ארה״ב מגדילה את הלחץ על נתיבי הסחר הימיים של איראן - תכניס לפעילות מבצעית למעלה מ- 100 כלי שיט בלתי מאויישים

כלי השיט הלא מאויישים האמריקאים יופעלו על ידי כוח המשימה TF-52, שהינו חלק מהצי החמישי | המטרה: סיורים שגרתיים ומשימות איסוף מודיעין

Photo by Petty Officer 1st Class Brian Brooks

כוח המשימה האמריקאי במפרץ הפרסי צפוי להכניס לפעילות מבצעית למעלה מ- 100 כלי שיט בלתי מאויישים. 

על הפעלת הכלים הלא מאויישים הכריז הגנרל מיכאל קורילה, מפקד פיקוד המרכז האמריקאי (CENTCOM) בכנס שהתקיים בבאחריין, ימים מספר לאחר שאיראן תקפה אוניית סוחר בבעלות ישראלית במפרץ עומאן. תקיפה זו בוצעה על ידי כלי טיס בלתי מאוייש נושא חימוש איראני, שהופעל ככל הנראה על ידי חיל הים של משמרות המהפכה. 

ההתקפה האיראנית בוצעה ככל הנראה, כתגובה על תקיפת שיירה יבשתית שהובילה נפט מאיראן דרך עיראק לסוריה, על ידי ישראל וארה"ב, כך על פי התפיסה האיראנית. 

כלי השיט הלא מאויישים האמריקאים יופעלו על ידי כוח המשימה TF-52, שהינו חלק מהצי החמישי, האחראי על חופש השיט במפרץ הפרסי ובים הערבי. בכוח הכלים הלא מאויישים צפויים להיות כלי שיט צוללים וכלי שיט שטח, אשר יפעלו בתיאום ביניהם ובין כלי השיט המאויישים של הצי. 

כוח המשימה 52 הוקם לפני כשנה, בספטמבר 2021, בבאחריין, מתוך ראייה כי כוח זה יהיה אחראי על גיבוש תפיסות מבצעיות, מודיעיניות, טכנולוגיות ולוגיסטיות להפעלת כלי שיט לא מאויישים – כלי שטח וצוללות, יחד עם כלי שיט מאויישים של הצי החמישי. 

הרעיון האסטרטגי העומד בבסיס התפיסה של כוח המשימה, הוא שהאיום מולו יידרשו להתמודד כלי השיט האמריקאי הוא האיום האסימטרי של משמרות המהפכה.

על פי דוקטרינת חיל הים של משמרות המהפכה תקיפת כלי שיט אמריקאיים תתבצע כתקיפה רב-ממדית מתואמת – זריעת מיקוש ימי במהירות על ידי כלי שיט מהירים, ירי מטחי טילים ממשגרים חופיים ומספינות קטנות ומהירות, אשר ירוו את מערכות ההגנה של כלי השיט האמריקאיים.

יחד עם אלו תקיפה של סירות מהירות יחד עם רקטות, מקלעים, טורפדו וטילים קצרי טווח מכיוונים שונים ובכמות גדולה וכן צוללות ננס, בעלות יכולות שיגור טורפדו וצוללות. ולהשלמת תמונת הקרב האיראנית - תקיפה מהאוויר יחד עפ הרווית מכ"מי האוויר האמריקאיים באמצעות כלי טיס בלתי מאויישים.

הצי החמישי הבין כי מול התפיסה האיראנית כלי השיט שלו מוגבלים ביכולת התגובה שלהם וביכולתם להגן על עצמם, לתקוף ולשרוד (כמו אגב מול התפיסה הסינית בים סין הדרומי). 

לכן, כחלק מתפיסה מערכתית רב-ממדית, המכונה אסטרטגיית ה- Offset, פותחו כלי השיט הלא מאויישים, אשר כאמור צפויים לפעול יחד עם אוניות הצי המאויישות.

חלקם של הכלים הלא מאויישים יהיה מגוון - מגילוי מוקשים וצוללות, גילוי כלי שיט בטווחים רחוקים, דרך איסוף מודיעין, לוחמה אלקטרונית והונאה, ועד למשימות תקיפה תת מימיות ושטח. 

כלי השיט הלא מאויישים צפויים לקחת יותר ויותר חלק במשימות הצי החמישי באמצעות כוח המשימה ולהשתלב בסיורים שגרתיים, במשימות איסוף מודיעין, ובמערכה עתידית מול איראן וסין אם זו תפרוץ. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית