שוויץ לא מכירה בחיזבאללה כארגון טרור

ההחלטה מתבססת על מחקר שארך שנתיים ומסקנתו: האיום הביטחוני של חיזבאללה לשוויץ נמוך מאד – פוליטית, כלכלית וביטחונית

Parlamentsdienste 3003 Bern | Bundesplatz, Eisbahn © 2009 Béatrice Devènes

בחודש האחרון, ולאחר מחקר עומק שנמשך כשנתיים, הכריזה שוויץ כי היא אינה רואה בחיזבאללה כארגון טרור ופעולותיו אינן פעילויות טרור.

הדוח נכתב עבור הממשלה בשוויץ, כחלק מהתהליך קבלת החלטות מסודר ובעקבות לחץ גרמני וישראלי שהחל בשנת 2020, להגדיר את ארגון חיזבאללה כארגון טרור, כפי שעשתה גרמניה באותה שנה. 

הדוח נכתב עבור גורמים ממשלתיים (המועצה הדמוקרטית השוויצרית), בעידוד מפלגת הנוצרים הדמוקרטים, ופורסם על ידי רשת הטלוויזיה המקומית Swiss Info. 

על פי הפרסום, הארגון הרצחני אינו פועל כנגד הסקטור הפיננסי במדינה, אינו עוסק בגיוס כספי טרור במדינה ואינו מחזיק בה בכספי טרור, על מנת לתמוך בזרוע הצבאית שלו. 

הדוח סקר את ההיסטוריה של ארגון הטרור הלבנוני, את תהליך הקמתו, הרקע הפוליטי, הדתי והצבאי שלו. הדוח אף הצביע על נוכחות של אנשי חיזבאללה במדינה, תיאר כי לא נמצאו עדויות לקשרים אפשריים, פוליטיים או משפחתיים, של אותם אנשים עם הארגון בלבנון. 

מעבר לכך, הדוח מתאר כי במדינה פועלים רק מספר מצומצם של מרכזים דתיים, המקושרים לחיזבאללה, והם עוסקים רק באיסוף תרומות לשם הפעלתם השוטפת. במרכזים אלו לא מגוייסים על פי הדוח מתנדבים חדשים לארגון והרטורקיה, והדרשות בהם מופנים רק כנגד ישראל. שזה בסדר. 

המחקר קבע כי האיום הביטחוני של חיזבאללה לשוויץ הוא נמוך מאד – פוליטית, כלכלית וביטחונית, וסביר מאד יהיה להניח שחיזבאללה לא יבחר בשוויץ כמרכז הפעלה מבצעי שלו. 

מצד שני קובע המחקר המפורט, כי במידה והמדינה תחליט להטיל סנקציות על ארגון חיזבאללה, צפוי הדבר לפגוע בתדמיתה של המדינה כמדינה הומניטרית ושוחרת שלום, בדגש על הפעילות והתרומות של שוויץ בלבנון. ויותר מכך, הצדיק הדוח את פעילותו הצבאית של הארגון בדרום לבנון, והתנגדותו לישראל. 

למרות הסנקציות שהטיל האיחוד האירופאי על הזרוע הצבאית של חיזבאללה בשל פעילויות הטרור שהיא מבצעת, החליטה שוויץ שאין ראיות לכך שהזרוע הצבאית של חיזבאללה היא ארגון טרור, והחליט שלא להוציאו מחוץ לחוק. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית