אלכימיה - חדשנות להשתנות

ספר זה נכתב כחלק מתפישה הוליסטית להובלת מצויינות בהטמעת חדשנות בתוך צה"ל ומערכת הביטחון. הספר נועד להוות את 'גוף הידע' בתחום החדשנות הביטחונית המעשית, על בסיס תהליכי מחקר ועיבוד מעמיקים ומתמשכים

תמונה: אתר צה״ל 

דברי הרמטכ״ל היוצא, רא״ל (במיל׳) אביב כוכבי, על הספר. "יצירה וחדשנות מחייבות עבודה שיטתית, ובמקרים רבים גם 'עבודה-אפורה'. אבל האפור הזה הופך בשלב מסויים לכסף, והכסף הזה הופך בשלב מסויים למטאלי (כמעשה אלכימיה), והתהליכים הללו מחייבים בצה"ל שיפור והאצה.

״צה"ל הוא צבא שיודע להשתנות; האמת הוא אחד הצבאות שמשתנים בקצב המהיר ביותר, ועדיין אנחנו מאוד ביקורתיים כלפי עצמנו ורוצים להשתנות בקצב הרבה יותר מהר. כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים כמה שיותר אנשים, שקודם כל יש להם לגיטימציה, לחשוב אחרת, להציע אחרת, לשנות ולהשתנות. אבל גם זה לא מספיק.

״צריך גם לדעת לייצר את הצורות את הפורמציות, את המבנים הארגוניים שבאמצעותם נשתנה באופן מוסדי וארגוני. אני לא רק מקווה אני בטוח שהמכללה והלימודים בתחום יעשירו, יאיצו, ובעצם יהיו בפני עצמם סוג של אקסלרטור לתרבות הזאת, שאנחנו עומלים להנחיל ולפתח בצה"ל.

״חדשנות זה לא רק עניין של רעיונות. בתי הקברות מלאים ברעיונות מעולים. חדשנות לעולם קשורה ליכולת לבצע, לממש, להטמיע ולשמר את הרעיונות האלה שיהפכו להיות דבר ממשי. אנחנו פרקטיקנים, אנחנו לא תאורטיקנים. ולכן אמרתי בפתח דברי, גם המכללה עצמה צריכה לבוא מרעיון למעשה, ואני מקווה שהיא תהיה מקום שינביט הרבה מאוד רעיונות, שיתורגמו למעשים שיהפכו את צה"ל לצבא יותר טוב.

״'יותר טוב' פירושו 'יותר אפקטיבי', ויותר אפקטיבי כולל את היכולת להשתנות בקצב שמותאם לנסיבות שמשתנות, בסביבה העויינת והמורכבת שלנו.״

הספר ניתן להורדה בחינם בקישור הזה באתר צה״ל.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית