט, מהגדולות בעולם (כולל צים), החליטו להסיט את מסלול ההפלגתן מאסיה לאירופה למסע סובב אפריקה. 

החות'ים הצליחו בתקיפותיהם בחודש האחרון לשבש לא רק את הסחר לישראל, אלא גם לגרום לעולם להתמקד עוד יותר במלחמה בין ישראל וחמאס, על מנת להפעיל לחץ על ישראל להפסיק את הלחימה בחמאס.

עליית מחירים עולמית? 
כאמור, מספר חברות תובלה ימית גדולות, CMA CGM, Hapag-Lloyd, Maersk, MSC, צים, ו- BP, הודיעו שישנו את מסלולי הפלגתן, לא יעברו בים האדום, לא יעצרו לשטעון בישראל, ומסלולן החדש יעקוף את אפריקה, דרך טנזניה, ומשם אל האוקיינוס האטלנטי.

החלטת ענקיות התובלה הימית החלה כבר לגרום לעליית מחירים של המוצרים מאסיה והנפט ולעיכובים בשרשרת האספקה העולמית. נכון לכתיבת שורות אלו, ההשפעה עודנה מזערית, אך ככל שיעבור הזמן, אנו צפויים לראות עליית מחירים משמעותית יותר.

לשם הדוגמה, עלות יום הפלגה של אוניית סוחר ממוצעת היא כ- 60 עד 70 אלף דולר ליום. זמן ההפלגה המתארך בלמעלה משבועיים יגזור עלייה של למעלה ממיליון דולר בעלות התובלה.

מצרים היא אחת המדינות הצפויות להינזק בצורה המשמעותית ביותר משיבוש התנועה הימית במצרי באב אל-מנדב, ממנו עוברות האוניות אל ומתעלת סואץ. בתעלת סואץ עוברת כ- 12% מתנועת הסחר העולמית. 

תעלת סואץ היא אחד המקורות המשמעותיים להכנסות מט"ח עבור מצרים. בשנה האחרונה ההכנסה השנתית המצרית מתעלת סואץ הגיעה לשיא של 9.4 מיליארד דולר. מצרים, שעד כמה מקפידה שלא לפעול מול החות'ים, לא תוכל להישאר אדישה למצב זה לאורך זמן.

מלחמת חרבות הברזל
החות'ים תוקפים ספינות כחלק מהרצון שלהם להתערב בסכסוך החלו להתערב בלחימה בין ישראל וחמאס, כשהם משגרים טילים וכלי טיס בלתי מאויישים לעבר ישראל.

בשלהי נובמבר החל הארגון התימני להפעיל גם כוחות ימיים, כשהוא משתלט על אונייה להובלת רכבים המופעלת על ידי חברה יפנית, ה- Galaxy Leader, ותקיפת אוניות סוחר אחרות באמצעות טילים וכלי טיס בלתי מאויישים. 

ראשית כוונו הטילים כנגד אוניות לכאורה בבעלות ישראלית, אך מהר מאד הופנו התקיפות גם כנגד אוניות של חברות להן שיתוף פעולה עם ישראל.

כדוגמת תקיפת ה- Alanya וה- Palatium III שבבעלות חברת MSC, בעקבות הסכם שיתוף פעולה בין MSC לישראל, ותקיפות כנגד אוניות שבמהלך הפלגתן תוכננו עצירות שטעון בנמלי ישראל, כדוגמת התקיפה על ה- Strinda ב- 11 לדצמבר לה תוכננה עצירה בנמל אשדוד.

החות׳ים מקבלים תמיכה מאיראן. בשלהי דצמבר פרסם ה"וול סטריט ג'ורנל", כי אוניית ביון איראנית, המפליגה בים האדום, מסייעת לחות'ים בגילוי המטרות הימיות, זיהוי שלהן והחלטה על המטרות לתקיפה. 

על פי העיתון כלי שיט רבים המפליגים בים האדום ובאזור מצרי באב אל-מנדב, מכבים את מערכות הזיהוי האוטומטי שלהן על מנת שלא להתגלות על ידי החות'ים, להם על פי טענות העיתון אין מכ"מים חופיים לגילוי המטרות בים. 

אוניית הביון האיראנית, הנראית כאוניית סוחר לכל דבר, מאפשרת את גילוי המטרות בים והעברת המידע בזמן אמת לחות'ים. בניגוד לטענת העיתון, סביר להניח שהחות'ים מפעילים מערך גילוי חופי שנבנה עבורם במהלך 2020 על ידי חיזבאללה.

איראן גם משלימה את החות׳ים באוקיאנוס ההודי, על אותם נתיבי שיט. ב-23 לדצמבר הותקפה אוניית סוחר באוקיינוס ההודי, כ- 200 מייל ימי מערבית לחופיה של הודו (כ- 600 מייל מחופי איראן). 

האונייה שהותקפה דיווחה כי התקיפה בוצעה באמצעות כלי טיס בלתי מאוייש (כטב"מ). כל האצבעות הופנו מיד לחות'ים מתימן. אולם, הפנטגון פרסם כי מדובר בפעולה איראנית ישירה. 

כוח רב לאומי
בשל הפעולות של איראן והחות׳ים ועל מנת למנוע פגיעה בכלכלה העולמית, הקימה ארה״ב ב-18 לדצמבר כוח ימי רב-לאומי, אשר צפוי להגן על אוניות הסוחר הפועלות באזור. לכוח הימי, המכונה "שומרי השפע" הצטרפו קנדה, צרפת, איטליה, הולנד, נורבגיה, בחריין וספרד. בולטים בהעדרם מכוח המשימה החדש הן ישראל, סעודיה ומצרים.

הכוח הימי החדש יצטרף ככוח נפרד, לכוח משימה בינלאומי, CTF-151, הפועל באזור מפרץ עדן שמטרתו הגנה על אוניות הסוחר מפיראטיות. כוח המשימה הוקם ב- 2009 ופועל עד היום. בשנתיים האחרונות ברזיל המובילה את הכוח.

מטרתו של הכוח הימי הרב לאומי היא הגנה על כלי השיט במצרי באב אל-מנדב. אולם, נראה כי לאור החלטת חברות הספנות הגדולות לשנות את מסלול ההפלגה והאיומים מהחוף התימני, סביר להניח שהכוח יישאר יחסית מחוסר "עבודה" ואוניות המלחמה שלו תהיינה מאוימות על ידי טילי החות'ים.

אין מנוס מתקיפת החות׳ים
כל עוד נמשכת המלחמה בין ישראל וחמאס, ימשיכו החות'ים בביצוע התקיפות תוך ניסיון השפעה על המערכת הבינלאומית, על מנת לעצור את ישראל. חיל הים הישראלי העביר לאילת מספר כלי שיט, כולל את אחת מאוניות הסער 6, על מנת להגן על המרחב. 

יחד עם זאת, נראה שחיל הים הישראלי לא מגן על האוניות בנתיבי השיט והודעת צים באשר לשינוי נתיבי השיט של אוניותיה, מצביעה על כך שחברת צים אינה סומכת על חיל הים הישראלי ועל הכוח הרב לאומי שייגנו על נכסיה.

ריבוי התקיפות באזור, יחד עם המעורבות הגוברת והולכת של איראן בים האדום, גוזרים משמעות אחת - הצורך בנטרול הכוח הימי של החות'ים באמצעות תקיפת בסיסיו ותשתיותיו (שמיקומיהם מוכרים). כל עוד אלו לא יושמדו, ימשיך הארגון בתקיפות כנגד כלי שיט.

ככל שתוקדם תקיפה על ארגון החות'ים, כך ייפתחו מצרי הים האדום ויתאפשר סחר פתוח ובטוח. תקיפה כזו צריכה להתבצע על ידי ישראל יחד עם מצרים, סעודיה וארצות הברית, למרות ששלוש המדינות הללו מנסות למנוע הרחבה של המלחמה מעבר לגבולות עזה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית