המודיעין של סין ואיראן מפעיל חוקרים פרטיים בארה״ב לצורך מעקב אחרי מתנגדי משטר

פרסום של הניו יורק טיימס חושף כי שתי המדינות מסתתרות מאחרי סיפור כיסוי, משטות ושוכרות חוקרים פרטיים תמימים ומשלמות בעין יפה | המטרה: מתנגדי משטר החיים בארה״ב 

bigstock

סין ואיראן פונות, באמצעות אתרי אינטרנט לחוקרים פרטיים בארה"ב, מציגות עצמן כלקוחות בינלאומיים, ומבקשות מהם לבצע משימות עיקוב אחר אנשים במדינה. ֿכך על פי פרסום של הניו יורק טיימס. 

שתי המדינות העבירו לחוקרים הפרטיים תשלומים שמנים עבור עבודתם, שהועברו בהעברות בנקאיות מחברות כיסוי מחוץ לארצות הברית. 

ה- FBI איתר כמה מהחוקרים הפרטיים האלו, בעודם מבצעים את עבודתם עבור הלקוחות המסתוריים, והזהיר אותם כי הלקוחות שלהם אינם מי שהם חושבים שהם. 

אחד מהחוקרים, סיפר לניו יורק טיימס, כי ה- FBI חשף בפניו שהלקוח שלו באחד ממשימות העיקוב שביצע, הוא לא אחר מאשר המודיעין האיראני. המשימה הייתה לאתר ולאסוף מידע אודות עיתונאית איראנית גולה, מאשיק עליניגאד, הידועה כמי שמבקרת את איראן חדשות לבקרים בכל הנוגע להפרות זכויות אדם, עינויים וזכויות הנשים במדינה.

המידע שביקש המודיעין האיראני לאסוף, נדרש לתכנן מבצע לחטיפת העיתונאית ולהבאתה לאיראן על מנת להעמידה למשפט. במקרה זה, החוקר הפרטי נדרש היה לעשות פרופייליניג מלא שלה, כולל התנהלותה, תחביביה, לבושה, מקומות הבילוי שלה, מצבי הרוח שלה, עם מי היא נפגשת ומתי.

החוקרים הפרטיים, אשר קיבלו את משימותיהם באמצעות הדואר האלקטרוני, נדרשו לספק ללקוחות שלהם מידע אודות האובייקטים, כדוגמת מספרי טלפון ניידים, מספרי תעודות זהות (social security numbers), כתובת מגורים, כתובת עבודה, ועוד.

סין, כמו איראן, מפעילה גם היא חוקרים פרטיים תחת סיפורי כיסוי, על מנת לחטוף או להרוג מתנגדי משטר. 

על פי הפרסום, ישנם חוקרים פרטיים בארה"ב, כדוגמת מיכאל מקמהון בן ה- 55, שוטר בדימוס ממשטרת ניו יורק, שנעצר ב- 2020 והורשע שפעל כסוכן זר, לאחר שפעל לאיסוף מודיעין עבור סין, על אזרחיים סינים, המתגוררים בארצות הברית.

לאחר שנעצר ולמרות שהורשע, טוען מקמהון כי לא ידע שהוא פועל עבור סין. גם במקרה זה פנו הסינים אל החוקר הפרטי דרך אתר האינטרנט שלו, ולאחר מכן בשיחה של אישה מסין, שטענה היא כי עובדת בחברת תרגום סינית והיא מחפשת אנשים שחייבים כסף ללקוח שלה - חברת בנייה סינית.

ה- FBI פועל בימים אלו מול החוקרים הפרטיים המורשים במדינה, על מנת לספק להם מידע ותמרורי אזהרה, סימנים מחשידים, כיצד לזהות האם הפניות שהם מקבלים עשויות להיות מגופי מודיעין זר. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית