משחקי ריגול: סוכן שב״כ בריטי עלה לצמרת ארגון ה-IRA - ועשה זאת עם כרטיסי משחקים וטיסות יוקרתיות

סוכן של שירות הביטחון הכללי הבריטי, ה- MI-5, הצליח לחדור לשורות ארגון הטרור האירי, ה- IRA, כשהוא מחלק לראשי הארגון כרטיסים למשחקי כדורגל וחופשות פאר בספרד

https://www.dailymail.co.uk/news/article-11580985/MI5-agent-lured-New-IRA-leaders-tickets-Celtic-games-luxury-Spanish-holidays.html?ito=amp_twitter_share-top

סוכן השב״כ הבריטי (MI5), שזהותו התגלתה בבית המשפט הבריטי, בשם דניס מקפאדן, הצליח לחדור להנהגת ה-IRA ולסכל תוכניות שלהם לביצוע פיגועי טרור והתארגנויות טרור אחרות, במסגרת מבצע המכונה "מבצע ערב". הסוכן הצליח להפליל עשרה מבכירי ארגון הטרור. 

ה-IRA שהוקם מחדש בשנים האחרונות הוגדר על ידי ה-MI5 כארגון הטרור הימני המסוכן והאלים ביותר בבריטניה. הארגון הוציא כבר לפועל פיגועי טרור, כדוגמת רצח העיתונאית ליירה מקקיי, כשהיא מסקרת את ההתפרעויות בעיר דריי ב- 2019. 

טיסות ומסעדות פאר

מקפאדן מימן לאחד מראשי הארגון, קווין מארפי בן ה-50, ולאשתו שלוש חופשות בספרד, כשהוא מצטרף אליו על מנת לחזק את החיבור האישי שביניהם ולהוציא ממארפי מידע רגיש. מקפאדן מימן בחופשות אלו את הטיסות, וילות יוקרתיות ומסעדות יוקרה. 

מקפאדן מימן לבכירים אחרים בארגון טיסות ופגישות בבריסל ובביירות. הסוכן הצטרף לפגישות אלו בהם היו פעילי חיזבאללה וארגונים פלסטינים, שניסו לקדם ב- 2009 שחרורם של אסירים פלסטינים ודרכי פעולה נגד ישראל. 

מקפאדן בן ה- 54 ואשתו קריסטין בת ה- 38, פעלו יחד משך למעלה מ- 15 שנים, תחת כיסוי מקצועי של עיסוק בפיקוח בטיחותי על מלונות ברחבי העולם, עיסוק הדורש נסיעות תכופות. במהלך השנים הוא החליף את סיפור הכיסוי שלו. 

כשהחל לפעול סיפר למכריו שהוא חייל לשעבר ובעל בר, לחלקם סיפר שהוא טייס, כשהוא מנסה לחדור לשורות סניף ה- IRA בעיר שיין פאיין. אך הפעילים המקומיים חשדו בו והוא נאלץ להפעיל חבר אישי, פעיל לשעבר ב- IRA שישב בכלא הבריטי, שהמליץ עליו ובכך הוא הצליח לעורר את אמונם של הפעילים. 

ארגון קש

ב-2014 ייסד את ארגון Justice Watch Ireland, שקידם פעילות משפטית של אי צדק באירלנד כנגד בריטניה. הארגון שימש את מקפאדן לפעילותו החשאית ולהגברת האמון עם ראשי ה-IRA וארגוני טרור אחרים הפועלים בבריטניה ובעיקר באירלנד.

ארגון זה סייע בידי מקפאדן לחדור באופן עמוק יותר אל שורות ה- IRA והוא מונה ב- 2016 כאחראי על התקציבים של הארגון. 

במרץ 2020 עבר להתגורר בשכונה יוקרתית, וביתו, שם נבנה בר חיצוני, הפך להיות מקום המפגש של הנהגת הארגון במהלך הקורונה, כשהתנועה הייתה מוגבלת בבריטניה. בהמשך שכר דירות דרך אתר AirBnB, שם התקיימו פגישות הבכירים.

מקפאדן סיפק מידע מפגישות אלו אודות העברות ורכש אמצעי לחימה, חומרי נפץ, רקטות ונשק, והעברות כספים לארגון מאוליגרכים רוסים ומארגוני טרור פליסטנים. מקפאדן חשף אף כוונה לתקיפה של בסיס צבאי אמריקאי בבריטניה. 

באוגוסט 2020 הובילה פעילותו לתפיסתם של תשעה פעילים מהזרוע הצבאית של הארגון ופעיל פלסטיני נוסף. מספר ימים טרם מעצר התשעה, נעלם מקפאדן מביתו יחד עם משפחתו. אחד משכניו סיפר שבבית המשפחה הופיע רכב SUV שחור ולא מזוהה ואסף את כל החפצים שנותרו בו, כולל רהיטים ומחשבים.

השגיו המודיעינים של מקפאדן הם רבים ובמהלך השנים הוא הצליח לזהות מנהיגים של ארגוני טרור (ולהביא אף דגימות DNA שלהם), לרבות את ראש ארגון ה- IRA החדש ולמנוע פעולות טרור רבות כנגד בריטניה. מקפאדן ומשפחתו עברו לחיות במקום לא ידוע תחת זהות בדויה, כשהם מוגנים על ידי התוכנית להגנת עדים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית