הדאטה סנטר עולה למסדר המפקד: שניידר אלקטריק עושה סדר בדאטה סנטר

"העיקרון המוביל הוא שדאטה סנטר המנוהל בצורה נכונה הוא דאטה סנטר שיפעל באופן רצוף יותר, תוך מניעה של השבתות לא לצורך, ברמות תפקוד גבוהות, וביעילות גבוהה יותר בניצול המשאבים", מסבירים בשניידר אלקטריק

תמונה באדיבות שניידר אלקטריק

כשנתיים חלפו מאותו היום בו נחנך בטקס בהשתתפות נשיא המדינה אחד הפרויקטים הטכנולוגיים האסטרטגיים בצה"ל – זה המוכר בשמו הרשמי "מצודת דוד", אך בתעשייה הוא מוכר בשם "חמש תשיעיות". שני השמות מתייחסים לדאטה סנטר מודרני, שצה"ל חנך בקיץ 2020, אחרי עבודה של כעשור ובהשקעה מדווחת של כ-1.6 מיליארד שקלים.

השקת המתקן בנגב האירה זרקור על ענף הדאטה סנטרים (חוות השרתים) הצה"לי, תחום שביומיום על פי רוב אינו נהנה מהילת זרקורים, אך נושא בנטל הביטחון השוטף של מדינת ישראל 24 שעות ביממה, 365 ימים בשנה.

[תוכנת אלקרטריק. באדיבות שניידר אלקטריק]

צבא דיגיטלי

קשה להתייחס לכמויות ולמספרים בכול הנוגע לעולם הדאטה סנטר הצבאי, הכול מצוי תחת מעטה כבד של סודיות. אולם, בפורטל אגף התקשוב נחשף כי כחלק מתוכנית המעבר של צה"ל דרומה, מתוכננות בצבא הקמתן של מספר חוות שרתים, ש"מצודת דוד" הייתה רק הראשונה שבהן.

הרציונל מאחורי התכנית משופעת המשאבים הוא לספק את התשתית לטרנספורמציה הדיגיטלית אותה עובר צה"ל, ואשר במסגרתה יותר ויותר אלמנטים מבצעיים, כמו גם אלמנטים מנהלתיים, עוברים למרחב הטכנולוגי-דיגיטלי.

המעבר לדיגיטל מייצר תלות ויחסי גומלין בין תפקוד מיטבי של חוות השרתים הצבאיות ובין תפקוד מיטבי של כלל הצבא בשגרה ובחירום. מכאן גם החשיבות של הבנת האתגרים הניצבים בפני סקטור הדאטה סנטר הצבאי והפתרונות האפשריים הקיימים בשוק להתמודדות עם אתגרים אלו.

"ישנם אתגרים בניהול של דאטה סנטרים צבאיים הדומים לאלו האזרחיים, אך ישנן גם דרישות שהן ייחודיות או מודגשות בעולם הצבאי – כמו דרישה לפעילות רציפה ללא השבתות או תקלות, בפרט כאשר מדובר במערכות טכנולוגיות מבצעיות", מציין איתן אלי, מנהל פעילות APC בשניידר אלקטריק ישראל (Schneider Electric) יצרנית גלובאלית של תשתיות חומרה ותוכנה לעולמות הדאטה סנטר (Data Center).

[איתן אלי, מנהל פעילות APC בשניידר אלקטריק ישראל (צילום: דני שביט)]

"העיקרון המוביל הוא שדאטה סנטר המנוהל בצורה נכונה הוא דאטה סנטר שיפעל באופן רצוף יותר, תוך מניעה של השבתות לא לצורך, ברמות תפקוד גבוהות, וביעילות גבוהה יותר בניצול המשאבים".

פתרון טכנולוגי לניהול הדאטה סנטר

העולם של מערכות ניהול וניטור התשתיות הפיסיות בדאטה סנטר קרוי DCIM, ר"ת של Data Center Infrastructure Management. תוכנות אלו מבצעות בקרה וניטור מלאים של כול התנאים במתקן הדאטה סנטר – החל מתנאים סביבתיים, דוגמת לחות וטמפרטורה; עבור בצריכת החשמל ותפוקות הקירור; וכלה במיפוי ותיעוד כול תשתיות הדאטה סנטר בתוכנה. למעשה, הכול מתועד בתוכנה, מוצג בצורה ויזואלית, וכך נוצר למתקן הפיסי תאום דיגיטלי שבאמצעותו ניתן לנהל בצורה מלאה את המתקן הפיסי.

"ה-DCIM מאפשר למנהלי מתקן הדאטה סנטר לקבל תמונת מצב בזמן אמת של מצבו", אומר איתן אלי. "בפועל מנהלי חוות השרתים מקבלים מסך שמכיל את כול המדדים הדרושים לניתוח מצב 'הבריאות' של המתקן. זה קריטי לטיפול בתקלות כאשר אלו מתרחשות, אך זה חשוב לא פחות כדי למנוע תקלות טרם התרחשותן".

יתרון נוסף של מערכת ה-DCIM הוא היכולת שלה לבצע התייעלות אנרגטית במתקן דאטה סנטר. עלויות חשמל גדולות יכולות להיחסך באמצעות יכולות שמציעה התוכנה בתחום של ניטור ואנליזה של צריכת החשמל הכוללת במתקן, ואיתור של הנקודות בהן מתקיים בזבוז.

אופטימיזציה יכולה להיות מושגת בכמה דרכים שמציעה מערכת ה-DCIM. דוגמא נוספת נוגעת בתכנון שטח הרצפה של חוות השרתים. המערכת מציעה יכולת לבצע אופטימיזציה של המתקן כך שניתן יהיה לבצע מיקום מיטבי של הארונות בו, ולהביא לחיסכון משמעותי בשטח יקר ערך.

איתן אלי אמר כי "התייעלות אנרגטית היא רק תוצר לוואי אחד של המערכת, כי מתקן שהנצילות האנרגטית שלו גבוהה, הוא גם מתקן שמנצל את שטח הקרקע בצורה אופטימלית. חשוב לזכור ששטח הרצפה בחוות שרתים יהיה תמיד בחסר, תמיד יהיה יותר ביקוש מהיצע. תוצר לוואי נוסף הוא שמתקן כזה יחווה פחות כשלים טכניים, וזמני ההשבתה שלו יהיו קטנים ביחס למתקן שלא עבר תהליכי אופטימיזציה, שמציעה תוכנת ה-DCIM".

מבט אל העתיד

אולם העתיד נושא בחובו אתגרים חדשים נוספים בעולמות הדאטה סנטר הצבאיים. העולם הולך לכיוון של מחשוב קצה – Edge Computing. המשמעות של הקונספט הזה היא שנראה ריבוי של מתקני תקשוב קטנים – דוגמת מכולות דאטה סנטר ניידות – נפרסים בשטח לצידם של כוחות ויחידות קטנות יותר ויותר.

[מבט לעתיד – מכולת דאטה סנטר בפעולה (תמונה באדיבות שניידר אלקטריק)]

"הצורך ביחידות דאטה סנטר קטנות וניידות יעלה ככול שהצבא יהפוך עוד יותר דיגיטלי", מוסיף איתן אלי. "האתגר כאן הוא שמתקנים אלו – בשונה מהדאטה סנטרים הגדולים המסורתיים – יהיו חסרים כוח אדם מקצועי שינהל ויתפעל אותם בשטח. פה ידרשו יכולות ניהול מרחוק של המתקנים בשטח, שמספרם יוכל להגיע עד כדי עשרות בכול תא שטח נתון. פלטפורמת ה-DCIM יכולה לספק את הפתרון לאתגר הזה, לנהל את אותם מתקנים מרחוק, כשקצין התקשוב הגזרתי יוכל לקבל dashboard עליו יוצגו המדדים והסטטוס של כול אותם מתקנים הפרוסים בשטח".

מענה הוליסטי

הפתרון של שניידר אלקטריק בעולמות ה-DCIM נקרא EcoStruxure IT. "הניסיון שלנו מלמד", מוסיף איתן אלי, "על בסיס אלפי התקנות בארגונים מכול הסוגים ברחבי העולם, כי שימוש במערכת ה-DCIM מאפשר עד 30% ניצול משופר של התשתיות הקיימות בדאטה סנטר".

איתן אלי מסכם כי "היתרון של שניידר אלקטריק בעולמות הללו הוא חד וברור. מדובר על ספקית גלובאלית, המוכרת כמובילה על ידי כול חברות המחקר המובילות, המתמחה בעולמות הדאטה סנטר על בוריו, המספקת מענה הוליסטי לכלל הצרכים בדאטה סנטר – חומרה ותוכנה כאחד. גופי הפיתוח שלנו מכירים את הצרכים והאתגרים של מנהלי התשתיות ומנהלי הדאטה סנטר, וגופי השירות שלנו נחשבים מהמנוסים בתחומם בעולם. הפתרון שלנו כולל יכולות היברידיות – און פרמיס ובענן כאחד – והוא גמיש, ורסטילי, ועונה על הצרכים של הדאטה סנטר של ימינו, ועל צרכי הדאטה סנטר העתידיים".

אודות שניידר אלקטריק

חברה שניידר אלקטריק (Schneider Electric) פעילה בלמעלה מ-100 מדינות. הכנסות החברה עומדות על למעלה מ-27 מיליארד יורו, ומספר העובדים בעולם עומד על למעלה מ-160 אלף. בליבת הפעילות של החברה נמצא המעבר לדיגיטל של תחומי ניהול אנרגיה ואוטומציה בתעשייה, תשתיות, מרכזי נתונים, בניינים ובתים.

בסניף הישראלי של שניידר אלקטריק, בניהולו של פיליפ ברמי, עובדים כ-120 עובדים. החברה שותפה בהיבטי ניהול האנרגיה בפרויקטים לאומיים, דוגמת: שדה התעופה הבינ"ל החדש בתמנע, עיר הבה"דים שבנגב, השדה הסולארי באשלים, ועוד.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית