האתגר: חידוש מערכי הדאטה סנטר

העולם עומד בפני שדרוג ומודרניזציה של דאטה סנטרים והתאמתם לצרכים ולאתגרים של עידן הדיגיטל, והסקטור הצבאי אינו יוצא דופן

תמונה באדיבות שניידר אלקטריק

צה"ל, בדומה לצבאות נוספים במערב, צועד בדרך של יישום טרנספורמציה דיגיטלית. הדיגיטיזציה תגביר את האפקטיביות המבצעית של הצבא, ותשדרג את היכולת לנהל את האספקטים המנהלתיים שלו. אלא שטרנספורמציה דיגיטלית תלויה בשדרוג ומודרניזציה תחום הדאטה סנטר (Data Center).

"דאטה סנטר מתכננים ל-10 שנים, ואפשר למתוח את השימוש בו ל-15 שנים. בהיבט הזה אנו רואים כיום בשלות לביצוע תהליכי חידוש ומודרניזציה של חוות השרתים", מציין איתן אלי, מנהל פעילות APC בשניידר אלקטריק ישראל (Schneider Electric), יצרנית גלובאלית של תשתיות חומרה ותוכנה לעולמות הדאטה סנטר.

אלי מציין כי "דאטה סנטר מודרני הוא דאטה סנטר אג'ילי, גמיש, יעיל וחסכוני. הערכים הללו מתורגמים בצורה חד-חד ערכית ליכולות מבצעיות, בין אם יכולות שכבר קיימות היום, או פיתוח יכולות הדיגיטל של המחר".

[איתן אלי, מנהל פעילות APC בשניידר אלקטריק ישראל | צילום: דני שביט]

מהם היתרונות המרכזיים שמעניק דאטה סנטר מודרני?

קיימות ורגולציה – לכאורה מדובר על נושא שאין לצבא עניין בו, אך זו רק מראית עין בלבד. הצבא, כמו שאר משרדי הממשלה והארגונים הגדולים במדינה, כפוף לרגולציות שונות, כולל כאלו הנהוגות גם בתחומים של איכות סביבה.

כך לדוגמא, אם באירופה קיים איסור של שימוש בגזים מזהמים הנהוגים לשימוש בצ'ילרים, ואלו מוחלפים בגזים בעלי מקדם זיהום נמוך יותר - אזי הרגולציה הזו תנחת בסופו של דבר גם בישראל ותיאכף גם על הצ'ילרים בהם נעשה שימוש בדאטה סנטר הצבאי.

בדאטה סנטר המודרני, ובפרט בתשתיות המפותחות בחברה אירופאית מתקדמת דוגמת שניידר אלקטריק, קיים כבר שילוב של הסטנדרטים והרגולציות הללו ישירות במוצרים עצמם, והם בעלי תאימות הן לרגולציה הנוכחית – והן לרגולציות עתידיות.

חיסכון כספי משמעותי

אחד האתגרים הגדולים בכול ארגון גדול הוא הפחתת העלויות השוטפות (OPEX) והפנייתם לטובת התעצמות והשקעות (CAPEX). מערך הדאטה סנטרים בצבא, כמו גם באזרחות, הינו זולל אנרגיה, והוצאות החשמל בגינו הינן משמעותיות ומגיעות לסדרי גודל של מיליוני שקלים רבים.

התייעלות אנרגטית יכולה לגרום לכך שיתאפשר להפנות משאבים מתשלומי החשמל (OPEX) לטובת השקעות בהתעצמות וחדשנות טכנולוגית (CAPEX). דרך התייעלות אנרגטית של מתקני הדאטה סנטר יתאפשר ליחידות הטכנולוגיה בצבא להסב משאבים מהפעילות השוטפת לכיוון של עליונות טכנולוגית.

הארכיטקטורה של הדאטה סנטר המודרני מיועדת לאפשר חיסכון אנרגטי משמעותי של המתקן כולו – ובפרט של ציוד המיזוג שלו. הפיתוחים של שניידר אלקטריק לעולמות הללו הם רבים מספור וכוללים חידושים שיאפשרו חסכון בצריכת החשמל בשיעור של 20 עד 30 אחוזים לכול מתקן דאטה סנטר. מדובר כאן על חיסכון פוטנציאלי של עלויות בהיקף של מיליוני שקלים.

חיסכון בשטח רצפה

עוד נדבך של הדאטה סנטר המודרני הוא החיסכון אותו הוא מציע בתחום חשוב נוסף, והוא שטח הרצפה של הדאטה סנטר. אחד החסמים הגדולים לטרנספורמציה דיגיטלית בעולמות הצבאיים הוא הצורך להגדיל בצורה מהירה יחסית את שטחי חוות השרתים, אלא שתוספת כזו מצריכה בינוי ייעודי, כולל הקצאה של תקציבים, תכנון וביצוע ארוכים, שיכולים להימשך אף שנים.

[מתקן תצוגת פתרונות הדאטה סנטר של APC מבית שניידר אלקטריק | צילום: ג'רלדין רוסנטל]

הדאטה סנטר המודרני מציע גם בתחום הזה מגוון של פיתוחים שמביאים למצב בו מתאפשר לפנות שטח רצפה קריטי, ובשטח אשר נחסך - להכניס תשתיות שרתים המשמשות מערכות דיגיטל מבצעיות נוספות. כך לדוגמא, אם בעבר ארון שרתים היה בעל קיבולת של 2-3 קילוואט, הרי שארונות השרתים כיום הינם בעלי קיבולת של 20 קילוואט ואף למעלה מכך.

המשמעות הינה שמערכות שדרשו בעבר 4-5 ארונות שרתים, הרי שכיום יידרש להן ארון שרתים אחד בלבד. זהו חיסכון אדיר בשטח רצפה יקר בחוות השרתים. אבל החיסכון אינו רק בגודל ארונות השרתים. גם הטכנולוגיות של כול הציוד ההיקפי בדאטה סנטר קטנו והיכולות שלהם השתפרו, כך לדוגמא: הצ'ילרים, מערכות האל-פסק ועוד.

בדאטה סנטר המודרני כול המערכות האלו, ואחרות בנוסף להן, מציעות אפשרות לתכנון מחדש ופינוי של שטחים יקרי ערך. חיסכון נוסף מתאפשר בזכות השימוש ביכולות התכנון והסימולציה של הדאטה סנטר המתאפשרות בזכות מערכת ה-DCIM. יש לציין כי בכול העולמות האלה קיים לשניידר אלקטריק יש יתרון איכותי בולט.

רציפות תפעולית

הדאטה סנטר המודרני הוא הרכיב התשתיתי של הטרנספורמציה הדיגיטלית, וככזה הוא חייב לפעול בצורה רציפה, מסביב לשעון, ללא תקלות, וללא הפרעות. זה נכון במיוחד במערכות הצבאיות, שחייבות לספק מענה מבצעי ומנהלתי רציף. ללא רציפות לא יוכלו מפקדי הצבא להסתמך על קונספט הצבא הדיגיטלי, והאפקטיביות של הצבא תפגע.

אם בדאטה סנטר הוותיק יכולות הניטור והבקרה על המתקן היו חלקיות בלבד, הרי שגם בעולמות האלו חלה התפתחות טכנולוגית משמעותית, ומערכות הניטור של הדאטה סנטר המודרני הן בעצמן דיגיטליות, ומספקות תובנות אל תוך הליבה של המתקן והמערכות שלו.

הדיגיטיזציה של הדאטה סנטר המודרני מאפשרת לאתר תקלות בצורה פרואקטיבית, עוד לפני שאלו מתרחשות, ולהימנע מתקלות או דאון טיים (downtime) של המתקן. גם בעולמות האלה מציעה שניידר אלקטריק מערכות מבוססות תוכנה המצויות בקו הראשון של הטכנולוגיה העולמית, ומשדרגות את היכולות של צוותי הדאטה סנטר ומפקדיהם לספק מתקן פעיל וזמין, בשגרה ובחירום, ביום ובלילה.

איתן אלי, מנהל פעילות APC בשניידר אלקטריק ישראל, מסכם: "שניידר אלקטריק מביאה ניסיון עמוק ועשיר לכול התחומים של הדאטה סנטר. המערכות שלנו יתאימו לצרכים של הצבא היום, ולצרכים שלו גם בעתיד. הצוות שלנו המקומי מצוי ברמת המקצועיות הגבוהה ביותר, והוא יספק מעטפת לכול הצרכים והדרישות של הלקוח הצבאי, הן מהבחינה העסקית והן מהבחינה הטכנולוגית.

״לזה יש גם להוסיף את האקוסיסטם שלנו של אינטגרטורים, שהוא מהגדולים והמפותחים בשוק הישראלי לתחום הדאטה סנטר, ואשר מביא איתו יכולות ביצוע מרשימות. כול אלה מובילים למסקנה אחת – שניידר אלקטריק הינה שותף אמין ובעל ניסיון, שיכול לסייע בכול שלבי החיים של הפרויקט – משלב התכנון, הרכש, הביצוע, התמיכה והשירות".

שניידר אלקטריק הקימה במטה החברה בקדימה-צורן מתחם תצוגה ייעודי של טכנולוגיות הדאטה סנטר. המתקן מדמה דאטה סנטר מודרני הפועל בתנאי אמת המצויד בטכנולוגיות המתקדמות ביותר לתחום, דוגמת: מערכות לניהול וניטור הדאטה סנטר, בקרת מבנה, אספקת חשמל, אל-פסק, לוחות חשמל, ארונות שרתים, מערכות קירור, אביזרי כבילה ופתרונות תאורה.

לפרטים נוספים אודות פתרונות הדאטה סנטר של שניידר אלקטריק, או לתיאום ביקור בחדר התצוגה הייעודי – נא להשאיר פרטים בלינק המצורף - https://www.se.com/il/he/work/support/customer-care/contact-schneider-electric.jsp

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית