טור של עמיר רפפורט: איראן ומלחמת עולם

האיראנים עובדים מסביב לשעון | בלב טהרן הוצב שעון דיגיטאלי שמונה לאחור את הזמן עד להשמדתה של ישראל - רצוי להתייחס אליו ברצינות 


 

איראן לא שקטה על השמרים בשנים האחרונות. אפילו לא לרגע. כחלק ממאמצי ההתעצמות הבלתי פוסקים שלה יזמה תכנית לגיוס המוחות המבריקים ביותר באוניברסיטאות ברחבי המדינה לטובת פיתוח אמצעי לחימה וגופי הביטחון בכלל. 

לא רק תכנית הגרעין, שמתקדמת לפצצה. והתכנית הזאת נחלה הצלחה גדולה.

האיראנים עובדים מסביב לשעון. חלק מאמצעי הנשק שפיתחו, מצאו את עצמם לרצועת עזה, ועשו בנו שמות: מטענים תרמובאריים  ששרפו  בתים  במהירות, רחפנים עם חומר נפץ, מטענים שהוצמדו באמצעות  מגנט לשברים ולמכוניות, רחפנים מתאבדים או משגרי פצצות ועוד. 

ניתן להניח כי חלק מהאמל"ח הקטלני הזה הוסלק בתוך משלוחי סחורה תמימים לכאורה, שהגיעו לרצועת עזה דרך נמל אשדוד. השאר הוברח בדרך היבשה, תחנה סופית עזה. 

האירנים גם שיתפו את הארגונים העזתיים בידע הטקטי הרב שלהם, וערכו אימוניים למפקדים. על אדמת איראן.

לא רוצים לשרת בקבע 

גם למערכת הביטחון הישראלית יש תכניות למצוינות מדעית, בדיעבד, קשה לקלוט - בזמן שאיראן גייסה את משאביה הלאומיים להתעצמות שאינה פוסקת, ישראל, ככלל, עשתה כמעט הכל כדי להחליש את עצמה. במידה רבה גם את צבאה. זה לא רק השסע החברתי, שהועצם בשנה האחרונה, ועליו דובר כה רבות. 

בצה"ל הלכה וירדה איכות המשרתים בצבא הקבע, הן בגלל פיתויי המשכורות בהיי טק והן משום שמשרתי הקבע (ובאחרונה אפילו משרתי שב"כ ומוסד) הפכו לשק חבטות לאומי. 

ממערכונים לועגים בארץ נהדרת ועד טינופים בלתי פוסקים מצד פוליטיקאים. ומי ירצה לקשור את גורלו ולנהל קריירה בארגון לא מוערך, שגם לא משלם מי יודע מה (הרוב לא מגיעים לפנסיה). 

בשנים האחרונות התמודד צה"ל עם "משבר סרנים" שגרם למיטב הקצינים לעזוב לאזרחות בתום תקופת ההתחייבות הבסיסית שלהם לשירות קבע.

מלחמת איראן-ישראל

בחזרה לאיראן: יש סיבות טובות לראות את מתקפת 7 באוקטובר כחלק ממלחמת איראן-ישראל שהתחילה כבר לפני כמה שנים. 

כפי שנכתב בטור זה בשבוע שעבר, התמונה הגדולה רחבה אפילו יותר. המלחמה בעזה היא חלק מהתפתחות היסטוריה עצומה בהרבה, גלובלית, שקשורה גם למלחמה של רוסיה באוקראינה. 

הנשיא ג'ו ביידן התייחס בנאומו בשבוע שעבר להעברות נשק מקוריאה הצפונית לרוסיה, ולא בכדי. איראן, הפטרונית של החמאס וחיזבאללה, ואולי גם המפעילה שלהם, היא חלק מ"ציר הרשע" מודל 2023. 

ארצות הברית היא מרכז הציר הטוב, שאמור להיות מוביל. העובדה ששלחה לאיזור שתי נושאות מטוסים ושהנשיא ביידן, שר ההגנה, מזכיר המדינה ומפקד פיקוד המרכז של ארה"ב – כולם היו השבוע בישראל -  מוכיחה זאת. 

מלחמת ישראל – איראן לא התחילה בשמחת תורה. היא התנהלה מתחת לרדאר במשך שנים ארוכות, עד שיצאה מהצללים בשנתיים-שלוש האחרונות. 

במסגרתה, לפי פרסומים גלויים בארץ ובחו״ל, ישראל תקפה שוב ושוב מדעני גרעין איראניים, הפציצה מפעלים לייצור מל"טים על אדמת איראן, ותקפה משלוחי נשק איראניים על אדמת סוריה, עיראק, סודאן ואפילו לבנון. 

האירנים ניסו לבצע פיגועים כנגד יעדים ישראליים בחו"ל, שרובם המוחלט סוכלו, ביצעו תקיפת סייבר נגד מתקני המים של ישראל וניסו לשגר מל"טים לשטחנו. 

ניתן היה להעריך שהם יבשלו משהו קטלני מאוד, וכואב. דימוי החולשה של ישראל בעיני איראן והעולם הערבי, על פי ההערכות המוקדמות של אמ"ן שהועברו בשנה האחרונה לרוה"מ, ייתכן ותרם לעיתוי. 

כיוון שלא רק חמאס והג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני ממומנים, מחומשים ומאומנים על ידי איראן, אלא בראש ובראשונה חיזבאללה וייתכן כוחות נוספים, ייתכן שהמתקפה בנגד המערבי היא רק התחלה של משהו גדול הרבה יותר (שישראל מנסה לבלום).

נורמלזיציה

אחת המטרות הברורות של איראן, היא לבלום את הנורמלזיציה בין ערב הסעודית לישראל בחסות אמריקאית.

לפי ההתבטאויות של מנהיגי איראן השבוע, המעורבות של איראן בלחימה אכן עמוקה מאוד. 

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, אמר כי "לישראל נגרמה תבוסה וצבאית ומודיעינית בלתי ניתנת לתיקון". שר החוץ,  חוסיין אמיר עבדאללהיאן , אמר בהקשר לאירועים בצפון (ולא רק) כי "עוד גל הלם נמצא בדרך לישראל".

בכיכר פלשתין בלב טהרן הוצב בעשור שעבר שעון דיגיטאלי שמונה לאחור את הזמן עד להשמדתה של ישראל. בשעון הזה "הקציבו" לנו האיראנים 25 שנים. לפי ה"ספירה" הזאת נשארו עוד כ-16 שנים - עד 2040. 

עד עכשיו נהגו בישראל להתייחס למחויבות האיראנית להשמדת ישראל כלא יותר מקוריוז, אבל לאור מה שקרה בנגב המערבי והדהירה של איראן לגרעין - יש מקום להתייחס לנחישות האיראנית יותר ברצינות. 

במערכת הביטחון לא רוצים אפילו לחשוב על האפשרות שהיינו נקלעים למערכה הגדולה הנוכחית, כאשר לאיראן כבר יש פצצת גרעין רשמית כמשקל נגד אל מול ה"מטריה" שאנחנו מקבלים מארה"ב.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית