חיל הים משדרג את מערכות השו"ב

שדרוג מערכת השו"ב של חיל הים נולד כצורך מבצעי | עיקרו - בניית תמונה ימית ואווירית בטווחים רחוקים מהחוף

תמונה: דובר צה״ל 

לאחר כארבע שנות פיתוח הוכרזה מבצעיות מערכת השו"ב (שליטה ובקרה) החדשה של חיל הים. לאחר תהליך בחינה ארוך בסימולטור היבשתי של חיל הים וביצוע בחינות נמל (HAT), ביצוע בחינות ים (SAT) בשתי אוניות מדגם סער 6, הוכרזה מבצעיות המערכת.

שדרוג מערכת השו"ב של חיל הים נולד כצורך מבצעי שעיקרו בניית תמונה ימית ותמונה אווירית בטווחים רחוקים מהחוף, הגנה על המים הכלכליים, והפעלת מערכות ההגנה האווירית של חיל הים, שנועדו להגן על אסדות הגז והמתקנים האסטרטגיים של ישראל לאורך החוף. 

חיל הים מתחיל בימים אלו בתהליך שדרוג הגרסאות של כלל יחידות החיל, ספינות נוספות, כלי שיט אחרים ומרכזי השליטה בחוף. 

מערכות השו"ב, אשר חיל הים מפעילן מראשית שנות התשעים, מהוות מכפיל כוח והפעלתן על ידי כלל הכוחות היא יכולת מבצעית מרכזית, המאפשרת לחיל הים לבנות תמונת עולם מורכבת מאד, רבת מטרות, בטווחים רחוקים מאד מהחוף ובכל הממדים – מעל המים, מתחת למים, באוויר וביבשה. 

בניית התמונה הימית בכל זירות הפעולה של חיל הים – בים התיכון ובים האדום, מאפשרת שילוביות מערכתית, בה לכלל הכוחות הפועלים בים ובאוויר קיימת תמונה אחודה ומסונכרנת המאפשרת גילוי, סיווג וזיהוי מטרות. לבניית התמונה הימית תורמים מערך הגילוי החופי, הדבורות וכלי הבט"ש האחרים, ספינות הטילים, הצוללות, כלי הטיס של חיל הים וגם מקורות מודיעין אחרים.

כחלק ממערך השו"ב של חיל הים נבנית גם תמונה אווירית, המאפשרת לחיל הים יחד עם חיל האוויר, לגלות, לזהות וליירט איומים אוויריים, כדוגמת כלי טיס לא מאויישים, מטוסים נושאי חימוש וטילים. 

התפיסה היא שכל פלטפורמה בונה לעצמה את תמונת העולם בהתבסס על הסנסורים שלה, משתפת את התמונה עם מרכזי השליטה והפלטפורמות של החיל, ויחד נבנית תמונה בה כולם שותפים ומשתתפים. 

בניית התמונה הימית והאווירית היא מורכבת מאד, שכן בזירה הימית יש ערב רב של מטרות, שהגילוי, הסיווג והזיהוי שלהן מורכב. תהליכים אלו מבוצעים עם לא מעט סנסורים ומערכות לחימה, אשר נדרש להתך את המידע מהם וביניהם, לעבדו, לבנות מסד נתונים אחוד ולשדרו בזמן אמת לכל הכלים של חיל הים. תהליכים אלו דורשים כושר עיבוד גבוה מאד. 

אחד האתגרים הנוספים במערכת, שלה ממשקים רבים וצרכנים רבים, הוא ללא ספק אבטחת המידע שלה, עליה שם חיל הים דגש רב. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית