גרמניה: נעצר סוכן ביון בכיר שריגל לטובת רוסיה

הבכיר שירת ביחידת הקומינט (מודיעין תקשורתי) של הארגון | השירות הגרמני, שהבין שהסוכן פועל עבור הרוסים, הפעיל אותו משך זמן מה כסוכן כפול, והעביר באמצעותו לרוסים מידע מוטעה

Dr. Bruno Kahl | President of the Bundesnachrichtendienst since 2016 | bnd.bund.de

העיתון הגרמני רויטרס פרסם, כי בחודש האחרון, בעקבות ידיעה שהתקבלה משירות מודיעין זר, עצר שירות המודיעין הגרמנית, ה- BND, חשוד שהעביר סודות רגישים לידי הגרמנים. לא ידוע מיהו ארגון המודיעין הזר שסייע לגרמנים בתפיסת הסוכן הרוסי. 

החשוד, המכונה קרסטן ל', נעצר בגין בגידה לאחר חיפוש שנעשה בביתו ובמשרדו. זהותו האמיתית של קרסטן לא נחשפה עד כה, שכן הוא בכיר ב- BND, ששירת ביחידת הקומינט (מודיעין תקשורתי) של הארגון.

יחד עם קרסטן נעצר בביתו אדם נוסף, שגם הוא ככל הנראה עובד ב- BND. עם מעצרם ניסוי השניים להכחיש כל מעורבות בנושא. ככל הנראה, השירות הגרמני, שהבין שקרסטן פועל עבור הרוסים, הפעיל את קרסטן משך זמן מה כסוכן כפול, והעביר באמצעותו לרוסים מידע מוטעה. 

מאז המלחמה באוקראינה החלה ה- BND בהגברת מאמציו בסיכול פעולות ריגול רוסיות, כשהשיא לכך היה באפריל 2022, כאשר גרמניה סילקה משטחה 40 דיפלומטים רוסים, שנחשדו בריגול כנגדה.

השגרירות הרוסית בגרמניה סרבה להתייחס. גם נציגי הממשל הגרמני סירבו להגיב ואמרו לרויטרס, כי אין בכוונתם להעביר מידע לתקשורת, אשר יכול לסייע לרוסים. 

בעקבות הפרשיה, ראש אגף סיכול הריגול ב- BND, תומס הלדנוונג, הזהיר כי גרמניה הפכה ליעד איסוף מרכזי של הרוסים, בעיקר מאז המלחמה באוקראינה והתנגדותה של גרמניה למהלכים המלחמתיים הרוסים. כחלק ממאמצי הסיכול, הערימה גרמניה קשיים במתן ויזות לאזרחים רוסים. 

הלדנוונג העריך גם כי מספר תקיפות הסייבר על גרמניה יתעצם וילך, כולל התגברות של מבצעי ההשפעה הרוסים במדיה החברתית, השפעה על מערכות בחירות במדינה, והשפעה על תהליכי קבלת החלטות פוליטיות ומדיניות. 

באותו שבוע בו נתפסו שני הסוכנים הגרמנים, נתפסו בפולין אזרח בלרוסי ואזרח רוסי, בחשד שהם פועלים עבור המודיעין הצבאי הרוסי, ה- GRU. הרוסי והבלרוסי פעלו בפולין תחת כיסוי של טיול עסקי, ואספו מידע על הצבא הפולני, מוכנות הצבא, פריסת הצבא הפולני לאורך הגבול ופעולות של הממשלה הפולנית בנושא המהגרים במדינה.

שני העצורים עבדו ולמדו בפולין שנים רבות, אך חזרו לחיות ברוסיה ובבלרוס. שני העצורים צפויים לעמוד למשפט ובפניהם צפוי עונש של 15 שנות מאסר. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית