מתלבטים בין כוונת השלכה לכוונת תרמית? למה לא לשלב בין שני העולמות? 

מפרולייט מציגה פיתוח חדשני כחול לבן - כוונת היברידית וקומפקטית המשלבת את היתרונות של טכנולוגיית הדמיה תרמית עם כוונת השלכה ונותנת מענה למגוון אתגרים ותנאי לחימה

תמונה: IWI

חברת MEPROLIGHT (מפרולייט) הישראלית, מקבוצת  SK מיסודו של איש העסקים סמי קצב, מציגה כוונת היברידית וקומפקטית, המשלבת את היתרונות של טכנולוגיית הדמיה תרמית עם כוונת השלכה על מנת לתת מענה לאתגרים מבצעיים ותנאי לחימה שונים ולתמוך במעבר קל ומהיר בין פעילות יום ופעילות לילה או בין תרחישים טקטיים משתנים גם בתנאי סביבה ומזג אוויר קשים.

האתגרים בשדה הקרב מחייבים את כוחות הצבא, רשויות אכיפת החוק ויחידות ללוחמה בטרור להסתמך על כך שציודם האישי, לרבות הכוונת שתורכב על נשקם האישי, ייתנו מענה אופטימלי ויתמכו בפעילות המבצעית באמינות גבוהה, לצד תחזוקה קלה ופשוטה. 

הבחירה בין איכות הציוד לשיקולי התקציב דורשת ממקבלי ההחלטות למצוא את המוצר המנצח – בעל התועלת הגבוהה ביותר בעלות המשתלמת ביותר. 

בחירת הכוונת שתספק את הפתרון הטוב ביותר בשדה הקרב המודרני היא סוגיה משמעותית ואכן, בשנים האחרונות אנו עדים להתפתחויות טכנולוגיות בתחום ולפיתוח פתרונות מתקדמים (כוונות השלכה, כוונות תרמיות ועוד) שנועדו לספק מענה לאתגרים אלו. 

בשוק הכוונות העולמי קיימים סוגים שונים של כוונות לכלי נשק, בעלות טכנולוגיות שונות, כאשר השכיחות ביותר הן כוונות ההשלכה והכוונות התרמיות. לכל אחת מאלה יתרונות מובהקים, לצד חסרונות שנגזרים מהמאפיינים הטכנולוגיים. 

כוונת השלכה  (Red dot) -  בכוונת זו משתקף בשדה הראייה של המשתמש תו מכוון (נקודה אדומה), המורה על נקודת הפגיעה. לכוונת זו יתרונות רבים, עלותה נמוכה באופן יחסי, היא קלה לשימוש, אפקטיבית, קל לכוון איתה למטרה, היא מאפשרת ירי עם שתי עיניים פקוחות תוך שמירה על שדה ראיה מלא ללא אובדן מודעות סביבתית ועל כן נמצאת בשימוש נרחב בארץ ובעולם. ‎

אחד משיקולי המפתח בבחירת הכוונת הם גודל חלון התצוגה והשקיפות. חלון רחב יותר ועדשה שקופה מאפשרים ללוחם רכישה מהירה של המטרה תוך איבוד מינימלי של מידע משדה הקרב.

תכונה חשובה נוספת היא צורת תו המכוון – בעוד "נקודה אדומה" היא הנפוצה ביותר במוצרים אלו, מוצעים כיום גם תווים "חכמים יותר". 

צפו בסרטון אודות הכוונת

 

תו "Bullseye" מעניק ללוחם את היכולת לכוון בצורה מהירה ומדויקת בעזרת הנקודה המרכזית, בדומה "לנקודה אדומה" רגילה, אך גם מאפשר נעילת מטרה באופן מהיר יותר בטווחים קרובים מאוד תוך שימוש בטבעת הגדולה יותר כנקודת ייחוס.  בעזרת ה"Bullseye” ניתן גם לאמוד טווחים ולבצע ירי מהיר בסטייה מכוונת (כפיצוי על מרחקים שונים של המטרה).

בסביבה מבצעית מורכבת יותר, בתנאי ראות קשים, בלוחמת לילה ובאזורים צפופים היעילות של כוונות ההשלכה אינה אופטימלית והלוחמים זקוקים לכוונת שתשפר את יכולתם המבצעית ויכולת הפקת המידע מהסביבה. 

כוונת תרמית – כוונת העושה שימוש באנרגיה אינפרה אדומה לגילוי עצמים. כוונת זו נחשבת לפתרון הטוב ביותר לגילוי עצם בתנאי חשיכה מוחלטת, עשן ואף בתנאים מסוימים של ערפל וגשם. בנוסף, הטכנולוגיה משפרת משמעותית את יכולות הלוחם לגלות עצמים על פני תוואי שטח קשים כגון צמחיה עבותה (יערות), שטחים אורבניים בנויים, ומבעד לכיסויי הסוואה. הטכנולוגיה מגלה חום של עצמים (הפולטים מטבעם קרינת גוף שחור) מבלי להסתמך על תאורה נראית לעין.

למרות יתרונות הטכנולוגיה התרמית, גם לה יש מגבלות מסוימות, בגלל שוני מועט בלבד בהתפלגות הטמפרטורה של פנים אנושיות או למשל שני רכבים מסוגים שונים ללוחם אין יכולת של ממש לזיהוי וודאי של אובייקטים כגון אלו. יתרה מזו, קרינה אינפרה אדומה אינה חודרת לתוך עצם מוצק, גם אם הוא שקוף. לכן לא ניתן לגלות עצמים מאחורי חלונות ומחסומים שקופים אחרים. 

כוונות תרמיות, בעיקר אלו העומדות בתנאים קשים ובסטנדרטים צבאיים, יקרות יחסית ולכן הן זמינות לחלק קטן בלבד מהלוחמים.

ניתן לראות אם כן, שלשני סוגי הכוונות העיקריים (כוונת השלכה וכוונת תרמית) יש יתרונות וחסרונות וכל אחת מהן מצטיינת בתנאי לחימה ושטח שונים.

לכן, מתבקש פתרון טכנולוגי מתקדם שיאפשר ליהנות משני העולמות, על ידי שילוב הטכנולוגיות בכוונת אחת. 

” ה- Mepro Tigon , הכוונת ההיברידית של חברת MEPROLIGHT ,פותחה כמענה ישיר לצרכיהם של הלוחמים לכוונת באיכות גבוהה מצד אחד ועלויות המאפשרות רכש בכמויות גדולות מצד שני. כוונת זו מאפשרת הגדלה משמעותית של כמות הלוחמים המצוידים ביכולת לוחמת לילה ומתן מענה יעיל למתארי לחימה נוספים הדורשים שימוש בטכנולוגיה תרמית וע"י כך מקנה ללוחם יתרון מבצעי מובהק - הן בלוחמת יום והן בלוחמת לילה", אומר דוד שנהב, סמנכ"ל בכיר למכירות ושיווק – לשוק הביטחוני במפרולייט.

לכוונת Mepro Tigon חלון תצוגה גדול ושקוף, המספק שדה ראייה רחב לטובת שימוש "מסורתי" ב- Red dot . תו מכוון נקודה או Bullseye ב-8 רמות בהירות זמינים עבור כל תרחיש תאורה אפשרי וניתן גם לכוון באופן אוטומטי את רמת הבהירות באמצעות חיישן אור.

מנוע תרמי של 17 מיקרון מעניק תמונה תרמית מעולה עם טווח ירי אפקטיבי של כ-200 מטרים. הכוונת  בעלת הגדלה של 1x וזום דיגיטלי של 2x עם 4 תווי מכוון במצב התרמי (או ללא תו מכוון כלל, לשימוש כאמצעי תצפית).

להפעלת ה- Mepro Tigon יש צורך ב-2 סוללות AA פשוטות בלבד, אשר מספיקות לכ-7 שעות של הפעלה רציפה במצב תרמי או כ- 3000 שעות במצב "נקודה אדומה". ניתן גם להפעיל את הכוונת באמצעות ספק כוח חיצוני ולחבר למסך חיצוני. 

לצורך הגדלת הטווח האפקטיבי ביום ניתן להתקין מאחורי כוונת ה- Mepro Tigon מכפל טקטי.

מנגנון האיפוס של הכוונת בשני המצבים הינו בעל דיוק גבוה.

כוונת Mepro Tigon מספקת את כל היכולות הללו בתוך מארז קומפקטי וקל משקל. כוונתMepro Tigon תואמת לתקני MIL-STD-810, אמינה ועמידה לאורך זמן גם בתנאי לוחמה וסביבה קשים. שילוב שתי הכוונות בכוונת היברידית אחת מעניקה ללוחם יתרון מבצעי מובהק - זריזות מבצעית בשטח, רב-תכליתיות וגמישות מלאה וכל זאת במוצר קומפקטי וקל, שאינו משנה את מרכז הכובד של הנשק. 

המוצר מחברת מפרולייט, על כל מאפייניו, מוצע במחיר תחרותי ביותר, אפילו בהשוואה לכוונות תרמיות אחרות העומדות בסטנדרטים צבאיים. יתרונה של כוונת Mepro Tigon הוא בין היתר יחס ערך/עלות מצוין המאפשר הגדלת כמות המשתמשים הפוטנציאליים המצוידים ביכולת לוחמה בתנאים קשים כולל לוחמת לילה. באופן זה  ה- Mepro Tigonמעצימה משמעותית את יכולות אנשי הכוח המבצעי, על מנת לסייע להם בהצלחת המשימה.

 למידע נוסף, בקרו באתר האינטרנט של מפרולייט בכתובת www.meprolight.com

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית