דיווח: המוסד עזר לראש המודיעין הסורי לשעבר להמלט מסוריה לאוסטריה

חאלד אל חלבי, ראש המודיעין הסורי לשעבר, עומד לדין על פשעי מלחמה באוסטריה | נטען כי המוסד, יחד עם המודיעין האוסטרי, עזר לו להמלט מסוריה 

https://www.francetvinfo.fr/monde/proche-orient/offensive-jihadiste-en-irak/complement-d-enquete-sur-la-trace-du-general-syrien-soupconne-de-torture_3432777.html

משרד התובע של אוסטריה לענייני כלכלה ושחיתות (WKStA) השלים בראשית אוקטובר את כתב האישום שלו בן ה- 80 העמודים בפרשה שבה מעורב ראש המודיעין הסורי לשעבר, חאלד אל חלבי, שקיבל מקלט מדיני באוסטריה. כך לפי דיווח של intelligenceonline.

הארגון לצדק בינלאומי ואחריות (CIJA), ארגוני זכויות אדם ועמותות בינלאומיות נוספות, מאשימים את אל חלבי בביצוע פשעים נגד האנושות כאשר הוא עמד בראש מינהלת הביטחון הכללי של סוריה.

מספר רב של אנשי מודיעין רבים צפויים למסור עדות במהלך הדיון המשפטי, שייפתח בקרוב ככל הנראה. בראשית הדיון המשפטי צפוים לתת עדות רק אזרחים ואנשי מודיעין אוסטרים, כולל ראש המודיעין הנגדי לשעבר, ברנהרד פירצ'ר, ופיטר גרידלין, ראש שירות הביון (ה- BVT).

ייתכן שבמהלך המשפט ייפתחו דלתות האולם בפני גורמים זרים אחרים, שיזומנו לתת את עדותם. 

בפרשה המעניינת הזו מעורבים גם ארגוני ביון בינלאומיים אחרים, DGSI ו- DGSE של צרפת והמוסד הישראלי. ארגונים אלו היו מעורבים באופן הדוק בפרשת אל חלבי מתחילתה ועד סופה, כפי שדיווח העיתון "ניו יורקר" בשנה שעברה. 

מבצע "חלב לבן"
לאחר עריקתו מסוריה, אל חלבי היה בקשר עם ה- DGSE הצרפתי בעמאן משנת 2013. משם הוא הועבר בחשאי לצרפת, והגיש בקשה למקלט מדיני במדינה. אך נוכחותו בצרפת התגלתה כמבוכה לממשלה הצרפתית, ואישור המקלט המדיני שלו נדחה.

לאחר מכן התערב המוסד ויחד עם ה-BVT האוסטרי, ניהלו השניים משא ומתן על העברתו לאוסטריה כמקלט מדיני. בקשת הארגונים אושרה, והבכיר הסורי נכנס לאוסטריה דרך גרמניה ב- 2015. סביר יהיה להניח שהמעורבות לכאורה של המוסד שדווחה על ידי העיתונות בפרשה, מעידה על כך שאפשר שאל חלבי היה סוכן שפעל בשירות ישראל. 

חוקיות המבצע, שזכה לשם הקוד "חלב לבן", הועמדה במהרה בספק. שירותי הביון של אוסטריה כבר היו תחת לחץ פוליטי חזק באותה תקופה.

זמן קצר לאחר שהגיע לווינה, ועדות פרלמנטריות חקרו את הפרשה, וכך גם העיתונות. לאחר שהתקשורת המקומית באוסטריה החלה להביע תרעומת, נכנס לתמונה משרד התובע האוסטרי, ה- WKStA ופתח בבדיקת הפרשה ובהכנת כתב האישום במהלך 2021. 

מעניין יהיה לעקוב אחר המשפט והמידע שייחשף לציבור הרחב במהלכו. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית