דיון תקשורתי: האם אוקראינה מוכרת נשק מתרומות שהיא מקבלת למדינות אפריקה?

כמות הנשק המערבי שזורמת לאוקראינה מעלה שאלות בשיח הציבורי ברשת האינטרנט בעולם בהקשר לסבירות מכירת חלק מנשק זה מחוץ לגבולות אוקראינה

https://www.atlanticcouncil.org/blogs/new-atlanticist/russian-war-report-forged-document-claims-ukraine-is-selling-surplus-weapons-to-african-countries/

ערוץ הטלוויזיה AGORA-VOX הצרפתי, ערך ראיון ב- 27 לדצמבר 2022 עם פייר דה-גול, נכדו של שארל דה-גול, ומי שנחשב כיועץ אסטרטגי ופיננסי.

דה-גול, הנחשב כתומך נלהב של פוטין, ומי שקורא משך שנים רבות לחיזוק היחסים בין צרפת ורוסיה, הביע ביקורת נוקבת על התקשורת המערבית, אשר אינה מסקרת כראוי את המלחמה באוקראינה, ומציגה באור חיובי את הצד האוקראיני בלבד, כשהיא מנטרלת לחלוטין את השיח הפרו-רוסי. 

דה-גול סיפר כי הממשלה האוקראינית פרסמה לאחרונה קטלוג, המציע בלמעלה מאלף דפיו, מגוון רחב מאד של אמצעי לחימה, נשק, טילים, תחמושת ועוד למדינות בדרום אמריקה, אפריקה ובאסיה. לדבריו, הממשלה האוקראינית מוכרת למדינות אחרות, בעיקר באפריקה, למעלה ממחצית מאמצעי הלחימה המגיעים אליה כתרומה לטובת המלחמה ברוסים.

דה-גול, המצביע על אוקראינה כאחת המדינות המושחתות ביותר על פני הגלובוס, מתריע כי הפעילות האוקראינית תוביל לגידול בטרור העולמי. לדברי דה-גול זוהי הערכה של ארגון הביון הצרפתי, ה- DGSE. 

דה-גול התבסס על מסמך שפורסם בערוץ טלגרם (המקושר לקרמלין) באפריל 2022, בו נכתב כי אוקראינה מוכרת נשק קל וכבד למדינות אפריקאיות, לרבות טנקים, רכבים משוריינים, מקלעים, רימונים, רובים, שכפ"צים ועוד. המסמך נושא את לוגו משרד ההגנה האוקראיני.

נכתב בו כי הוא נכתב במענה לדרישת אחד חברי הפרלמנט. הנשק, על פי המסמך האוקראיני, נמכר באמצעות חברת NVK Techimpex ללקוחות. 

מכון מחקר אמריקאי: המסמך מזוייף

לטענת מכון מחקר אמריקאי, המסמך שפורסם מזוייף, שכן חתימת שר ההגנה האוקראיני אינה חתימתו המקורית. בנוסף, במסמך מצויין כי משרד ההגנה מוכן לפעול בשיתוף פעולה מלא עם רשות הבקרה האוקראינית, רשות שתפקידה לבקר את פעולות הממשלה ולמנוע שחיתות ציבורית.

אך רשות זו נסגרה על ידי הנשיא זלנסקי עם כניסתו לתפקיד. אגב כך, עם כניסתו לתפקיד של זלנסקי, התריעו באופן גלוי, גורמים רשמיים ב- FBI, על קשריו של זלנסקי עם אוליגרכים (כך למשל חקר ה- FBI את האוליגרך Ihor Kolomoisky וקשריו עם זלנסקי, בגין הלבנות הון, הונאות, חיסולים ומימון קבוצות ניאו-נאציות באוקראינה. Kolomoisky נחקר אף על קשריו העסקיים עם הילרי קלינטון ובכירים אמריקאיים נוספים). 

מכון המחקר האמריקאי, atlanticcouncil, שבדק את האותנטיות של המסמך, הביא עוד דוגמה לשגיאת כתיב באוקראינית, המצביעה על כך שייתכן שהכותב היה רוסי. 

ערוץ הטוויטר שפרסם את המסמך הציג שתי תמונות, האחת של חייל מאנגולה מ- 1988 והשנייה של טרוריסט ג'יהאד אפריקאי, ובאמצעותן כתב שבעוד שחיילים אוקראינים מתים בגלל חוסר בנשק ותחמושת, פקידי משרד ההגנה האוקראיני מוכרים נשק ולתחמושת על מנת לצבור הון אישי. 

קשה להתעלם מממצאי מכון המחקר האמריקאי באשר לאמיתות המסמך, לרבות כאשר מתייחסים לערוץ ממנו הוא מגיע. יחד עם זאת, קשה גם שלא לחבר את המסמך לשמועות הרבות המגיעות מאוקראינה אודות השחיתות הגדולה תוך כדי מלחמה, והפשיעה הגוברת.

כשחבורות פושעים מקומיות מסתובבות ברחובות עם נשק שהגיע לאוקראינה ממדינות אירופה וארה"ב (או שנלקח שלל מהרוסים), משתלטות על העסקים וגובות דמי חסות. באוקראינה, כנראה, הכל יכול להיות. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית