יחידת הזיק של התותחים: חיסלה מאות מחבלים במהלך המלחמה

היחידה הראשונה שהוזנקה לשטח בשבעה באוקטובר הנורא היא ״זיק״ של חיל התותחנים, שפועלת מאז ללא הרף בשלוש גזרות וכבר הספיקה להרוג למעלה מ-500 מחבלי חמאס

תמונה: דובר צה״ל 

באחת התמונות שכבר הפכו לסמל מחדל השבעה באוקטובר, ניתן לראות את מחבלי חמאס פורצים את את גדר ההפרדה בין ישראל לעזה בעזרת דחפור פשוט וזורמים פנימה, אל הבסיסים ויישובי העוטף, באין מפריע. 

תמונת כלי הטיס המאויש מרחוק (כטמ״מ), שהשמיד את הדחפור מהאוויר, הפכה גם היא לסמל – הפעם של התעשתות כוחותינו ונטילת פיקוד על האירוע, בפעם הראשונה באותו יום נורא. 

הכטמ״מ ששיגר את הטיל הוא ה״זיק״, המופעל על ידי יחידה 5252 של חיל התותחנים שממוקמת בבסיס חיל האוויר בפלמחים. ביום הלחימה הראשון היו כטמ״מי הזיק הראשונים שהוזנקו לאזור עוטף עזה. 

הם שיגרו למעלה מ-100 חימושים, הרגו מחבלים רבים וסייעו בסיכול מתקפת הטרור על יישובים נוספים. היחידה עובדת בצמידות עם הכוחות הקרקעיים בתוך הרצועה, מדברת איתם ישירות בקשר, מספקת מודיעין בזמן אמת ומבצעת תקיפות בתיאום עימם ובשילובם. 

מאז תחילת המלחמה, חיסל ה״זיק״ למעלה מ-500 מחבלים – מספר שיא צה״לי של חיסולים מאומתים.

״זאת הפעם הראשונה באמת שהיחידה שלנו ממלאת את ייעודה", סא״ל א׳, מפקד יחידת ה״זיק״, בראיון שהעניק לשי לוי מאתר ״מאקו״ בחודש נובמבר. הוא ציין כי בימים אלה, היחידה פועלת מדי יום בשלושה מוקדים מרכזיים. 

״בצפון יש לנו מספר מוקדים, ולא סתם נסראללה בעצמו דיבר על הכטב"מים. מוקד שני זה במסגרת אוגדת איו"ש,  וכמובן בדרום, שם אנחנו עושים את הסיוע לאוגדה מתמרנת על פי חלוקה שעשינו בין הטייסות". 

כטמ״מ ה״זיק״ (הרמס 450, בשמו המסחרי), המיוצר ע״י חברת אלביט, יכול להגיע לגובה של 18,000 רגל ולשהות באוויר כעשרים שעות רצופות. ל״זיק״ מטען ייעודי (מטע״ד) במשקל של עד 150 ק״ג שיכול לכלול גם טילים ומערכות לאיסוף מודיעין וציון מטרות. 

ה״זיק״ קיים כבר למעלה מעשרים שנה בחיל התותחנים, במהלכן פעל בלבנון, סוריה, רצועת עזה וכן ביעדים נוספים ורחוקים יותר. 


כתבה זו פורסמה לראשונה בגיליון המלחמה המיוחד של ״תמיד תותחן״. הורידו את הגיליון המלא

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית