הביון הגרמני עובר טלטלה

סדרה של כשלונות מודיעיניים ושינויים פוליטיים בגרמניה הרחיבו את הפיקוח על ה-BND | חלק מההערכות גורסות כי קיצוץ כוחו של הביון יביא לפגיעה במאמצי גרמניה לסכל טרור במדינה 

Photographer: Xander Heinl / photothek | German Bundestag

לאחר סדרה של כשלונות מודיעיניים, בראשם החשדות שהתגלו בשבועות האחרונים כנגד ראש מערך הסייבר הלאומי אשר פעל לכאורה כסוכן עבור רוסיה, הוחלט בגרמניה על בחינה ושינוי הסדרת אופן פעולת סוכנויות המודיעין במדינה. 

הועדה הפדראלית לבקרה (PKGR) התכנסה השבוע על מנת להחליט על סדרה של רפורמות חדשות, על מנת לאפשר בקרה טובה יותר על אופן פעולת סוכנות המודיעין הפדראלית (BND), המשרד להגנת החוקה (BFV) והמודיעין הצבאי (BAMAD).

גוף ביון מרכזי 

בראשית שנות ה- 2000 עברו שירותי המודיעין של גרמניה מהפך אמיתי, וה- BND הפך להיות הגוף המודיעיני המרכזי, זה האחראי על איסוף מחוץ ובתוך גבולות גרמניה, כולל איסוף מודיעין צבאי.

גוף המודיעין הצבאי הפך לגוף קטן יחסית, האחראי על איסוף ומחקר טקטי בלבד. 

הועדה קבעה בעבר את גבולות הפעולה החוקיים של איסוף מודיעיני, בדגש על פעולות תקיפת סייבר, איסוף מודיעין אותות (סיגינט), שיתוף פעולה מודיעיני עם שותפים מודיעיניים זרים, והפעלת סוכנים מטעם גרמניה במדינות אחרות. 

הועדה הקימה גוף בקרה, המכונה The UK council, ובראשו עומד שופט בדימוס, ג'וזף קוך, אשר מרבית שנותיו שימש כשופט בבית המשפט העליון ובבית המשפט לצדק של גרמניה. יחד איתו פועלים בגוף הבקרה שישה שופטים נוספים. 

גוף הבקרה יחקור את פעולת המודיעין הגרמני בהערכת הכשלון ביציאה מאפגניסטאן, כשלונות המודיעין באיתור סוכנים רוסים הפועלים בגרמניה וכן את סוגיית איסוף המידע הפרטי על תושבי המדינה והאיחוד האירופאי. שם להערכת הועדה ביצע ה-BND לכאורה עברות על חופש הפרט והפרטיות. 

פיקוח הדוק

לגוף הבקרה תתאפשר גישה מלאה לכל המידע של ה- BND, אירוע מטלטל לכל הדעות עבור ארגון המודיעין. הוא צפוי לבחון כ- 600 מקרים שונים בהם בוצע פיקוח אלקטרוני (בכל התצורות שלו) על אזרחים גרמנים, על תהליך קבלת ההחלטות והאישור וכן על פעולות של ריגול-נגדי שביצע ה- BND בתוך גרמניה.

פעולת הגוף תייצר ככל הנראה טלטלה גדולה בגוף המודיעין הגרמני, שבתקופת הקנצלרית מרקל, נהנה מחופש פעולה יחסי. שלטון השמאל הפרוגרסיבי של הקנצלר הנוכחי מוכן לקבל פחות את חופש הפעולה של ארגון המודיעין, שלהערכתו מפר זכויות אדם ופרטיות בצורה נרחבת במדינה. 

גוף הבקרה קיבל מנדט מהועדה הפדראלית אף לבנות מנגנון בקרה חדש, תחת בקרה פרלמנטרית, אשר תצר את פעולות איסוף המודיעין על ידי ה- BND, ותאשר כל מבצע איסוף מודיעין באשר הוא.

הצעד הזה צפוי לגרום ל- BND לקצץ משמעותית את מבצעי האיסוף שלו, וללא ספק תגדע את יכולותיו לנטר פעולות ריגול ופעולות טרור במדינה. 

שינויים פוליטיים

זוהי אינה הפעם הראשונה שה- BND נמצא תחת חרב הרפורמות. ב- 2016 הושתה על הארגון רפורמה מקיפה, תחת ביקורת ציבורית נוקבת. אלו באו בעקבות הגילויים המרעישים של דו"חות סנוואדן, שהצביעו על כך שארגון המודיעין האמריקאי, ה- NSA, ריגל ועקב אחר בכירים בגרמניה ואחר ארגוני ביטחון שונים.

סנוואדן הצביע על כך שה- BND היה פרוץ מול מאמצי הריגול האמריקאים, שהשיגו ממנו חומר מודיעיני רגיש מאד (כולל מידע רגיש ממנהיגי גרמניה).

הרפורמה מ- 2016 התירה ל- BND לעשות כמעט הכל, כולל לרגל אחר מדינות האיחוד האירופאי. לשתף פעולה ומידע רגיש עם המודיעין האמריקאי ולאסוף מידע על אזרחי המדינה, בכל עת שה-BND סבר שאיסוף המידע הוא חיוני לביטחון המדינה ומניעת פעולות טרור וריגול. רפורמה זו הפכה את הארגון לבעל כוח וסמכויות נרחבות. 

בשלהי 2021 לקראת סוף כהונתה, הרחיבה מרקל את סמכויות הארגון על מנת לאפשר לו להתמודד טוב יותר עם תקיפות הסייבר והמודיעין האנושי הרוסי הפועלים במדינה. 

אולף שולץ, קנצלר גרמניה, בניגוד לקודמתו, מבקש לצמצם את מרחב הפעולה של ה- BND ולייצר לעצמו שליטה מלאה על פעולותיו.  

גרמניה מתמודדת בימים אלו מול איומים רבים, מחד רוסיה שבשבועות האחרונים הגבירה שוב את עוצמת הלחימה שלה באוקראינה ומאיימת על נאט"ו ומדינות האזור. מאידך איומי הטרור מבית של תאי טרור אסלאמיים.

הפיקוח הרחב שיושתת על ה- BND אולי מצד אחד ימנע פגיעה לא הכרחית בחופש הפרט והפרטיות, אך מצד שני יפגע משמעותית ביכולתו של הארגון למנוע טרור וריגול במדינה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית